Colegiul Național Andrei Șaguna a lansat vineri programul cultural și educațional SPECTRUM, care constă în conferințe și paneluri cu profesioniști din diverse domenii. Elevii colegiului vor fi moderatori ai acestor întâlniri, având astfel oportunitatea de a-și dezvolta competențele de comunicare, gândirea critică și implicarea civică. Primul dintre invitații proiectului SPECTRUM a fost vicepreședintele Comisiei Europene Roxana Mînzatu, care deține portofoliul de educație și competențe, la nivelul CE, discuția fiind moderată Ioana Ducaru și Rareș Puchin, elevi ai colegiului.
Roxana Mînzatu nu au venit la Brașov cu o agendă bine stabilită, ci pentru a avea un dialog cu tinerii și studenții. Subiectele abordate au fost, printre altele, mobilitatea educațională, inteligența artificială, dezinformare, evoluția pieței muncii și proiecte europene în domeniul educației, în Sala festivă regăsindu-se elevi de la Colegiul Național Andrei Șaguna, Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă și Colegiul Național Unirea din Brașov.
„Am venit să îi ascult pe tineri, pe elevi și studenții din Brașov, de la mine de acasă. Am un portofoliu legat de educație, competențe și vreau să aflu cum funcționează programul Erasmus, să văd dacă este benefic și cum poate fi îmbunătățit, unde vor liceenii să studieze. De asemenea, am vrut să aflu părerea lor despre marile teme europene. I-am întrebat, de exemplu, cum văd ei utilizarea inteligenței artificiale în relațiile de muncă. Totodată, mulți m-au întrebat cum gestionăm problema imigrației, dezinformarea. A fost un dialog, elevii sunt conectați la unele teme europene. Acum, nu îmi dau seama dacă ceea ce ne spun este dintr-o gândire teoretică sau au călătorit și au fost expuși. De aceea, Erasmus este un program important, pentru că le oferă posibilitatea să călătorească și le poate da un context concret”, a declarat Roxana Mînzatu după discuția cu elevii.
Tot în timpul discuțiilor cu elevii, aceștia au ridicat și problema fricii:
„Eu au identificat teama ca fiind un element important din comportamentul electoral și politic al votanților din Europa și din lume. Spuneau că ar trebui să combatem frica de străini, de celălalt, de cei diferiți de noi. Frica o putem combate prin educație”.
„Prin educație, informare, prin Erasmus, prin mobilități ei pot să înțeleagă cine este celălalt, care sunt valorile lui. Cum facem să respectăm aceleași reguli, dar să ne și respectăm între noi. Cum respectăm regulile unui oraș. Asta se întâmplă în școală și astfel cred că putem combate frica”, a continuat reprezentanta Comisiei Europene.
Roxana Mînzatu a anunțat că în 5 martie va prezenta o strategie pe competențe de bază pentru educația europeană. Printre aceste competențe trebuie să se regăsească educația pentru cetățenie activă și competențele digitale.
Discuția cu elevii s-a desfășurat la Colegiul Național „Andrei Șaguna”. La eveniment au participat elevi de la „Șaguna”, „Meșotă” și „Unirea”.