După inundațiile din 14 – 15 martie, podul de lemn de peste Olt, dintre Comăna de Jos și Crihalma a fost, oficial, închis. Măsura a fost anunțată de Poliția Națională, dar și de Consiliul Județean Brașov, care are în administrare drumu. Totuși, interdicția este respectată numai de șoferii temători, de firmele de transport persoane sau de ce cei care conduc mașini de peste 3,5 tone.
Închiderea oficială a podului de la Comăna aproape că a izolat o mare parte a Tării Făgărașului, pentru că ruta ocolitoare are în jur de 30 de kilometri, iar drumul este îngrozitor. De altfel, localnicii din Crihalma (Comuna Comăna) spun că firmele de transport persoane sau companiile care asigură transportul salariaților vin cu autobuzele până la ieșirea din Comăna și își așteaptă pasagerii la pod. „Din satele de dincoace de pod, oamenii sunt aduși cu alte microbuze”, ne-a spus unul dintre oamenii din Crihalma.
„Salvarea vine de la Rupea, că suntem arondați la spitalul de acolo, dar drumul este destul de rău”, spun localnicii din Crihalma. Cât despre Pompieri, există o mașină la Comăna de Jos, unde este reședința comunei Comăna, dar aceasta nu poate trece pe pod.
Cei care nu se încumetă să treacă podul, trebuie să meargă pe ruta ocolitore: Comăna de jos – Rupea, unde se trece Oltul, după care, din oraș merg pe un drum județean plin de gropi până la Ungra. Din Ungra începe aventura, pentru că trebuie mers pe DC 21, un drum de pământ. Drumul e groaznic, chiar dacă primăriile comunelor Ungra și Comăna (de care aparține Crihalma) l-au reparat după inundații: a fost nivelat cu lama. Practic, oamenii au de ales între două rele: să facă un ocol pe drumul de pământ sau să treacă podul. Mulți aleg a doua variantă. „Dă-i că nu se rupe”, a spus un căruțaș care a trecut podul, iar o femeie de lângă el și-a făcut câteva cruci. Practic, pe pod trec autoturisme, căruțe și chiar microbuze, chiar dacă unul dintre piloni este într-o stare jalnică și riscă să cadă.
Dar… oamenii din Crihalma au aflat că li se va face un pod nou, de beton. Promisiunea a fost făcută și de reprezentanții Guvernului, dar și de președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea. De altfel, reprezentantul administrației județene a spus că încă de anul trecut au fost prevăzuți bani în bugetul Județului Brașov pentru acest obiectiv de investiții. Dar proiectul nu a avansat deloc, pentru că Adrian Veștea a afirmat că va fi nevoie de întocmirea documentațiilor tehnice, după care se va încerca atribuirea directă a contractului de lucrări. În aceste condiții, în cel mai fericit caz, lucrările ar putea începe undeva în toamnă… în cel mai fericit caz. (Detalii AICI ).
Valoarea investiției este posibil să treacă de un milion de euro. De altfel, pentru realizarea unui pod nou de beton la Hălmeag, tot peste râul Olt administrația județeană a obținut prin PNDL 2 suma de 6.363.000 lei.
Până atunci, județul Brașov va rămâne „rupt în două”, iar satele de peste Olt, din nord, vor fi, în continuare „cenușărese”. Efectele „dezghețului” din ultima perioadă când și oamenii de peste Olt își găseau joburi la multinaționale, ar putea dispărea.
Dacă Crihalma pare acum un sat locuit de oameni oarecum înstăriți, Ticușu nou are aspect mai mult decât dezolant, unii copii cîutând jucării printre gunoaiele aruncate pe malul pârâului.
Text de:
Mihaela Parghel & Sebastian Aldea