Chiar dacă Dan Air a anunțat încă de marți că se va muta de pe aeroportul de la Ghimbav pe cel din Bacău, conducerea Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav (AIBG) a reacționat abia miercuri, când, printr-un comunicat de presă, s-a „declarat surprinsă” de decizia conducerii Dan Air. În schimb, conducerea Aeroportului Internațional „George Enescu” din Bacău a anunțat că schema de minimis a fost unul dintre argumentele care au influențat decizia Dan Air de extindere a operării și acest aeroport. Ba mai mult, Dan Air își va deschide o bază operațională la Bacău, asta pentru că „George Enescu” este deschis 24 de ore din 24 de ore.
Practic, operatorul aerian a ales să meargă „unde e mai bine”, iar în această competiție, Bacăul a „dat șah” Brașovului.
„La Braşov nu există nimic. Dacă o să vedeţi pachetul Bacău Reconnect, o să vedeţi că oferă handling gratuit operatorului pentru 1 an, oferă taxe la jumătate, oferă… Noi n-am primit efectiv nicio facilitate la Braşov. (…) Am achitat facturi în jur de 20.000 euro pe lună la aeroportul Braşov şi în jur de 20.000 de euro/lună la agenţia de handing. Circa 40.000 euro pe lună, bănuiesc că astea sunt costurile care s-au achitat lunar de Dan Air”, a declarat pentru Agerpres directorul Dan Air, Matt David.
Viziunea conducerii AIBG: pleacă unii, vin alții
Pentru Brașov, pierderea curselor Dan Air – un operator mic cu probleme mari, despre care nu întotdeauna clienții au avut cuvinte de laudă – este destul de mare, pentru că acest operator aerian deținea avea majoritatea curselor pe aeroportul de la Brașov. Reprezentanții Aeroportului Internațional Brașov au promis, însă, că va încerca să compenseze pierderile, pentru că „din luna decembrie 2023, o nouă companie va începe operarea pe Aeroportul Internaţional Braşov cu câte trei zboruri săptămânale spre două destinaţii din Germania – Munchen şi Stuttgart, şi explorăm posibilitatea ca acest operator să asigure zboruri către noi destinaţii. Săptămâna viitoare vom iniţia discuţii concrete cu conducerea companiei pentru operaţionalizarea altor destinaţii, inclusiv pentru acoperirea destinaţiilor asigurate de DAN AIR, cu atât mai mult cu cât acest operator şi-a manifestat intenţia de a deschide o bază operaţională la Braşov”.
Acum, rămâne de văzut când va fi deschisă baza operațională anunțată de conducerea AIBG, având în vedere că acesta poate funcționa doar într-un aeroport cu program de funcționare non-stop.
12 ore pe hârtie, 8-9 ore în realitate
Pe de altă parte, prin comunicatul transmis miercuri, conducerea Aeroportului Internațional Brașov nu a răspuns reproșurilor Dan Air, prezentate de conducerea aeroportului într-o conferință de presă din 1 noiembrie.
Astfel, directorul Dan Air, Matt David a amintit că promisiunea conducerii AIBG către companiile aeriene a fost că programul aeroportului „se va extinde la 16 ore începând cu 3 noiembrie 2023”. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar în 30 octombrie, reprezentanții AIBG și cei ai Consiliului Județean Brașov au anunțat că programul de 16 ore va intra în vigoare din 15 ianuarie 2023.
De asemenea, reprezentantul Dan Air a avertizat:
„Aeroportul din Braşov nu are certificare pentru operarea zborurilor în condiţii de vizibilitate redusă, pentru că echipamentele, deşi existente, unele dintre ele fie nu au fost montate corespunzător, fie nu s-a început procesul de autorizare a acestora. Odată cu debutul sezonului rece, vizibilitatea redusă va restricţiona şi mai mult operaţiunile pe aeroportul Braşov şi va reduce efectiv programul acestuia la doar 8-9 ore pe zi, fapt care face imposibilă continuarea operaţiunilor de pe acest aeroport. La solicitarea DAN AIR, ROMATSA a răspuns că a solicitat încă din luna iulie, în mod repetat, aeroportului AIBG «rezolvarea unor aspecte tehnice, aspecte semnalate inclusiv de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română», pentru că aeroportul să poată fi autorizat pentru operaţiuni în condiţii de vizibilitate redusă, însă conform aceluiaşi răspuns «până la dată de 09.10.2023 AIBG nu a răspuns la aceste solicitări, iar operatorul economic care se ocupă de implementarea tehnică a răspuns doar în data de 05.10.2023»”.
Când se va întoarce Dan Air la Brașov?
„Odată cu implementarea programului de funcţionare de 16 ore ne dorim şi ne exprimăm speranţa
că relaţia cu DAN AIR, precum şi cu celelalte companii interesate de Aeroportul Braşov va continua,
în beneficiul tuturor şi în interesul superior al pasagerilor”, se mai arată în comunicatul transmis de conducerea AIBG.
De cealaltă parte, Matt David a declarat pentru Agerpres că pe Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, dacă se prelungeşte programul la 16 ore de la 12 ore, real ele vor fi tot 12 ore, din cauza vizibilităţii reduse.
„Deja am trecut cinci luni prin episodul Aeroportul Braşov deschis 12 ore. Nu este fezabil pentru companie să se întoarcă în momentul la care se prelungeşte programul, mai ales – poate că este o coincidenţă sau nu – programul se prelungeşte fix la terminarea sezonului. Lunile februarie, martie şi aprilie nu sunt de interes pentru niciun operator, deci ca atare nu vom reveni. Dacă se deschide 24 din 24, categoric ne vom întoarce. Dar doar dacă se deschide 24 din 24 şi cu toate capacităţile tehnice şi capabilităţile tehnice necesare ca să funcţioneze în condiţiile de vizitate redusă. Program 24 din 24, da, asta este una dintre condiţiile esenţiale pentru care am putea să ne întoarcem la la Braşov”, a declarat David.