Dacă în 1970, distanța dintre Brașov și Sighișoara era parcursă de trenurile rapide într-o oră și 37 de minute, acum drumul durează între 160 și 250 de minute, în condițiile în care, garniturile sunt mult mai scurte decât acum 48 de ani. Problema este legată de infrastructură, care s-a degradat simțitor în ultimii 30 de ani, iar pe traseu sunt instituite numeroase restricții de viteză.
Despre modernizarea acestui tronson de cale ferată, inclus în Coridorul European Rin – Dunăre, se vorbește de mulți ani. Ba mai mult, pentru finanțarea lucrărilor, CFR SA a obținut o finanțare europeană, iar în anii 2016 și 2017 a lansat licitațiile pentru cele trei tronsoane: Brașov – Apața, Apața – Cața și Cața – Sighișoara, însă nici una dintre cele trei proceduri nu a fost finalizată.
Mai exact, potrivit unei analize realizate de hotnews.ro, „procedurile de achiziție a contractelor de execuție a lucrărilor sunt în faza de derulare. În data de 28.06.2018 a fost semnat raportul procedurii de evaluare pentru proiectul Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara, subsecțiunile 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara, iar în data de 16.07.2018, ofertantul Asocierea RailWorks a depus contestație la Tribunalul București. În prezent, rezultatul raportului de evaluare face obiectul dosarului nr. 7714/2/2018, deschis în data de 30.10.2018 și aflat pe rol la Curtea de Apel București”.
În 5 iulie 2018, CFR SA anunța că Asocierea că asocierea BRASIG Strabag-Swietelsky a câștigat licitația pentru modernizarea celor două segmente de cale ferată, valoarea contractului fiind de 3.143.153.533 lei fără TVA. Decizia a fost contestată în instanță de unul dintre competitori, RailWorks, care, din punct de vedere al prețului, s-a clasat pe primul loc. Astfel, în 20 septembrie 2018 Curtea de Apel București a anulat decizia CFR SA, prin care a respins oferta depusă. În consecință, Curtea de Apel București a constatat că oferta depusă de asocierea RailWorks este acceptabilă și a obligat CFR SA să reevalueze cele două oferte. Oferta financiară a Asocierii BRASIG Strabag – Swietelsky a fost de 3,14 miliarde lei fără TVA, cu aproximativ 40 de milioane de euro mai mult decât oferta clasată pe primul loc, cea depusă de către consorțiul RailWorks.
În ceea ce privește segmentul Apața-Cața, în materialul amintit se arată că procedura este „în etapa de evaluare a ofertelor depuse. Termenul estimat de finalizare este 31.12.2018. După finalizarea procedurii de evaluare și parcurgerea etapelor legale de achiziție, va urma semnarea contractului de execuție”.
47 minute, de la Brașov la Sighișoara…
Viteza proiectată pentru secțiunea Brașov – Sighișoara este de maximum 160 km/h pentru trenurile de călători și de maximum 120 km/h pentru trenurile de marfă. Durata de parcurs estimată după reabilitare este de 47 minute/trenuri călători și 60 de minute/trenuri de marfă.
Termenul estimat de finalizare este calculat de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, iar durata de implementare a contractului este de 108 luni (48 de luni pentru execuție și 60 de luni perioada de garanție).
Cea mai complicată secțiune, dar și cea mai costisitoare, este cea dintre Apața și Cața, costurile pentru 28 km urmând să fie de peste 600 milioane euro din cauza că traseul va fi modificat puternic.
Mai exact, secțiunea presupune un traseu nou pentru, eliminând o buclă pe care vechea cale ferată o face în zona Apața – Ormeniș – Augustin – Racoș. Astfel, după stația Apața, traseul căii ferate merge spre vest prin tunelul Ormeniș, evitând bucla care trecea pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un „ocol” pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod. Mai exact, pentru a corecta traseul, sunt prevăzute trei tuneluri, respectiv Homord – 5 km, Mureni – 700 metri și Ormeniș – 6,9 km.