După ce s-a abținut de la votul proiectului „Autostrăzii Unirii” (Iași – Tg. Mureș) – A8, deputatul brașovean Tudor Benga (USR), a declarat vineri, într-o conferință de presă că pentru Brașov, dar și pentru Moldova, proiectul autostrăzii A13 (Brașov – Bacău) ar fi mult mai realist. De asemenea, el consideră că tema autostrăzii care să lege Moldova de Transilvania ar putea reprezenta un bun prilej pentru politicienii brașoveni să înceapă o dezbatere reală pentru strategia de dezvoltare a județului Brașov.
„Sunt două motive principale pentru care m-am abținut de la votul privind autostrada A8 (Iași – Târgu Mureș). În primul rând, nu sunt convins că aceasta este ruta optimă, din punct de vedere tehnic și financiar, și nici că proiectul a trecut printr-o dezbatere, în adevăratul sens al cuvântului. Trebuie să ținem cont de faptul că această arteră taie în diagonală Carpații, pe o lungime de 100 km, iar România, în 30 de ani, nu a început nici măcar construirea vreunui kilometru de autostradă în zona montană. În al doilea rând, eu sunt deputat de Brașov, iar datoria mea este să reprezint interesele brașovenilor, având în vedere că există și varianta construirii autostrăzii A13 Brașov – Bacău, care este una mult mai realistă. Consider, de asemenea, că interesele Brașovului și ale Moldovei pot fi aliniate foarte bine prin construirea autostrăzii A13 (Brașov – Bacău), care este un proiect mult mai ușor de realizat și presupune costuri mult mai mici. Eu cred sincer că, pe ruta Brașov – Bacău și apoi, mai departe, spre Sibiu, sunt șanse mai mari pentru o majoritate a locuitorilor Moldovei să fie legați, prin autostrăzi, de restul țării“, a argumentat Tudor Benga. În aceste condiții, deputatul s-a declarat surprins de faptul că PNL Brașov a ales să îl atace „pentru o abținere argumentată într-un proiect care avantajează Brașovul”.
Pe lângă Tudor Benga, de la votul legii privind construirea A8 s-au mai abținut Theodora Șotcan (PSD Bacău), Ionel Floroiu (PSD Bacău), Elena Hărătău (PSD Bacău), Claudiu Ilișanu (PSD Bacău), Marton Árpád-Francisc (UDMR Covasna). Totodată, deputatul Mihai Mohaci (PSD Brașov) a votat împotrivă, iar Viorel Chiriac (deputat PSD Brașov) nu a votat, deși era prezent la ședință.
Autostrada Iași – Tîrgu Mureș, gata în doi ani?
Conform actului normativ aprobat în 7 noiembrie de Camera Deputaților (for decizional în cazul acestui proiect de lege), cu 261 voturi „pentru”, 2 – „contra”, 5 abțineri. Conform actului normativ, A 8 urmează a se construi din bani publici, credite și fonduri europene în maximum 4 ani de la intrarea în vigoare a actului normativ.
„În Brașov nu avem un plan strategic privind proiectele importante de infrastructură”
Pe de altă parte, deputatul USR Brașov consideră că proiectul unei autostrăzi care să lege Transilvania de Moldova este un bun prilej pentru politicienii brașoveni să dezbată cu seriozitate problema unei strategii de dezvoltare a județului Brașov.
„Mi se pare că, la nivel local și parlamentar – în special din partea PNL – nu avem capacitatea politică de a avea o abordare strategică. În Moldova apar alianțe ale județelor, care își promovează proiectele importante pentru regiune, cum este cazul A8. De asemenea, vedem că Aradul, Clujul și Timișoara se aliază pentru a implementa proiecte comune în domeniul infrastructurii. În schimb, Brașovul încheie parteneriate fantasmagorice cu Bucureștiul și Constanța. Din păcate, în Brașov nu avem un plan strategic privind proiectele importante de infrastructură. Mi-aș dori să folosim proiectul «Autostrăzii Unirii» pentru a începe o dezbatere serioasă privind strategia de dezvoltare a județului nostru”, a încheiat deputatul USR Brașov, Tudor Benga.