Realizarea autostrăzii Brașov – Făgăraș vine cu provocări importante legate de mediu, deși, din punct de vedere tehnic, traseul nu este considerat unul dificil. Proiectanții drumului de mare viteză vor trebui să țină cont de numeroase arii naturale protejate, motiv pentru care Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Brașov le-a transmis un îndrumar clar ce trebuie respectat în vederea obținerii avizelor de mediu.
Un traseu care „slalomează” printre habitate naturale valoroase
Potrivit documentului transmis de APM Brașov, viitoarea autostradă va traversa aria protejată Dumbrăvița – Rotbav – Măgura Codlei, dar și aria de protecție specială Perșani.
În plus, drumul se va afla în imediata vecinătate a altor zone cu statut protejat, precum Lunca Bârsei, Oltul Superior, Complexul Piscicol Dumbrăvița (cunoscut drept „Delta din Carpați”), Munții Făgăraș, Poienile cu Narcise de la Dumbrava Vadului, Oltul Mijlociu – Cibin – Hârtibaciu și Podișul Hârtibaciului.
Astfel, compania Search Corporation SRL, cea care lucrează la proiectare, trebuie să includă în raportul de impact asupra mediului (RIM) și în studiul de evaluare adecvată (EA) o serie de măsuri clare pentru protejarea mediului. APM Brașov a cerut ca documentația tehnică să evalueze dacă investiția va afecta speciile și habitatele din aceste arii și în ce măsură, precum și să propună soluții concrete de diminuare sau eliminare a impactului negativ.
Probleme similare pe alte segmente de autostradă din județ
Situația de pe traseul Brașov – Făgăraș nu este una singulară. Și alte proiecte rutiere majore din județ se confruntă cu probleme legate de protecția mediului. În cazul autostrăzii Brașov – Bacău, provocarea o reprezintă Dealul Lempeș, unde soluția propusă este realizarea unui tunel. La rândul lor, proiectanții autostrăzii Brașov – Comarnic trebuie să ia în considerare existența mai multor arii protejate care intersectează traseul planificat.
Într-un județ cu o biodiversitate bogată și cu numeroase situri naturale de importanță națională și europeană, echilibrul între dezvoltarea infrastructurii și protecția mediului rămâne o provocare-cheie pentru autorități și proiectanți deopotrivă.