Compania Solaris din Polonia, a adus la Brașov, în probe, un autobuz cu hidrogen. Vehiculul va fi testat pe străzile Brașovului de RATBV până mâine, dar a fost prezentat și specialiștilor de la Universitatea Transilvania din Brașov. Reprezentanții producătorului au precizat că vehiculul costă în jur de 700.000 de euro. În schimb, au precizat ei, nu este nevoie de o infrastructură amplă pentru alimentare și nici nu pot apărea probleme când este foarte frig, iar ca produse reziduale, autobuzul cu hidrogen produce căldură și apă distilată. Testarea acestui autobuz la Brașov se face în contextul în care autoritățile locale brașovene analizează posibilitatea de a achiziționa astfel de vehicule, cel mai probabil, cu bani europeni.
„Autobuzul nostru cu hidrogen reprezintă o tehnologie de ultimă oră în materie de transport. Este un vehicul sută la sută ecologic, verde. Propulsia este electrică. Are ca avantaje, față de autobuzele cu acumulatori, faptul că nu necesită o infrastructură – acea capacitate mare de energie care este necesară pentru mai multe vehicule, megawați etc, încărcarea se face foarte rapid, în 5-10 minute, pe parcursul iernii nu le scade autonomia, care este de minim 350 de kilometri, și circulă sută la sută ecologic, hidrogenul putându-se obține din surse regenerabile. Autobuzul cu hidrogen este un vehicul electric, cu diferența că în loc să își ia energia din acumulatori, aceasta vine de la pila de combustie care funcționează cu hidrogen. Acest vehicul are două motoare la roțile din spate”, a explicat Ovidiu Borcea, reprezentantul companiei Solaris în România.
La fel de ușor de întreținut ca un autobuz Diesel
Acest autobuz utilizează hidrogenul pentru a produce curentul necesar funcționării vehiculului, atât pentru deplasare, cât și pentru producerea de aer condiționat sau căldură. Principiul de funcționare a acestui tip de autobuz este identic cu cel al autobuzelor electrice, motorul fiind tot unul electric. Diferența dintre cele două rezultă din modul de alimentare a celor două tipuri de vehicule ecologice.
În cazul autobuzului electric, alimentarea motorului se face prin intermediul unor baterii, care se încarcă în stațiile de încărcare montate în garajele operatorului de transport și prin intermediul pantografelor, montate la capetele de linii. Durata pentru încărcarea completă a unui autobuz electric este de 7-8 ore.
În cazul autobuzului cu hidrogen, motorul electric este încărcat prin intermediul unui acumulator, mult mai mic decât cel de la autobuzele electrice, alimentat permanent prin intermediul unei pile de hidrogen, care produce curent printr-un proces chimic ce are la bază hidrogenul comprimat, în butelii, și oxigenul din atmosferă, pe care îl transformă în curent și apă.
Autobuzul cu hidrogen este cu aproximativ 100.000 de euro mai scump decât unul electric, însă, a precizat directorul RATBV, Marian Geman, operarea în sine a sa nu diferă foarte mult ca și costuri față de o mașină Diesel. „Diferența este că autobuzul pe hidrogen este ecologic”, a declarat directorul RATBV.
Studiul de oportunitate va fi gata la finalul lunii noiembrie
Autobuzul cu hidrogen va circula până în Brașov până la sfârșitul acestei săptămâni. Pe lângă evaluarea modului în care se comportă acest autobuz, în funcție de diferențele de temperatură, dar și în funcție de diferențele de nivel – autobuzul va circula inclusiv pe drumul spre Poiana Brașov – vor fi analizate și investițiile necesare pentru operarea unei flote cu astfel de autobuze: stații de alimentare, rezervoare sau stații de producere a hidrogenului.
În această perioadă, Asociația Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov, împreună cu reprezentanții Primăriei Municipiului Brașov și ai RATBV, lucrează la un studiu de oportunitate privind achiziția de mijloace de transport public ecologic. Acest studiu analizează două scenarii alternative, respectiv utilizarea autobuzelor electrice cu acumulatori versus utilizarea autobuzelor electrice dotate cu pile de hidrogen. Studiul analizează cele două opțiuni tehnologice, împreună cu aspecte ce descriu operaționalitatea și sustenabilitatea celor două scenarii.
Pe baza datelor colectate, studiul de oportunitate va putea fi pus la dispoziția publicului, pentru consultare, în luna noiembrie.
De la Compania Solaris, Primăria Brașov a achiziționat 26 de troleibuze, iar alte 25 sunt în curs de livrare.