Proiectul de modernizare a căii ferate Brașov – Predeal a fost anunțat de mulți ani, însă până acum nu s-a trecut de etapa studiilor și documentațiilor tehnice. De-a lungul timpului au fost anunțate la multe variante de modernizare mai mult sau mai puțin costisitoare. De altfel, în această perioadă, ultima variantă a proiectului este în analiza Agenției pentru Protecția Mediului Brașov, în vederea obținerii acordului de mediu.
Proiectul este unul grandios și, dacă va fi realizat, pe un segment de cale ferată de aproximativ 10 km se va putea circula cu 200 km/oră. În test, pe sectorul Brașov – Predeal, cu o lungime de aproximativ 25 de kilometri se va putea circula cu viteze de 80 – 160 km/oră. În prezent, pe tronsonul de cale ferată Predeal – Brașov, viteza maximă de deplasare a trenurilor este de 50 km/h, pe ambele fire de circulație, între stațiile Predeal – Timișu de Sus și Timișu de Sus – Dârste, atât pentru trenurile de călători, cât și pentru cele de transport mărfuri, iar între stațiile Dârste – Brașov viteza maximă atinsă ajunge la 100 km/h.
Stația CFR Predeal, scoasă din traseu
Modernizarea secțiunii de cale ferată Predeal – Brașov, parte componentă a coridorului IV pan-european, este considerată obiectiv strategic al activității de reabilitare a liniilor de cale ferată, urmărindu-se atingerea unei viteze maximă de circulație a trenurilor de 120 km/h.
Conform proiectului, sectorul de cale ferată Predeal – Brașov, în lungime de 25,67 km, se va desprinde din calea ferată existentă la km 139+000 (între Azuga și Predeal). Noua cale ferată va trece peste un drum local, apoi va intra în Tunelul Predeal. Tunelul va avea o lungime de 9,8 km, va trece pe sub DN 73A, va ocoli pe la vest Predealul, iar capătul acestuia va fi la vest de Timișu de Sus, imediat după incinta stației. Tunelul prevăzut este de tip „bi-tube”, cu cale simplă, pe fiecare fir.
Apoi, pe sectorul Timișu de Sus – Dârste – Brașov va fi modernizată calea ferată existentă, fiind prevăzute corecții ale pantelor și curbelor.
Traseu scurtat cu 4,83 km
În documentația depusă la APM Brașov se arată că pe sectorul care va trece prin Tunelul Predeal se va putea atinge o viteză maximă de 200 km/h. Această secțiune de traseu se poate încadra într-un viitor traseu de mare viteza prin continuarea aliniamentelor de început şi sfârșit pe trasee noi ce vor fi ulterior studiate.
De la Timișu de Sus până la Dârste se va putea circula cu 80 km/oră. De la Dârste până în zona pasajului de pe strada Zizinului viteza proiectată va fi de 160 km/h, iar pe ultima porțiune, în zona pasajului care trece peste strada Hărmanului, viteza va fi limitată la 80 km/h, din cauza curbei de intrare în stația Brașov, ce nu poate fi modificată. Prin implementarea proiectului se realizează și scurtarea cu 4,83 km a traseului coridorului feroviar pe secțiunea Câmpina-Brașov.
Două pasaje pietonale în Brașov
În proiect se mai arată că pe raza municipiului Brașov vor fi realizate și două amenajări pentru pietoni. Astfel, după stația Dârste va fi realizată o pasarelă peste calea ferată. De asemenea, în zona cimitirelor de la Micșunica va fi realizat un pasaj pietonal subteran. Aceste pasaje sunt necesare, având în vedere că, cel mai probabil, în interiorul orașului, vor fi realizate garduri antifonice, iar traversarea căii ferate va deveni imposibilă în afara locurilor special amenajate.
Lucrările la acest sector de cale ferată sunt estimate la aproape un miliard de euro, iar finanțarea urmează a fi asigurată din fonduri europene.