Site icon

ÎN DEZBATERE. Timp de o lună, brașovenii pot spune dacă e bun sau rău Planul Integrat de Calitate a Aerului. Care sunt propunerile Primăriei Brașov pentru un aer mai curat

Cu o întârziere de multe luni, Primăria Brașov a finalizat proiectul Planului Integrat de Calitate a Aerului (PICA), însă până la intrarea în vigoare a acestuia vor mai trece câteva luni. Deocamdat[, până în 9 septembrie, PICA este în dezbatere publică. După ce se primesc observațiile și recomandările, acestea se centralizează, iar unele dintre ele se includ în varianta finală a planului. Apoi, varianta finală a PICA va fi transmisă spre avizare la nivel național de către Comisia de Evaluare a Calității Aerului, din cadrul Agenției Națională pentru Protecția Mediului, iar apoi propus spre aprobare Consiliului Local Brașov. În cel mai fericit caz, PICA 2023 – 2027 va intra în vigoare spre finalul acestui an, asta în condițiile în care acest lucru ar fi trebuit să se întâmple în data de 1 ianuarie 2023.

Ce și-a propus Primăria Brașov prin noul PICA

Municipalitatea brașoveană a anunțat că obiectivul noului plan este ca până în anul 2030, emisiile de dioxid de carbon (CO2) trebuie reduse cu 55% față de anul de referință 2019. Pentru a atinge acest obiectiv, prin PICA au fost stabilite 22 de măsuri care vor reduce poluarea aerului cu NOx (oxizi de azot), NO2 (dioxid de azot) și PM – uri (particulele de praf în suspensie).

În noul PICA sunt propuse mai multe măsuri pe termen lung pentru reducerea concentrației de oxizi de azot și particule în suspensie, responsabili de boli respiratorii sau chiar cardio-vasculare. Conform studiului care a stat la baza elaborării acestui plan, traficul, activitatea industrială, dar și modalitățile de încălzire a locuinței sunt principalii factori care afectează calitatea aerului.

Cele 22 de măsuri propuse spre consultare brașovenilor acoperă cea mai mare parte a tipurilor de poluare a aerului care afectează orașul nostru. O parte dintre acestea sunt deja în derulare, iar altele vor intra în implementare în următoarea perioadă – cum ar fi transportul alternativ, de exemplu cu bicicleta, gratuitate de parcare pentru cei cu autoturisme electrice sau hibride plug-in. Sunt propuse și acțiuni care vor fi introduse etapizat și în funcție de stadiul implementării celorlalte măsuri – de exemplu interzicerea, în anumite zone și perioade, a mașinilor cu norme inferioare de poluare sau o nouă politică de parcare în zonele aglomerate.

Brașovenii pot consulta Planul Integrat privind Calitatea Aerului pe site-ul primăriei: https://www.brasovcity.ro/ro/mediu#PLANURI

Comentariile, întrebările sau opiniile pot fi transmise în scris, sau utilizând mijloace electronice la adresa mediu@brasovcity.ro, până la data de 09.09.2023.

Care sunt cele 22 de măsuri:

Măsura 1.1 – Creșterea gradului de folosire a transportului public și încurajarea utilizării mijloacelor de transport în comun pentru fluidizarea traficului;

Măsura 1.2 – Creșterea gradului de utilizare a mijloacelor de transport electrice;

Măsura 1.3 – Creșterea gradului de utilizare a mijloacelor de transport electrice;

Măsura 1.4 – Promovarea transportului public prin introducerea unui sistem de informare în timp real cu privire la serviciile de transport, serviciul eTicketing;

Măsura 1.5 – Gestionarea traficului prin realizarea unui pasaj rutier;

Măsura 1.6 – Acordarea de facilități de parcare pentru proprietarii de mașini electrice și plug-in hibrid;

Măsura 1.7 – Interzicerea mașinilor cu norme inferioare de poluare pe teritoriul Municipiului Brașov;

Măsura 1.8 – Gestionarea traficului prin realizarea terminalelor intermodale de trafic;

Măsura 1.9 – Gestionarea traficului prin modificarea timpilor de semnalizare la intersecții și echiparea cu butoane de comandă a trecerilor de pietoni;

Măsura 1.10 – Gestionarea traficului prin extinderea sistemului de transport cu bicicleta;

Măsura 1.11 – Gestionarea traficului prin realizarea de facilități park&ride;

Măsura 1.12 – Îmbunătățirea accesului autovehiculelor la locurile de parcare;

Măsura 1.13 – Gestionarea traficului prin creşterea taxei de parcare în zona centrală și limitarea timpului de parcare la 3 ore;

Măsura 1.14 – Promovarea transportului public prin crearea de benzi dedicate transportului public;

Măsura 1.15 – Tren metropolitan;

Măsura 1.16 – Stabilirea unor zone centrale unde este interzisă circulația autovehiculelor cu motorizare termică;

Măsura 1.17 – Proiect Calea Verde a Municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic; 

Măsura 1.18 – Continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor din Municipiul Brașov;

Măsura 1.19 – Reabilitarea sistemului de încălzire centralizată în Municipiul Brașov prin înlocuirea rețelei de distribuție a agentului termic;

Măsura 1.20 – Creşterea suprafeţei spaţiilor verzi şi gestionarea corespunzătoare a celor existente;

Măsura 1.21 – Creşterea eficienței salubrizării urbane-salubrizarea străzilor;

Măsura 1.22 – Plantare arbori de-a lungul arterelor Brașovului.

Exit mobile version