Site icon

Pasajul vechi de la Fartec, un cincinal pentru reparații. Până acum o lună, mai mult s-a demolat

Reabilitarea pasajului vechi de Fartec, va fi gata după cinci ani de la începerea lucrărilor. Șantierul a fost deschis în anul 2015, dar lucrările s-au împotmolit la începutul anului 2017, după Primăria Brașov a reziliat contractul cu constructorul inițial. Au urmat expertize și licitații, iar anul trecut a fost semnat contractul pentru finalizarea lucrărilor, constructor fiind firma brașoveană Recon (care a construit pasajul nou de la Fartec și Pasajul Independenței).

 

Dar și noul constructor a avut nevoie de mai mult timp pentru proiectare, astfel că abia în acest an au apărut și muncitorii pe șantier. O perioadă s-au făcut demolări, iar lucrările de construcție au început abia în 22 august. De altfel, zilele trecute, pe șantier a fost văzută și o betonieră, semn că „se lucrează”. 

Potrivit reprezentanţilor Primăriei Braşov,  în această perioadă se montează armăturile la una dintre culei și  la zidurile de sprijin şi se lucrează la cofrare, în vederea turnării betonului. De asemenea, la mai mulţi piloni se fac cofrările pentru turnarea betonului. Tot în această perioadă muncitorii lucrează la perforarea unor grinzi care urmează a fi consolidate cu ajutorul unor bare „macaloy” (realizate din carbon şi oţel), dar şi la suprastructură (calea de rulare şi trotuar). Totodată, a fost terminată proiectarea pentru intervenţiile legate de calea ferată Braşov – Făgăraş, care trece pe sub pasaj. 

Estimarea Primăriei Brașov este că reparațiile se vor încheia în prima jumătate a anului 2020. 

Vechiul pasaj de la Fartec a intrat în reparaţii capitale în anul 2015 şi a fost închis în anul 2016, când au început şi lucrările la calea de rulare. În momentul deschiderii şantierului, valoarea investiţiei a fost estimată la 7.651.374 lei, fără TVA, contractul fiind atribuit Asocierii SC Sopmet SA Bucureşti – SC Consal SRL Braşov. Potrivit contractului respectiv, lucrările ar fi trebuit să fie gata în data de 1 septembrie 2017. 
La începutul anului 2017 a fost şi reziliat contractul cu asocierea amintită, în momentul în care erau executate aproximativ 40% din lucrări şi fuseseră făcute plăţi în valoare 2,21 milioane de lei, fără TVA. A urmat o perioadă în care s-au făcut mai multe expertize la pasaj, iar anul trecut a fost lansată o licitaţie pentru continuarea lucrărilor, contractul fiind semnat în 25 septembrie 2018 cu Asocierea SC Recon SA – SC Prinfo SRL, ambele firme din Braşov.

Tot de cinci ani a fost nevoie și pentru construirea podului de la Cernavodă 

Ca o curiozitate, tot cinci (1890 – 1895) ani a durat construirea Podului Anghel Saligny, de peste Dunăre. Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri și alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri. În Insula Borcea, care în acea vreme constituia o baltă, pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri a 42 metri. Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală.

Exit mobile version