Chiar dacă în luna martie, când a fost la Comăna, ministrul Internelor, Carmen Dan, a promis că Guvernul se va implica în refacerea podului care trece peste râul Olt, în acest moment, specialiștii din Executiv au rămas în faza pasării problemei de la un minister la altul sau de la o instituție la alta.
Pentru reabilitarea sau refacerea acestui pod, administrația judeţeană a transmis încă din luna martie către Guvernul României o cerere prin care a solicitat alocarea sumei necesară reconstruirii acestuia, având în vedere că a fost vorba de o calamitate naturală. La sfârşitul lunii mai, Consiliul Judeţean Braşov a aprobat şi indicatorii economici pentru realizarea unui nou pod la Comăna, valoarea investiţiei, cu tot cu TVA, fiind estimată la 22.520.800 lei. Ba mai mult, au fost făcute și demersurile pentru obținerea avizului de la Administrația Bazinală Olt și a fost pregătit proiectul tehnic, astfel încât, indiferent cine se apucă de treabă să nu mai piardă timpul cu pregătirea hârtiilor. Oricum, potrivit studiului de fezabilitate, lucrările-propriu zise ar urma să dureze 12 luni.
Ieri, premierul Viorica Dăncilă, ministrul afacerilor Interne, Carmen Dan, ministrul Transporturilor, Lucian Şova şi Ministrul Agriculturii, Petre Daea au mers în mai multe zone inundate din ţară, iar la Braşov au organizat o videoconferinţă cu prefecţii și reprezentanții autorităților locale din „județele calamitate”. După această întâlnire, Viorica Dăncilă a fost întrebată ce întâmplă cu podul de la Comăna, iar ea a adaptat la un caz punctual discursul pe care l-a ținut în timpul videoconferinței, în care a povestit de fondul de solidaritate al Uniunii Europene.
„Am vorbit cu preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Veştea, mi-a prezentat situația şi, pe măsură ce primim evaluările, încercăm să rezolvăm problemele prin şedinţe de Guvern Noi solicităm fondul solidaritatea al Uniunii Europene şi sperăm ca în trei luni să primim de acolo banii necesari, astfel încât să rezolvăm şi o mare parte din problemele existente”, a declarat Dăncilă.
Premierului i s-a reamintit de către jurnaliști că dosarul referitor la podul de la Comăna a fost transmis la Guvern de multe luni. Reacția ei? I-a dat cuvântul ministrului Transporturilor, Lucian Șova.
„Am înţeles că documentaţia a fost întocmită de Consiliul Judeţean Brașov ”, a spus Şova. Jurnaliștii i-au spus ministrului Transporturilor că dosarul prin care s-a solicitat alocarea unor fonduri pentru refacerea podului afectat de inundații a fost transmis Guvernului României. „Nu la Guvernul României trebuia trimisă documentaţia, ci proiectul trebuie introdus pe procedurile Ministerului Afacerilor Interne, dacă se intenţionează obținerea unor sume de la bugetul de stat, prin fondul de calamităţi. Altă soluţie ar fi putut şi poate fi depunerea unei cereri de finanţare prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală, aşa cum şi alte comunităţi locale au făcut. I-am comunicat acest lucru prefectului judeţului Braşov, Marian Rasaliu”, a răspuns Șova.
Cei de la „Afaceri Interne” spun că nu e treaba loc, ci a Companiei Naționale de Investiții
Președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea a declarat că încă de anul trecut podul de la Comăna a fost trecut pe lista de investiții a administrației județene, când s-au realizat inclusiv expertizele tehnice. „Anul acesta a fost elaborat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, documente ce au fost trecute prin Comisia tehnico-economică, iar indicatorii tehnico-economici au fost aprobați de Consiliul Județean Brașov. Am făcut diligențe către Ministerul Dezvoltării Regionale și către cel al Afacerilor Interne, pentru a găsi o soluție de finanțare. Ni s-a răspuns în scris să ne adresăm Companiei Naționale de Investiții, pentru că există subrogramul «Investiţii în primă urgenţă». Voi merge iar la Ministerul Dezvoltării Regionale şi la Compania Naţională de Investiţii, pentru a găsi o soluţie ca acest proiect să intre într-o procedură de achiziţie. Acest lucru se poate realiza regim de urgenţă. Este exclus să putem găsi cei 22,5 milioane de lei în bugetul propriu. Va trebui să găsim o soluţie împreună cu Guvernul”, a declarat Veștea.
Noul pod de la Comăna va fi realizat din beton, va avea o lungime de 86,60 metri şi rampe de acces cu o lungime de 640 de metri. Partea carosabilă de pe pod va avea o lăţime de 7,8 metri, iar pe rampe de 6.00 metri. De asemenea, se vor amenaja şi trotuare, cu lăţime de 1 metru. Pe noul pod se va putea circula cu o viteză maximă de 60 km/h.
În România este și o criză de… pontoane
Adrian Veștea a afirmat că din luna martie, de când traficul este închis traficului rutier, s-au căutat tot felul de soluții pentru ca oamenii să nu mai facă un ocol de 40 de kilometri. „La un moment dat s-a luat în calcul realizarea unui pod de pontoane. Săptămâna trecută am fost la Rezervele statului şi le-am solicitat un astfel de sprijin. Din păcate, înţeleg cu nu au disponibile pentru o perioadă lungă de timp aceste pontoane. În plus, la o viitură puternică, nu cred că ar fi rezistat nici podul de pontoane. În plus, şi o astfel de amenajare se face în baza unui proiect, cu diguri de protecţie şi este nevoie de multe autorizaţii”, a declarat președintele CJ Brașov.