Nici mai scumpe, nici mai „verzi”. Consiliul Local Brașov nu a aprobat modificarea Regulamentului taxi

Modificarea Regulamentului privind desfăşurarea activităţii de taximetrie în municipiul Braşov a fost respins pentru a doua oară de consilierii locali brașoveni, în ședința de plen de îndată din 1 martie. Pentru a fi aprobată, hotărârea avea nevoi de 14 voturi „pentru”. Din 26 de consilieri prezenți, 7 au votat „împotrivă”, 5 s-au abținut (voturi care se contabilizează ca fiind împotrivă), 13 au votat „pentru”, iar unul nu a participat la vot. 

Prin proiect, era propusă majorarea tarifului pentru cursele de zi (între orele 06.00 – 22.00) de la 2,2 lei/km la 2,9 lei/km, însă motivul pentru care hotărârea era respinsă  era prevederea potrivit căreia „autovehiculele deţinute de către societăţile de taxi cu norma de poluare Euro 4 vor fi înlocuite obligatoriu, în proporţie de 30%, cu autovehicule având motoare cu propulsie electrică/bazate pe tehnologii verzi, până la data de 31 decembrie 2022”. 

De altfel, „înverzirea” flotei operatorilor de taximetrie a fost discutată aproximativ o oră în timpul ședinței de plen. Consilierii USR spuneau că Brașovul trebuie să fie un oraș verde, iar operatorii de taximetrie trebuie să își cumpere mașini electrice sau hibrid.  

„Ni s-a reproșat faptul că după Forumul Orașelor Verzi nu am venit cu nici o măsură concretă. Acum, când se pune problema unor măsuri concrete în ceea ce privește protecția mediului, Consiliul Local Brașov se opune”, a argumentat Flavia Boghiu, viceprimar din partea USR. 

De cealaltă parte, aleșii din PSD și PNL au menționat că firmele de taximetrie nu își pot permite să investească sume enorme în achiziția de vehicule hibrid sau electrice. De asemenea, ei au precizat că Brașovul are prea puține stații de încărcare a vehiculelor electrice. Totodată ei au spus că firmele de taximetrie au transmis o adresă către Primăria Brașov și Consiliul Local Brașov, prin care propuneau ca în loc de mașini electrice sau hibrid, firmele să fie obligate să achiziționeze autovehicule cu motorizare Euro 6. 

„Toți vrem să fim verzi, dar trebuie să și putem”

„Vorbim de mașini hibrid sau electrice, care au niște prețuri enorme. Mașina electrică are un preț de 30.000 de euro, iar una hibrid costă 26.000 euro. Cum se vor amortiza costurile. Toți vrem să fim verzi, dar trebuie să și putem. Riscăm să punem oameni pe tușă. Dacă v-aș cere să veniți la servici cu o Tesla, nu cu un Mercedes din anii 2000, nu cred că v-ar fi comod. Este adevărat, este nevoie de modernizare, dar cred că putem merge pe Euro 6. În planul de înverzire a transportului taxi cred că punem carul înaintea boilor. Cât va lua încărcarea unei mașini electrice. Vom avea taximetriști care fac 200 km pe zi, apoi vor sta pe tușă. Să văd 60 de stații de încărcare rapidă. Noi avem 6 stații în care stai 8 ore să încarci o mașină”, a declarat consilierul local PSD Marius Potea.

 La rândul său, viceprimarul din partea PNL, Sebastian Rusu, a declarat că „nu suntem împotriva ”înverzirii flotei auto”. Problema este legată de termenul în care trebuie îndeplinite obligații. Am primit cu toții o adresă de la taximetriști. Am vrut ca noi și domnul primar să stăm cu ei la discuții, dar lucru acesta nu s-a întâmplat. Cred că trebuie să îi ascultăm, iar decizia să o luăm în cunoștință de cauză”. 

Proiecte sunt, dar când vor fi gata? 

 „Avem proiecte de dezvoltare a infrastructurii de încărcare. Avem puncte în Brașov, avem proiecte în desfășurare și proiecte în pregătire pentru obținerea de finanțări. Brașovul este printre municipiile foarte active în dezvoltarea acestei infrastructuri electrice. În plus, orice societate, așa cum și-au dezvoltat propriile benzinării, știind de această obligativitate din timp, adică de anul trecut, de când a fost votat de către Consiliul Local acest regulament, ar fi putut să se pregătească”, a declarat primarul Brașovului, Allen Coliban. 

Conform declarațiilor edilului, printr-o finanțare acordată de Administrația Fondului de Mediu, municipalitatea brașoveană va achiziționa 17 stații de încărcare a mașinilor electrice.  De asemenea, în bugetul local pe anul 2022 este prevăzută suma de 4,8 milioane de lei pentru astfel de investiții (pentru documentații tehnice). Totodată, primarul a amintit de PNRR. Pentru niciun proiect, el nu a menționat că câte dintre investiții se vor finaliza în acest an. 

Ce calcule au prezentat taximetriștii 

În adresa transmisă consilierilor locali, taximetriștii susțin că prin intermediul Programului Rabla, un autovehicul electric ajunge la 26.000 euro, iar prețul mediu de listă este de 40.600 euro. În cazul acestor vehicule, amortizarea lunară este de 2.700 lei pe lună. 

Tot prin Programul Rabla, un autoturism hibrid costă 21.500 euro, iar prețul mediu de listă este de 25.800 de euro. În cazul acestor vehicule, amortizarea lunară este de 2.200 lei pe lună. 

„Prin comparație, modelul Dacia Logan, cu motorizare Euro 6, care are un preț de listă mediu de 10.600 de euro, ar genera un cost de amortizare de lunar de 1.100 de lei”,  se arată în adresa amintită. 

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.