Site icon

Consiliul Județean Brașov aduce un mediator pentru proiectul podului de la Voila. O companie din Iași va examina dosarele tehnice

Proiectul noului pod de la Voila rămâne în faza de elaborare a documentațiilor tehnice. În acest sens, Consiliul Județean Brașov a încheiat un acord cu SC Infra Proiect PC, o companie din Iași, în valoare de 20.000 de lei, fără TVA, pentru a efectua o analiză detaliată a documentațiilor tehnice aferente acestui pod.

Conform înțelegerii contractuale, consultantul are responsabilitatea de a examina diverse aspecte, inclusiv soluțiile tehnice legate de rezistența structurală și stabilitatea podului, măsurile de siguranță în timpul exploatării și impactul asupra mediului. În decurs de 20 de zile, este așteptat să prezinte un raport analitic care va conține observații, recomandări, eventuale completări sau alte aspecte semnificative.

În cazul apariției unor litigii între consultant și echipa de proiectare a podului, acestea vor fi soluționate prin intermediul unui expert tehnic, al cărui verdict va fi obligatoriu pentru ambele părți implicate.

În plus, firma de consultanță din Iași va monitoriza desfășurarea lucrărilor și va examina potențialele ajustări aduse proiectului tehnic sau detaliilor de implementare.

Dispute majore între constructor și proiectant asupra fundațiilor

Consorțiul format din SC Con-A SRL, SC Con-A Operations SRL și SC Drum Inserv SRL va coordona demolarea podului vechi și construirea celui nou, iar lucrările au primit undă verde în luna ianuarie a anului 2021.

Problema s-a ivit odată cu începerea pregătirilor pentru demolare, întrucât Hidroelectrica s-a opus inițial ideii de a demola prin implozie, argumentând că aceasta ar putea afecta canalul de scurgere al lacului de acumulare care trece pe sub pod. După găsirea unei soluții convenabile pentru demolare, a apărut o dezbatere între proiectantul podului și constructor în privința fundației noii structuri. Proiectantul a propus consolidarea fundației existente, în timp ce constructorul optează pentru o fundație nouă înlocuind-o pe cea veche. Fiecare parte susține că propune soluția optimă și nu este dispusă să renunțe la abordarea sa. În contextul acestei dispute, consultantul angajat de Consiliul Județean Brașov va juca rolul de mediator.

Podul istoric de pe DJ 105 va fi înlocuit cu o construcție, cu o durată de funcționare estimată la 100 de ani, care să deservească inclusiv trupelor NATO

Podul actual de pe DJ 105, traversând râul Olt între localitățile Voila și Cincșor, construit în anii ‘50, este programat să fie demolat.

În locul său va fi edificat un nou pod, cu o structură metalică, cu o durată de funcționare estimată la 100 de ani. Acest nou pod are ca potențială destinație și utilizarea de către forțele NATO staționate în baza de la Cincu, eliminând astfel necesitatea unei rute alternative prin Agnita pentru transportul de tancuri și echipamente militare.

Locuitorii din Cincșor atrag atenția asupra pericolelor rutiere prin proteste

De-a lungul timpului, locuitorii din Cincșor și-au exprimat nemulțumirea. Frustrați de necesitatea parcurgerii în mod constant a unui traseu adițional de 6 kilometri pentru a ajunge la primărie, dispensar, farmacie sau școală, comunitatea a rămas dependentă de podul vechi, care însă a pierdut balustradele și asfaltul și, oficial, este închis pentru circulația auto. Cu toate acestea, podul vechi rămâne în uz zilnic pentru mașini, chiar dacă nu prezintă siguranță.

Anul trecut, locuitorii din Cincșor și Cincu au organizat mai multe acțiuni de protest. Aceștia au ales să întrerupă circulația pe drumul ocolitor, pentru a sensibiliza opinia publică cu privire la pericolele cu care se confruntă în mod constant. Pe ruta ocolitoare ei sunt nevoiți să meargă pe un drum îngust și degradat.

Ministerul Apărării, factor cheie în dezbaterile privind noul pod de la Voila

Aducem aminte că propunerea pentru construirea unui nou pod la Voila a fost subiectul unor ample dezbateri în ultimii ani. Având în vedere semnificația sa strategică, Ministerul Apărării Naționale a fost implicat în alegerea variantei de soluționare tehnică.

Consiliul Județean Brașov a întocmit Studiul de Fezabilitate pentru construirea unui nou pod peste râul Olt pe DJ 105, pe raza comunei Voila. Având în vedere importanța strategică a podului, Ministerul Apărării Naţionale a fost implicat în alegerea variantei din SF și s-a decis demolarea podului existent și construirea unui pod nou pe același amplasament. Când s-au obținut avizele, Hidroelectrica a avut prioritate față de ABA Olt la emiterea avizului, pentru că în amonte se află barajul de la Voila, iar podul este amplasat la capătul canalului de fugă al barajului. Avizul dat de Hidroelectrica nu permite nicio lucrare în albia Oltului. Cu această condiționalitate s-a realizat Proiectul Tehnic și au urmat 4 licitații pentru desemnarea constructorului, pentru că la primele trei licitații nu s-a prezentat niciun ofertant. Câștigătorul SC Con-A Sibiu a demarat proiectul, a realizat arcele metalice pentru noul pod, dar a înţeles că nu poate demola podul conform proiectului și al avizului Hidroelectrica. Con-A a propus alte variante de demolare, respectiv o demolare prin implozie, dar această variantă presupune impactul asupra culeelor existente și o reavizare de la Hidroelectrica care ar permite intervenții în albia Oltului. Acesta este motivul întârzierilor și sperăm, conform discuțiilor cu constructorul, că până la sfârșitul lunii Iunie vom definitiva o soluție.”, a declarat anul trecut Mihai Pascu, directorul executiv al Direcţiei Drumuri Judeţene şi Servicii Publice din cadrul Consiliului Judeţean Braşov, pentru BrașovRomânia.net

Exit mobile version