Centralele termoelectrice, centralele termice de diferite puteri, traficul rutier, locomotivele Diesel, stocarea și distribuirea produselor petroliere, distribuirea gazelor naturale, spălătoriile și depozitarea deșeurilor municipale, reprezintă principalele surse de poluare din municipiul Brașov. Asta reiese din studiul de calitate a aerului elaborat de municipalitate, cu sprijinul Unității de Suport pentru Integrare SRL Cluj-Napoca. Studiul stă la baza planului integrat de calitate a aerului în Brașov, ce cuprinde măsuri pentru perioada 2018 – 2022.
Măsurătorile făcute în perioada 2010 – 2017, de către Rețeaua automată de monitorizare a calității aerului în municipiului Brașov (cu cinci puncte fixe de măsurare), au arătat totuși că traficul rutier este principalul vinovat atât pentru nivelurile ridicate de oxizi de azot, cât și pentru particule (PM10 și PM2,5), unde nivelul se apropie de valorile limită anuale.
În consecință, principalele măsuri propuse pentru îmbunătățirea calității aerului vizează limitarea și gestionarea mai eficientă a traficului în zona centrală a municipiului, salubrizarea mai eficientă a străzilor, promovarea, îmbunătățirea și extinderea transportului public și eliminarea autovehiculelor vechi din circulație. La nivel de modernizări, planul vizează continuarea implementării proiectelor majore de infrastructură, reabilitarea rețelelor de distribuție a energiei termice, continuarea programelor de reabilitare termică a blocurilor de locuințe, întreținerea și extinderea spațiilor verzi, precum și renaturarea terenurilor degradate supuse eroziunii eoliene.
Ieri a avut loc ultima rundă a dezbaterii publice pe tema Planului Integrat de Calitate a Aerului. După actualizarea documentului, în urma sugestiilor venite la dezbatere, el va fi înaintat spre avizare autorităților competente – Agenția pentru protecția mediului, respectiv Agenția pentru Protecția Mediului Brașov și Centrului de Evaluare a Calității Aerului (CECA). După avizare, urmează să fie aprobat în final de Local Brașov.