Demersurile pentru obținerea banilor europeni pentru Aeroportul Brașov în ciclul bugetar european 2014 – 2020 bat pasul pe loc. Cel puțin aceasta este opinia deputatului brașovean Roxana Mânzatu (PSD), care reclamă faptul că grupul de lucru pe care l-a constituit în perioada în care era ministru al Fondurilor Europene a intrat într-o „ pauză prelungită”.
Mînzatu a publicat un răspuns primit de la Consiliul Concurenței (care trebuie să se pronunțe dacă finanțarea proiectului aeroportului din bani publici este sau nu ajutor de stat), în care se arată că grupul de lucru din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, care trebuia să rezolve obținerea finanțării nerambursabile nu s-a mai reunit din 7 noiembrie 2019.
„Am constituit acest grup pentru a rezolva obținerea finanțării europene pentru Aeroport, grup care lucra, care avea un calendar clar și era sprijinit și de expertiza Jaspers pe care am solicitat-o Băncii Europene de Investiții… Ei bine, acest grup de lucru nu s-a mai întâlnit deloc după data de 7 noiembrie 2019, adică de la ultima reuniune tehnică pe care am reușit să o mai convoc eu, din poziția de ministru”, a declarant Mînzatu.
Ea a făcut aceste declarații după ce a primit un răspuns de la Consiliul Concurenței referitor la stadiul demersurilor privind obținerea finanțării europene pentru proiectul Aeroportului Brașov.
Consiliul Concurenței susține că s-a purtat o „corespondență intensă cu factorii implicați”
În documentul transmis deputatului social-democrat de Consiliul Concurenței se arată că în anul 2018, în urma unei discuții între reprezentanții Consiliului Județean Brașov, ai Comisei Europene și ai Consiliul Concurenței, s-a convenit să se trimită Comisiei Europene, pentru o consultare informală, planul de afaceri al aeroportului, precum și „testul investitorului prudent”, a cărui verificare a fost susținută de partea română (verificarea acestui test semnifică faptul că finanțarea publică a obiectivului de investiții nu implică elemente de ajutor de stat). La momentul respectiv, pentru finanțarea aeroportului era prevăzută a fi asigurată integral din bugetul Consiliului Județean Brașov.
În răspunsul Consiliului Concurenței se mai arată că în anul 2019 „abordarea autorităților române s-a schimbat, renunțându-se demonstrarea îndeplinirii testului investitorului privat prudent. De asemenea, ca urmare a discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Fondurilor Europene, a fost analizată posibilitatea finanțării mixte a proiectului, atât de la bugetul Consiliului Județean Brașov, cât și din fonduri europene”.
Conform aceleiași surse, pentru a se clarifica situația referitoare la ajutorul de stat (trebuie demonstrat că finanțarea proiectului aeroportului nu reprezintă ajutor de stat), au avut loc mai multe întâlniri tehnice, ultima dintre ele în data de 11 noiembrie 2019.
De asemenea, în documentul Consiliului Concurenței se menționează că „s-a purtat o corespondență intensă cu factorii implicați în finanțarea acestui obiectiv, ultima în 11 decembrie 2019”.
Totodată, în răspunsul transmis deputatului brașovean se arată că:
„Potrivit documentației transmise autorității de concurență de Consiliul Județean Brașov, în anul 2020 finanțarea necesară pentru finalizarea și operaționalizarea aeroportului se va face doar din sursele propria ale Consiliului Județean. La acest moment, dorim să vă informăm că furnizorul măsurii (Consiliul Județean Brașov) se află în faza de pregătire a documentației de pre-notificare a măsurii la Comisia Europeană. Consiliul Concurenței a colaborat permanent cu Consiliul Județean Brașov, înaintând acestuia, în data de 26 iunie 2020, ultimele observații/modificări pe marginea documentației de pre-notificare”.
Perioada de programare 2014 – 2020, „ultimul tren” pentru obținerea banilor europeni pentru aeroport?
Reamintim că în luna octombrie a anului trecut, Roxana Mînzatu a anunțat că la nivelul Comisiei Europene a fost agreată includerea aeroportului Brașov pe lista obiectivelor care sunt sprijinite de experții BEI pentru accesarea de fonduri europene, obiectivul fiind inclus în planul de activități al Jaspers, organism de asistență tehnică al Băncii Europene de Investiții.
De asemenea, ea a anunțat anul trecut că, pentru a obține bani europeni în ciclul bugetar European 2014 – 2020, contractul de finanțare trebuie semnat în cursul acestui an. Tot anul trecut, Mînzatu avertiza că în cazul în care nu se va semna contractul de finanțare în anul 2020, există riscul ca banii europeni să fie pierduți definitiv, pentru că „finanțarea cu fonduri UE a construcțiilor la aeroporturi nu va mai fi posibilă din exercițiul bugetar 2021-2027, așa cum arată propunerile de regulamente la nivel european”.