Site icon

Primarul Brașovului, George Scripcaru, reclamă o afacere „cusută cu ață fosforescentă”. Două treimi din autobuzele second-hand cumpărate de RATBV, plătite, dar nefuncționale. Care era alternativa la Mercedes-uri?

Cumpărate la începutul anului trecut de RATBV și puse în circulație în luna mai a anului trecut, autobuzele second-hand au mari probleme tehnice, susține primarul Brașovului, George Scripcaru, printr-o postare pe pagina personală de Facebook. Mai exact, din 15 autobuze cumpărate, mai sunt funcționale 5, restul de 10 fiind folosite doar pentru piese de schimb.

„Am fost la garajul RAT (denumirea veche a RATBV, n.r.) de la Rulmentul să verific situația celor 15 autobuze second-hand, aduse de la Viena, roșii și vopsite verzi, care au fost introduse în circulație pe liniile metropolitane în luna mai. Ce am văzut cu ochii mei a depășit mult ce îmi imaginasem. În primul rând, am constatat că astăzi, la 7 luni de la introducerea în trafic, din cele 15 au mai rămas în circulație doar 5. Celelalte 10 sunt defecte și nu pot fi reparate, pentru că ele au fost achiziționate cu o garanție de doar 6 luni pentru motoare. Culmea, unul nu a circulat deloc, pentru că a venit defect”, a scris primarul pe pagina de Facebook.

Totuși, în filmulețul care însoțește această postare, un reprezentant al RATBV, de la „Exploatare” a menționat că în momentul livrării, autobuzul la care a făcut referire primarul că ar fi venit defect era totuși funcțional, dar, în scurt timp i s-a stricat o ușă și nu a mai fost pus în circulație.

Conform caietului de sarcini aferent licitației pentru achiziționarea autobuzelor, furnizorul avea obligația de a asigura o garanție de 6 luni pentru motor, cutia de viteze, transmisia finală și instalația de climatizare.

La aceste componente, a precizat primarul, într-o altă postare pe Facebook, la motoarele autobuzelor nu au apărut probleme.

„În buzunarul cui au intrat banii?”

„Pentru mine este clar că avem de-a face cu o afacere pe bani publici planificată serios. Pentru toate aceste autobuze, RAT a făcut un leasing financiar pe 3 ani, cu un cost total care depășește cu mult 3 milioane de euro, deci plătim lunar pentru ceva ce nu folosim. Povestea asta, pusă la punct în ultimele luni de mandat ale fostei administrații, este cusută cu ață fosforescentă, nu albă, pentru că nu crede nimeni că cineva este atât de prost să dea o grămadă de bani și să nu aibă garanție completă pentru o perioadă de timp. Care o fi fost oare costul real al acestor autobuze bune doar ca piese de schimb? În buzunarul cui au intrat banii și cum putem scăpa de această cheltuială care ne-a fost pusă în spinare? Și nu sunt doar acestea întrebările la care trebuie să primim răspunsuri…”, a mai scris primarul Brașovului pe Facebook.

Câștigătorul stabilit de RATBV nu a fost schimbat de instanțe

Licitația pentru achiziționarea celor 15 autobuze prin leasing financiar a fost lansată în 5 iulie 2023 și au fost depuse două oferte, una depusă de către Asocierea DAIMLER TRUCK & BUS ROMANIA (Leader) – RAIFFEISEN LEASING IFN S.A. – care a oferit autobuze Mercedes – iar cealaltă depusă de Asociere  WOMY EQUIPMENT SUPPLY ROMANIA (Leader) – UNICREDIT LEASING CORPORATION IFN SA – care a oferit autobuze Volvo.

Câștigătoare a fost declarată oferta depusă de Asocierea DAIMLER TRUCK & BUS ROMANIA (Leader) – RAIFFEISEN LEASING IFN S.A., în valoare de 10.125.000 lei, fără TVA.

Firma care a pierdut licitația a contestat decizia RATBV la Consiliul Național de Soluționarea Contestațiilor, iar după ce reclamațiile au fost analizate, Consiliul a menținut rezultatul procedurii. Firma care a pierdut licitația s-a adresat și instanțelor, însă judecătorii au respins reclamațiile.

Exit mobile version