A devenit o tradiție în a se explica de ce nu se termină odată lucrările la DN 73. Ba că nu e autorizație de mediu, ba ca sunt nu știu ce dale de beton care trebuie scoase, ba că s-au descoperit probleme mai grave decât cele estimate inițial, ba că Primăria Râșnov nu dă autorizațiile, ba că firma care face lucrările nu pune „prea mult suflet”. Explicațiile și justificările se dau de câțiva ani, iar toată această telenovelă pare mai degrabă un război al orgoliilor și al imaginii politice, lucruri care par evidente mai ales după „descinderea în forță” a CNAIR, care a trimis vineri două echipe în județul Brașov, una la sediul constructorului de la Rupea, iar cealaltă la Râșnov.
De altfel, ziua de 27 iulie a semănat mai degrabă cu un război în toată regula pe DN73. Ofensiva a fost lansată de CNAIR, după o discuție a directorului general al companiei, Narcis Neaga, cu primarul Râșnovului, Liviu Butnariu. După această conversație, la Râșnov a ajuns o „unitate” a CNAIR, iar în fața Primăriei, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a anunțat că primarul orașului nu vrea să emită două autorizații de construire, una pentru organizarea de șantier, iar cealaltă pentru stația de asfalt. A ignorat explicațiile anterioare și atacat într-un singur punct, în Primăria Râșnov, care e de vină că nu se asfaltează segmentul de drum din Râșnov, e de vină că nu se va putea asfalta spre Bran, e de vină pentru că cei de la CNAIR sunt chemați la Bruxelles, unde trebuie să spună de ce sunt întârziate proiectele europene. Alte cauze prezentate de-a lungul timpului au fost ignorate. Comunicatorul CNAIR a acționat ca la carte: a focalizat o temă simplă, apoi a deschis focul sau, cum se mai spune prin presă, „l-a agățat pe primar în cui”.
„Lupte de stradă” la Râșnov
În timp ce Alin Șerbănescu dădea declarațiile, a apărut și primarul Râșnovului, Liviu Butnariu, apoi și președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, așa că s-au dus „lupte de stradă” (aceasta este formularea elegantă, pentru că, în realitate, s-au cam certat ca la ușa cortului).
Documentele trebuie eliberate de Ministerul Transporturilor, este argumentul primarului. Și dacă ar vrea să dea autorizații, primarul a spus vineri că nu are cum. „E week-end, oamenii au plecat acasă. Să o concep eu (autorizația – n.n.)?. Ce să fac, să chem oamenii de acasă sau din concediu? Arhitectul-șef este plecat la mare. Să îl chem de la Mamaia?”, a spus Butnariu, filmat de PROTV.
„Au frezat toată strada, au lăsat-o de izbeliște, sunt praguri de 30 de centimetri”, a spus și Adrian Veștea.
De altfel, sătul de gălveava sterilă la care asista, unul dintre jurnaliștii prezenți le-a recomandat certăreților să le transmită ceva șoferilor care își rup mașinile pe DN 73 și să meargă în altă parte pentru a discuta în contradictoriu.
Contraofensiva primarului Râșnovului
După declarațiile CNAIR, a apărut și un comunicat oficial al Primăriei Râșnov, primarul Râșnovului reclamând atitudinea agresivă a conducerii centrale a CNAIR , care a trimis vineri, 27 iulie, la Râșnov, „un adevărat desant”. Apoi, primarul Burnariu a încercat să „reducă presiunea” de pe segmentul de front deschis de CNAIR, printr-o contraofensivă pe un alt segment.
„Ulterior discuției de vineri, 27 iulie, cu reprezentanții CNAIR, am luat legătura cu constructorul, care ne-a spus că nu este condiționat de vreo autorizație din partea Primăriei Râșnov. Problema sa este că nu i s-a decontat, de către CNAIR, ultima factură pentru lucrările efectuate pe tronsonul Cristian, din cauză că nu s-a ajuns la un consens privind încadrarea mixturii asfaltice în normativ, lucru confirmat, de altfel, anterior, și de reprezentanții CNAIR Brașov. Din acest motiv, constructorul și-a retras oamenii de pe șantier”, se arată în comunicatul primarului Râșnovului.
Totuși, de precizat că vineri, la Cristian se asfalta, astfel că, dacă a existat această problemă, cel mai probabil că a fost rezolvată.
„Nu Primăria Râșnov este vinovată că acest proiect bate pasul pe loc pe atâția ani și afectează oameni și localități. Contractul pentru proiect a fost semnat în iulie 2011. Suntem în iulie 2018, iar pe tronsonul DN73 ce străbate județul Brașov lucrurile arată ca pe un șantier abandonat, cu lucrări începute și lăsate de izbeliște, cu semafoare care au adus la exasperare șoferii, cu o porțiune de nici 2 km – cea dintre Cristian și Măgurele – unde asfaltul turnat astă-toamnă deja cedează. Aceasta este tot ce a «realizat» CNAIR vreme de șapte ani și explică părerea foarte proastă a cetățenilor față de companie. Iar imaginea CNAIR nu se poate îmbunătăți prin aroganță și atitudini agresive față de autoritățile locale!”, a mai spus primaru. E greu de crezut totuși că edilul nu știa de faptul ă pe segmentul la care făcea referire nu este turnat stratul final de asfalt, ci unul provizoriu, așternut înainte de a se închide șantierul pe perioada iernii.
Prin același comunicat primarul Râșnovului a revenit și cu explicația referitoare la autorizației: „În ceea ce privește autorizația solicitată de reprezentanții CNAIR și ai constructorului pentru «organizare de șantier temporară», Primăria Râșnov nu este abilitată legal să emită un asemenea act, câtă vreme această organizare de șantier prevede și o bază de producție, respectiv «stație mobilă de preparat mixturi asfaltice» și «stație mobilă de preparat balast stabilizat». Potrivit Legii nr. 50/1991, actualizate în 2017, și Hotărârii de Guvern nr. 907/2016, autorizarea acestor baze de producție se face de către Ministerul Transporturilor, emitentul autorizației inițiale, fiind vorba despre lucrări aferente infrastructurii de interes național. Așa încât, ori reprezentanții CNAIR nu cunosc legislația care le guvernează activitatea, ori vor să abată nemulțumirile către autoritățile locale, ori vor să tergiverseze în continuare proiectul, afectând cetățenii și activitățile economice din zonă”.
În această problemă, purtătorul de cuvânt al CNAIR a afirmat că a fost solicitat un punct de vedere de la Ministerului Transporturilor, care a afirmat că primăria trebuie să dea autorizațiile în cauză. Ba mai mult, surse din CNAIR susțin că Ministerul Transporturilor emite autorizația numai pentru lucrările ce vizează lucrările la drum. În schimb, organizarea de șantier și stația de asfalt sunt obiective separate de proiectul principal și pot di amplasate și la câțiva kilometri de drum, astfel că pentru acestea, autorizațiile trebuie emise de autoritățile locale.
Cert este că după această bătălie nu s-a ajuns la nici un rezultat. Nici una dintre părți nu a obținut o victorie decisivă și nici nu s-a ajuns la un armistițiu, în urma căruia să cadă de acord asupra unei soluții de continuare a proiectului. A fost o bătălie a orgoliilor politice și personale, iar victime colaterale au fost cetățenii care nu știu când vor avea parte de un drum adevărat.
Deocamdată, taberele s-au retras pentru refacerea forțelor. Cel mai probabil, va urma o nouă bătălie marți, când prefectul Marian Rasaliu i-a convocat pe reprezentanții CNAIR, pe cei ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov (care asigură dirigenția de șantier) și pe primarii localităților afectate, pentru noi discuții.