Cum va arăta parcul de la Cetățuia Brașovului. Orașul nou va putea fi admirat de pe o platformă belvedere

Primăria Brașov a depus la Agenția pentru Protecția Mediului Brașov dosarul necesar obținerii avizului pentru Studiul de fezabilitate aferent proiectului parcului de pe Dealul Straja, din jurul Cetățuii. Terenul avut în vedere pentru acest parc este în proprietatea Municipiului Brașov și are o suprafață de 87.504,33 mp. Proiectul prevede refacerea aleilor pietonale, dar sunt prevăzute și platforme de belvedere, un spațiu de joacă și alte amenajări.

Ce lucrări sunt prevăzute

  1. Circulații și accese

Sunt implementate noi accese pentru a crește gradul de accesibilizare a parcului la nivelul publicului vizitator, dinspre laturile nordice și estice. Acestea sunt dispuse în concordanță cu fluxul pietonal preconizat și au o legătură directă cu puncte de interes noi propuse.

Se vor propune alei pietonale pentru promenadă care să lege între ele punctele de interes ale parcului, acestea vor avea o atractivitate crescută, fie ca parcurs, fie ca posibil loc pentru instalații artistice sau evenimente performative punctuale, cu caracter temporar.

Se vor propune, în funcție de gradul de accesibilitate, topografia terenului, intensitatea intervenției antropice, precum și cadrul natural în care se situează, diferite tipuri de trasee pietonale, tratate cu materialității diferite:
platoul din jurul Cetățuii – s-a avut în vedere reabilitarea aleilor pietonale istorice existente. Se va reveni la o conformație istorică anterioară în ceea ce privește forma și numărul bastioanelor Cetățuii. Platoul se va finisa cu piatră cubică, se va dispune un traseul pietonal pe conturul exterior care să sublinieze forma istorică și să fie accesibil persoanelor cu dizabilități;
trasee pietonale cu caracter istoric – sunt trasee pietonale existente, pavate cu piatră cubică, care se regăsesc în zona accesului istoric dinspre strada Mihai Eminescu;
trasee pietonale cu accesibilitate crescută – caracterizează majoritatea traseelor propuse, sunt accesibile persoanelor cu dizabilități. Sunt alei din agregate naturale, cu un impact minimal asupra micro peisajului, care să ofere o suprafață semi-permeabilă la trecerea apei, realizate din asfalt;
scări și platforme metalice – aferente acceselor noi introduse din partea nordică și estică, corespund traseelor cu o accesibilitate scăzută în situația existentă și o declivitate mare a terenului. Acestea se încadrează în relieful accidentat, pentru a valorifica posibilitățile terenului existent și facilitează accesul către punctele greu accesibile, fiind realizate din structuri și elemente metalice;
intervenții minimale în cadrul natural – în zonele în care se dorește implementarea unor intervenții antropice punctiforme, de dimensiuni reduse, precum și conservarea caracterului natural al zonei. Acestea corespund zonei stâncoase din partea nordică și sunt realizate din piatră sablată și beton;
Toate amenajările pentru circulație vor ține cont de topografia terenului.
Accesul auto existent va deveni un acces ocazional carosabil cu lățime de 5,5 m care să faciliteze accesul autospecialelor de intervenție, se va desființa trotuarul și bordurile existente.
Accesul auto pentru vizitatori se va limita la nivelul străzii Maior Ion Cranța pentru a evita aglomerarea de autoturisme ce pot defavoriza imaginea Cetățuii. La nivelul străzii Maior Ion Cranța se va reamenaja spațiul de parcare existent și se va dispune un punct de parcare velo;
Traseele pietonale, accesele și grupările de dotări vor fi iluminate în concordanță cu cerințele localizării, într-o manieră care să confere un sentiment crescut de siguranță și control vizual pe parcursul nopții.

  1. Platforma de Belvedere:
  • se va amplasa o platformă suspendată pentru belvedere în poienița existentă identificată în partea de nord a amplasamentului, care beneficiază de o panoramă spectaculoasă asupra orașului;
  • aceasta va încorpora o zonă de ședere pentru publicul vizitator, orientată spre centrul nou al orașului;
  • structura acesteia va fi realizată integral din elemente metalice și va fi protejată cu parapet de protecție cu înălțime de 90 cm.

  1. Zone de Recreere și Odihnă:
  • spațiile exterioare vor putea fi folosite pentru evenimente și activități culturale temporare ale orașului, cu durată sau dimensiuni variabile, care se pot desfășura pe tot parcursul anului;
  • acestea vor fi inserate, din loc în loc, pe suprafețe reduse, astfel încât să fie găsite întâmplător ca parte integrantă în peisaj, respectând forma reliefului și topografia;
  • amenajarea va fi dotată cu locuri de șezut ce privesc spre zonele de interes ale orașului;
  • dotările specifice sunt concepute pentru exterior și vor fi montate pe suprafață pavată;
  • aceste locații vor fi dotate cu piese de mobilier cu aspect întreținut, forme simple, care să accentueze imaginea naturalistă și să nu concureze cu ansamblul istoric. Culorile vor fi neutre iar materialele folosite vor fi predominant din piatră naturală, lemn și metal;
  • zonele de recreere vor fi sugerate și prin zone libere de vegetație și prin relief, fără a fi amenajate într-un mod specific.
  1. Loc de joacă pentru copii:
  • locul de joacă va fi ușor accesibil și va avea o vizibilitate crescută, fiind amplasat în proximitatea accesului dinspre strada Maior Ion Cranța, fiind amenajat într-o zonă umbrită și protejată de vegetația existentă și propusă;
  • acesta va fi inserat ca parte integrantă în peisaj, cu elemente de joacă care pun în valoare caracterul natural al locului;
  • între elementele de joacă se vor lăsa zone de siguranță suficiente pentru a permite circulația și a evita accidentările.
  1. Puncte de belvedere și de observație:
  • au fost identificate puncte de belvedere, locuri din care se poate observa orașul (folosite în prezent sau noi introduse) și vor fi puse în valoare, surprinzând diferitele cadre ale orașului;
  • pe lângă acestea, parcurgând traseul spre vârf, au fost identificate puncte de observație spre Cetățuie, care vor fi amenajate corespunzător cu locuri de ședere, iar vegetația adiacentă se va curăța pentru a încadra corespunzător construcția;
  • acestea sunt conectate între ele, fiind accesibile la nivelul traseului pietonal;
  • punctele de belvedere sunt amenajate sub forma unor platforme de observație, dotate cu parapet de protecție acolo unde este necesar.
  1. Zona de parcare auto:
  • parcarea va fi reorganizată conform normativelor în vigoare, se vor dispune 11 locuri de parcare, dintre care 2 vor fi destinate persoanelor cu dizabilități.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.