Site icon

Dupa 15 ani de discutii, se schimbă din nou traseul Autostrăzii Comarnic – Braşov, pe Valea Prahovei. 4 tuneluri de 8 km străpung muntele

După 15 ani de discuţii despre autostrada A3 Bucuresti-Braşov, autorităţile schimbă din nou traseul care va traversa Valea Prahovei, pe tronsonul Sinaia-Azuga. Vor fi patru tuneluri care vor străpunge munţii Baiului, aflaţi pe partea dreaptă a sensului de urcare, pe o lungime de 8,5 kilometri în total. Varianta tunelurilor, singura agreată de primarii staţiunilor de pe Valea Prahovei, a fost acceptată de reprezentanţii CNAIR şi de ministrul Transporturilor.

Potrivit noului proiect, autostrada, în zona montană din judeţul Prahova, va avea în componenţă patru tuneluri, două în Sinaia, unul în Buşteni şi unul în Azuga. Pînă acum nu era în discuţie ca A3 să aibă în componenţă un tunel la limita judeţului Prahova, dar s-a ajuns la aceasta variantă după ce autorităţile au realizat că vechiul proiect ar fi afectat un cartier din Azuga, unde mai multe case ţi blocuri ar fi trebuit demolat.  

“Chiar zilele acestea reprezentanti CNAIR ne-au cerut punctul de vedere cu privire la construcţia autostrăzii. După discuţii a răms că vor prinde în proiect varianta pe care am propus-o eu”, a declarat pentru ziare.com Vlad Oprea, primarul statiunii Sinaia.

Potrivit edilului, la Sinaia sunt necesare două tuneluri, fiecare cu o lungime de aproximativ 2 kilometri, care vor străpunge munţii Baiului.

“La Sinaia A3 va intra în tunel din dreptul primului pod de la DN1, merge în munţii Baiului pe o lungime de 2 kilometri şi iese din munte pe o porţiune scurtă, în cartierul Clăbucet, pentru ca apoi să intre din nou în munte pentru alţi doi kilometri”, a explicat Vlad Oprea.

Tunelul de la Buşteni va avea o lungime de patru kiloemtri şi va fi cel mai lung dintre cele patru propuse. Va intra în munte din dreptul cartierului Piatra Arsă şi va ieşi în imediata apropiere a castelului Cantacuzino din Buşteni.

“Şi la Azuga va fi un tunel mic, dar acolo încă nu este definit proiectul foarte clar. Este necesar acest tunel şi la Azuga pentru că va ocoli un cartier din zona gării. În varianta clasică ar fi trebuit să se demoleze câteva case şi chiar câteva blocuri. În plus autostrada trecea foarte aproape de oraş. La Azuga se face un tunel mai mic, probabil de 500 de metri, cel mult un kilometru, dar nu este bătuta în cuie soluţia, este o chesiune total nouă, încă nu a fost studiată”, a explicat Vlad Oprea.

În vechea variantă, aprobată în 2006, era ncesare construirea unor drumuri de acces secundare către A3 care să facă legatura între DN, staţiune şi autostrată. În zonă, care este arie protejată, nu există drumuri forestiere, astfel că pădurea ar fi fost mult afectată de construirea autostrăzii la suprafaţă, aşa cum se punea problema în urma cu 15 ani.

În prezent A3 pe tronsonul Comarnic-Brasov se află încă la faza de studiu de fezabiliate şi proiectare (noua variantă), licitaţia pentru execuţia lucrării fiind programată pentru anul 2024 cu termen de finalizare a proiectului “la cheie” timp de doi ani “dacă lucrurile merg bine”, după cum a spus Vlad Oprea.

Varianta celor patru tuneluri este agreata de toţi primarii din staţiunile montante de pe Valea Prahovei.

“Deşi este mai costisitoare, autostrada prin munte are o serie de avantaje. Execuţia se poate întinde pe întreg anul, spre deosebire de varianta autostrăzii de la suprafaţă unde nu s-ar fi putut lucra decât cinci, şase luni pe an din cauza vremii, se poate întreţine mult mai uşor pe timpul iernii, şi nu produce poluare masivă”, a mai spus primarul din Sinaia.

La Predeal, autostrada nu va pătrunde în munte, traseul sau, deocamdată, este prin Valea Râjnoavei. În Braşov se lucrează în prezent la un tronson scurt de doar 5 kilometri în zona Cristian.

În ceea ce priveşte tronsonul Ploieşti-Comarnic, despre care s-a vorbit mai puţin în ultimii ani, există şi aici, mai nou, o problemă care implică o modificare a traseului vechi. Din cauza unui parc industrial contruit de Consiliul Judeţean Prahova, autostrada va fi deviată pentru a nu se mai recurge la exproprieri, apoi va urma cursul râului Prahova până la Comarnic, paralel cu DN1.

 

Exit mobile version