Avocatul Poporului s-a sesizat din nou, după un articol publicat de Brașov Metropolitan. Instituția cere Primăriei Brașov un proces real de consultare publică a tuturor cetățenilor

Biroul teritorial Brașov al Avocatului Poporului vine cu o nouă recomandare pentru primarul municipiului Brașov, Allen Coliban, căruia îi solicită mai multă claritate şi transparenţă în organizarea consultărilor publice și a dezbaterilor publice, dar și organizarea acestora în așa fel încât orice cetățean interesat ele să aibă un acces facil la ele. Totul a pornit de la relatările Brașov Metropolitan, cu privire la modul de desfășurare a consultărilor și dezbaterilor publice, care au loc exclusiv online, persoanele care nu au acces facil la internet sau care nu sunt familiarizate cu mediul online fiind astfel excluse din acest proces.

Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu după consultarea publică din august, pe tema creării unor noi parcuri în cartiere. Această consultare publică, la fel ca toate din ultimul an, de altfel, a avut loc doar online, Primăria Brașov „bifând” astfel mult promisa transparenţă, fără a se raporta însă şi la persoanele din oraş pentru care conferinţele online prin ZOOM nu sunt la îndemnână.

Consultarea pentru noile zone verzi din cartiere a fost doar un exmplu din cele pe care Municipalitatea le-a abordat în acest mod, ceea ce a atras atenţia Avocatului Poporului, în ceea ce priveşte aplicarea principiilor de transparenţă decizională. La fel s-a procedat şi cu proiectul drumului Goriţa şi a consultaţiei privind drumurile cu care el poate fi înlocuit sau cu proiectul parcului Braşovia, promis de Primărie. Tot „exclusiv online”, Primăria Brașov a „bifat” și consultarea cetățenilor pe tema noului Plan Urbanistic General. 

„Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu având în vedere informaţiile apărute în presa locală, conform cărora, la Primăria Braşov, consultarea publicului se face, în mod repetat, exclusiv online. (…) Articolul de presă semnalează  faptul că, va conta părerea cetăţenilor, însă doar a celor care în mod constant sunt pe internet şi urmăresc, tot pe internet, activitatea primăriei şi a primarului şi viceprimarilor. Braşovenii de vârsta a doua sau a treia neobişnuiţi cu astfel de proceduri, nu au fost luaţi în calcul, astfel că, cel puţin la acest moment, nu a fost gândită şi metoda de consultare a acestora”, se arată în documentul emis de Biroul teritorial al instituţiei, pentru a prezenta contextul în care s-a autosesizat.  

Primăria spune că cetăţenii sunt consultaţi şi prin audienţele publice „Faţă în faţă cu primarul” 

 Solicitând un punct de vedere din partea Primăriei Braşov, Avocatul Poporului a fost informat că,  de fapt, „primarul municipiului Braşov, domnul Allen Coliban, împreună cu reprezentanţi ai direcţiilor/serviciilor din aparatul de specialitate, discută săptămânal cu braşovenii despre problemele oraşului în cadrul programului de audienţe publice Faţă-n faţă cu primarul”.

Totuşi, parcă neînţelegând adevărata intervenţie a Avocatului Poporului – legată de insuficienta comunicare cu cetățeanul și excluderea din procesul de consultare publică a acelor persoane nefamiliarizate cu internetul şi consultaţiile online pe ZOOM, administraţia locală a mai adăugat în răsunsul transmis instituţii faptul că „din cauza pandemiei de COVID-19, Municipalitatea organizează dezbateri publice în format online; proiectele de hotărâri de Consiliu Local supuse dezbaterii publice sunt transmise către mass-media”, că este actualizată în permanenţă pagina de internet a Primăriei municipiului Braşov.

De asemenea, în răspunsul său, primăria a adăugat că: „a lansat un nou site, abc.brasovcity.ro, pentru monitorizarea activităţii de gospodărire a oraşului şi pentru sesizarea neregulilor, unde braşovenii pot face sesizări sau pot urmări stadiul lucrărilor” şi că „şedinţele Consiliului Local sunt transmise în direct pe mai multe canale de comunicare: pagina de Facebook a primăriei şi pe canalul de YouTube.

Confuzie între subsecţiunile de „dezbateri” de pe site-ul Primăriei  

Consultând datele transmise de Primăria Brașov, în punctul de vedere solicitat, Avocatul Poporului subliniază că, inclusiv pentru cei care consultă în mod constat site-ul primăriei și vor să se implice în consultările și dezbaterile publice, există neclaritate și confuzie. Și asta întrucât o subsecţiune denumită „Dezbateri” se află şi la secţiunea Primărie, dar şi la secţiunea Consiliul Local, cele două făcând trimitere la chestiuni diferite – respectiv la consultări făcute de primarul Allen Coliban pe diferite teme şi la dezbateri pe proiecte de HCL.

„Ca urmare, apreciem că folosirea în mod eronat a noţiunii de dezbatere publică atunci când este vorba despre consultaţii publice poate crea confuzie pentru cetăţenii Municipiului Braşov care accesează informaţiile specifice pe site-ul Primăriei Braşov, având în vedere că cele două noţiuni produc efecte diferite şi trebuie respectate proceduri anume (mai ales procedura de dezbatere publică în cadrul căreia este supus un proiect de act normativ)”, a precizat Avocatul Poporului, înainte de a recomanda primarului Allen Coliban să a în calcul o clarificare a acestor proceduri şi facilitarea accesului tuturor braşovenilor la consultări. 

Aceasta este a doua recomandare primită de primarul Brașovului de la Avocatul Poporului. Prima a fost transmisă după  ce viceprimarul Brașovului, Flavia Boghiu a încercat sa „evacueze” din sala de ședințe a Consiliului Local doi jurnaliști. 

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.