În fiecare an, în data de 11 februarie se sărbătorește Ziua Europeană a Numărului Unic 112. Este o zi despre dispeceri, primii oameni care vin, 24 de ore din 24, cu tact, răbdare și profesionalism să sprijine cetățenii în gestionarea unei situații de urgență, care necesită suport bine pregătit. În România, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă aniversează anul acesta 19 ani de activitate. Iar la Brașov, momentul va fi marcat în această seara prin iluminarea în roșu a inscripției BRASOV de pe Tâmpa.
Clădirea și literele de pe Tâmpa sunt în roșu pentru dispecerii 112
Primăria Brașov se alătură demersurilor autorităților publice centrale, județene și locale care mâine, 11 februarie, își vor ilumina sediile în roșu, pentru a marca astfel Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112. Astfel, literele de pe Tâmpa și clădirea primăriei vor fi iluminate în culoarea care simbolizează serviciul de urgență.
Numărul 112 este numărul de urgenţă disponibil gratuit, non-stop, atât prin linii de telefonie fixe, cât şi prin telefoane mobile, oriunde în Uniunea Europeană. Numărul unic de urgenţă 112 este disponibil în toate statele membre ale UE, precum și în Albania, Georgia, Republica Moldova, Islanda, Muntenegru, Norvegia, Serbia, Elveţia, Turcia. Operatorii 112 sunt cei care preiau în fiecare an milioane de apeluri de la cei care le solicită ajutorul şi fac legătura cu dispecerii din agenţiile de intervenţie – poliție, pompieri, ambulanță etc.
Pentru dezvoltarea serviciului de urgenţă 112, în Europa, a fost creată Asociaţia Europeană a Numărului de Urgenţă (EENA), o organizaţie neguvernamentală cu sediul la Bruxelles, a cărei misiune este aceea de a contribui la îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii oamenilor. Viziunea EENA este ca fiecare cetăţean să poată accesa serviciile de urgenţă şi să primească informaţiile şi îngrijirea corespunzătoare în timpul unei urgenţe sau al unui dezastru.
În prezent, comunitatea EENA include peste 1.500 de servicii de urgenţă reprezentative din 80 de state la nivel mondial, peste 100 de furnizori de soluţii în domeniu, peste 100 de cercetători și peste 200 de membri ai Parlamentului European, potrivit http://www.eena.org. EENA serveşte ca o platformă de discuţii pentru serviciile de urgenţă, autorităţi publice, factori de decizie, cercetători, asociaţii şi furnizorii de soluţii, cu scopul de îmbunătăţire a răspunsului în situaţii de urgenţă, în conformitate cu cerinţele cetăţenilor.
Cum și când apelezi 112?
Numărul Unic 112, poate fi apelat gratuit din toate rețelele de telefonie fixă sau mobilă, în situațiile sunt în pericol viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată sau mediul, fiind necesară intervenția echipajelor medicale, pompierilor militari, poliţiei, jandarmilor și personalului Salvamont.
Preluarea apelului prin 112 se efectuează de către operatorii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale care, în funcţie de specificul evenimentului sau a situației de urgență sesizate, îl redirecţionează către serviciile specializate de intervenţie.
Recomandările autorităților
Reamintim cetățenilor, informațiile pe care trebuie să le furnizeze în cazul apelării numărului unic 112:
Autoritățile reamintesc cetățenilor că au obligația de a furniza următoarele informații în cazul apelării numărului unic 112:
- Ce urgenţă au;
- Unde este urgenţa;
- Unde se aflaţi;
- Cum se numesc.
Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii, serviciilor de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. După furnizarea acestor date, apelantul trebuie să rămână la telefon pentru a fi pus în legătură cu serviciul de urgenţă de care are nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări.