Oficialii județeni au organizat o nouă conferință de presă la Ghimbav, în timpul căreia au prezenta stadiul lucrărilor la Aeroportul Internațional Brașov, au văzut „partea plină a paharului” a crizei din Ucraina, au reamintit că „aeroportul va fi terminat” și că „se vor găsi bani pentru finalizarea lucrărilor”.
La pistă, lucrările, a anunțat președintele Consiliului Județean (CJ) Brașov, Aristotel Căncescu, vor fi terminate în 20 septembrie. Pista de decolare-aterizare are o lungime de 2.820 de metri și o lățime de 45 de metri (60 de metri cu acostamente), iar investiția se ridică la 17 milioane de euro (inclusiv TVA).
În cursul acestei luni vor fi deschise ofertele pentru realizarea suprafețelor de mișcare aeroportuare, respectiv calea de rulare alfa (ce face legătura între suprafata de parcare a aeronavelor și pista de decolare), platforma de parcare a aeronavelor, canalizarea pluvială și drenajul pentru suprafețele de mișcare. Valoarea estimată a lucrărilor este estimată de 28,66 milioane de lei. Calea de rulare alfa va avea o lungime de 212 metri, o lățime de 23 de metri și acostamente de 7,5 metri pe fiecare latură, iar suprafața de parcare – ce asigură zona necesară derulării activităților specifice aeroportuare, îmbarcare, debarcare, verificări, alimentări, etc – va avea o suprafață de 17.750 de metri pătrați.
Tot anul acesta, au mai anunțat reprezentanții administrației județene, va fi lansată licitația pentru sistemul balizaj și se va pregăti caietul de sarcini privind o colaborare cu un investitor privat, care să finanțeze etapele următoare ale proiectului și pentru a opera obiectivului.
Scenarii optimiste
Președintele Aristotel Căncescu afirmat că recent, a primit un telefon de la Guvern, fiind anunțat că o companie din Turcia „este interesată de aeroport”. De asemenea, potrivit președintelul CJ, Primăria Brașov este dispusă să se implice în proiect.
Apoi, vicepreședintele Mircea Pascu a precizat că în 28 august și în 25 septembrie, la Brașov vor veni chinezii, pentru a vedea aeroportul și a discuta o posibilă implicare în proiect.
Pe de altă parte, reprezentanții administrației județene speră ca anul viitor să semneze contractul privind împrumutul în valoae de 6,5 milioane de euro, sumă din care 5 milioane de euro urmează a fi alocați proiectului aeroportului. Licitația pentru identificarea creditorilor a fost lansată la începutul acestui an, ofertele celor trei bănci interesate au fost deschise în 11 aprilie, dar contractul nu a mai fost semnat, pentru că Ministerul Finanțelor nu a dat permisiunea Consiliului Județean.
Și criza din Ucraina „conspiră” în favoarea Brașovului
După catastrofa aviatică din Ucraina, a mai spus Căncescu, companiile au evitat spațiul aerian au început să evite spațiul aerian al statului vecin. În aceste condiții, a explicat Aristotel Căncescu, „rutele aeriene au fost deviate prin România. Cred că acesta este un motiv serios pentru ca Romatsa să investească în acest aeroport, unde această societate trebuie să asigure dirijarea traficului”.
Strategia pe termen scurt
Primarul Ghimbavului, Dorel Toma, care este membru PSD, va face lobby la Guvern pentru obținerea unor fonduri de la bugetul de stat. Totodată, consilierul județean Attila Kovacs (UDMR) va trebui facă convingă Ministerul Mediului să demareze, în acest an, lucrările de îndiguire a Besălcinului, asta după ce proiectanții vor prezenta proiectul final al lucrărilor, iar Consiliul Județean va rezolva problema exproprierilor.