Hangarul numărul 2 al Aerodromului de la Sânpetru va fi transformat într-un muzeu al avioanelor. După cum a declarat directorul filialei Braşov a Aeroclubului României, Stelian Cojocaru, proiectul a fost demarat în toamnă, „când am început să colectăm din ţară epavele unor aparate de zbor”.
Până acum la Sânpetru sunt depozitate patru aparate de zbor, dintre care cel mai vechi planor din România, un Grunau Baby produs în 1934. Acesta va fi expus în acest week-end în Piaţa Sfatului, în cadrul festivalului Fatzada, ce se va desfăşura în perioada 21-23 iunie. „Mai avem două aparate FOKA, cu unul dintre ele fiind stabilit un record de înălţime, zburând la o înălţime de 11.000 de metri, dar şi un aparat IS 3D. De asemenea, am primit un IAR 93, care este un avion cu reacţie ce a fost produs la fabrica din Craiova, dar mai avem de rezolvat aducerii lui la Sânpetru. Transportul este asigurat, dar mai trebuie să găsim o sursă de finanţare pentru demontarea lui”, a mai spus Stelian Cojocaru.
Recondiţionarea aparatelor este costisitoare
Reprezentantul Aeroclubului României a afirmat că până acum, aparatele care au fost aduse la Sânpetru au fost curăţate şi conservate. Următoarea etapă ar fi recondiţionarea lor, care, a precizat Cojocaru, este o operaţiunune costisitoare: „De exemplu, Grunau Baby fost adus în iarnă de la Muzeul Aviatorilor, unde a fost depozitat într-un hangar, în condiţii nu foarte bune. Structura de rezistenţă planorului este din lemn şi, pentru a se opri degradarea lui degradarea trebuie tratat cu substanţe speciale. Pentru recondiţionarea lui, avem nevoie de aproximativ 2.000 de euro, pentru materiale, deoarece manopera este efectuată de voluntari sau de tehnicienii aeroclubului”. El a precizat că singura sursă de finanţare pentru recondiţionarea aparatelor de zbor sunt… donaţiile.
Cojocaru a mai spus că, Grunau Baby nu numai ca va fi expus în Piaţa Sfatului, ci se vor efectua şi lucrări de recondiţionare a lui, unele operaţiuni putând fi efectuate şi de către braşovenii care se vor participa la Fatzada.