Pe hârtie, în Aeroportul Internațional Brașov s-au investit 25 de milioane de euro. O felie din tort i-a revenit și actualului consilier județean liberal Kadas – Iluna Andrei – Marius

Vicepreședintele Consiliului Județean Brașov, Mariana Câju, a spus miercuri într-o conferință de presă, cã administrația județeană are mari probleme cu gardul aeroportului Brașov, care nu dă de nici o culoare la socoteală. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean a afirmat că problema finanţării şi a găsirii unui partener care se implice este strict legată de situaţia în care se află aeroportul.

„Cu gardul nu ne iese nicicum socoteala”
Marina Câju: „Cu gardul nu ne iese nicicum socoteala”

„În momentul în care te asociezi cu cineva, toată lumea ştie că fiecare parte contribuie. Scriptic, avem nişte cheltuieli de 25 de milioane de euro. Situaţia pe teren arată altfel. Cei care vor veni, cred că primul lucru pe care trebui să îl facă este să realizeze o evaluare a ceea ce se află în acest moment la aeroport. Am găsit că gardul a fost făcut de vreo patru ori şi nu prea este gard în momentul acesta. Cu gardul nu ne iese nicicum socoteala. Tot măsurăm. Ar trebui să avem garduri pentru patru aeroporturi, dar nu avem nici pentru unul”, a declarat Mariana Câju.

Gardul, a continuat vicepreședintele CJ, a fost făcut de mai multe firme. „Prima oară a fost  Gotic (firma fostului deputat Ion Diniță, trimis în judecată pentru fapte de corupție alături de fostul președinte al CJ, Aristotel Căncescu – n.red. ), a doua oară Intel Kasim Emaka și a treia oară Kasim și nu mai știu cum… ”, a declarat Mariana Câju.

Gardul a fost montat și remontat de vreo patru ori...
Gardul a fost montat și remontat de vreo patru ori…

De asemenea, vicepreședintele Consiliului Județean a confirmat că Vectra (care, în anul 2012 a obținut contractul privind realizarea pistei aeroportului) a subcontractat lucrări la pistă firmei Kasim Emaka.

Kasim Emaka este firma care în 2004 a câştigat licitaţia pentru îngrădirea suprafeţei Aeroportului Braşov pentru suma de 6,5 milioane de lei, apoi, în 2011 a mai obținut un contract de lucrări la aeroport.

In epoca de aur a proiectului
In epoca de aur a proiectului

Potrivit ziuanews.ro, în anul 2014, societatea este deţinută de Mihai Aurel Oaneş cu 60%, Andrei Marius Kadas-Iluna cu 20% şi Emanoil Alexa cu 20% și este administrată de o societate specializată în insolvenţe. Cu toate acestea, în 2014, aflată în insolvență, societatea Kasim Emaka a primit, prin atribuire directă, de la Ministerul de Interne, două contracte extrem de profitabile. (Vezi AICI).

Un profesionist în administrația publică

Acum, Kadas-Iluna Andrei-Marius este unul dintre cei 16 consilieri județeni liberali.  De altfel, liderii PNL Brașov au fost întrebați de mai multe ori ce l-a recomandat pe Kádas-Iluna Andrei-Marius să ocupe funcția de consilier județean. De fiecare dată au oferit un răspuns similar: „Avem o echipă de profesioniști cu o vastă experiență în administrația locală”, apoi erau enumerate persoanele din fruntea listei, printre care Adrian Veștea, Claudiu Coman sau Adrian Gabor.

Nici Curții de Conturi nu i-au ieșit socotelile cu aeroportul

În perioada 2010-2014, auditorii Curții de Conturi au descoperit mai multe alocări financiare cu probleme pentru aeroport.

Astfel,  în urma auditului financiar asupra conturilor de execuţie bugetară întocmite  pentru exerciţiul bugetar 2010, Camera de Conturi Brașov a constatat „neîntocmirea documentelor de recepţie a lucrărilor executate în cadrul obiectivului «Proiectare, execuţie şi operare Aeroport Internaţional Braşov Ghimbav – organizare de şantier», evidenţiate în contabilitate şi plătite executantului”. În acest caz, valoarea abaterii s-a ridicat la 960.936 de lei.

În același an, specialiștii au mai descoperit inexistenţa fizică a unor bunuri achiziţionate de executant şi decontate prin situaţii de lucrări, constatată cu ocazia inspecţiei efectuată pe teren în vederea stabilirii realităţii realizării lucrării de investiţii  „Refacerea terenului în zona balastierelor şi împrejmuirea de securitate, proiectare şi execuţie” etapă în realizarea obiectivului de investiţii „ Aeroport Internaţional Braşov – Ghimbav”. Valoarea abaterii a fost de 222.643  de lei.

O altă descoperire auditorilor a fost „Plata fără bază legală de la cheltuieli de capital pentru realizarea lucrării de investiţie «Refacerea terenului în zona balastierelor şi împrejmuirea de securitate, proiectare şi execuţie» urmare a cuprinderii în situaţiile de lucrări a unor lucrări neexecutate în fapt”, iar în acest caz valoarea abaterii financiar-contabile a fost de 352.889de lei.

În timpul auditului din anul 2012, Camera de Conturi Brașov  mai descoperit câteva probleme. „Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Braşov nu a înregistrat în evidenţa contabilă terenurile expropriate în anul 2012, pentru construirea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav şi pentru care au fost efectuate plăţi cu titlu de despăgubire”, se arată în raportul Camerei de Conturi. Valoarea abaterii, calculată de auditori, a fost de 9.647.000 de lei.

În același an, Camera de Conturi a constatat „Plata dreptului de superficie pentru un teren aparţinând SC IAR SA Ghimbav şi care numai este necesar Unităţii Administrativ–Teritoriale Judeţul Braşov pentru construirea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav, conform hotărârii autorităţii deliberative judeţene”. Valoarea sumelor achitate în acest scop a fost de 304.000 de lei. De altfel, în această situație, auditorii au solicitat „stabilirea în condiţiile legii, a întinderii prejudiciului produs bugetului judeţului Braşov în urma plăţii dreptului de superficie aferent contractului nr. 1550/09.11.2010, de la data când studiul revizuit de fezabilitate, respectiv  referatul nr. 12489/15.12.2011 în baza căruia a fost aprobată  HCJ Braşov nr. 579/16.12.2011, în care se arată că suprafaţa de teren aferentă contractului de superficie nu mai este necesară, înregistrarea în evidenţa contabilă şi recuperarea acestuia. Reanalizarea clauzelor contractului de superficie încheiat cu SC IAR SA Ghimbav, în condiţiile în care terenul nu mai este necesar şi UATJ Braşov are în proprietate aproximativ 60 ha de teren în apropierea aeroportului”.

 

 

2 Trackbacks-uri / Pingbacks-uri

  1. Pista de 17 milioane de euro a aeroportului de la Ghimbav „se pierde” sub iarbă – Brasov Metropolitan
  2. „Infiltrați” printre protestatarii pentru Aeroportul Brașov? – Brasov Metropolitan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.