O singură investiție din județul Brașov se regăsește în forma actuală a Planului Național de Relansare și Reziliență. Lipsește trenul metropolitan, iar despre noul spital al Brașovului… nici da, nici nu

Guvernul României a dezbătut vineri, în primă lectură, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR), document ce va fi aprobat de Executiv în cursul acestei săptămâni.
În această versiune a Planului este amintită clar o singură investiție din județul Brașov pentru care autoritățile brașovene au solicitat finanțare prin PNRR, respectiv conexiune feroviară Brașov-Aeroportul Internațional Brașov. Potrivit evaluării Consiliului Județean Brașov valoarea estimată a acestei investiții este de 300 de milioane de euro.

Trenul metropolitan Brașov: Nu. Trenul metropolitan Cluj-Napoca: Da 

Un alt proiect pentru care autoritățile brașovene au solicitat finanțare prin PNRR, trenul metropolitan, nu se regăsește în document. În schimb, proiectul trenului metropolitan Cluj Napoca apare pe listă.

Reamintim că, în prima parte a lunii martie, primarul Brașovului, Allen Coliban, a declarat pentru presa națională, că valoarea proiectului trenului metropolitan Brașov este de 400-500 milioane de euro, însă, potrivit unor surse, în această sumă era inclus și proiectul legăturii feroviare Brașov – Aeroport. De altfel, în prima parte a lunii februarie, proiectul trenului metropolitan Brașov a fost pus pe masa Ministerului Fondurilor Europene și de Consiliul Județean Brașov, care a estimat investiția la 25 milioane de euro.  Conform proiectului primarului Brașovului, în versiunea maximală, rețeaua metropolitană de transport feroviar include trasee magistrale, dintre care trei pe rețeaua feroviară existentă, iar unul include și segmentul de cale ferată Brașov – Aeroport. Pentru operaționalizarea acestor trasee, Coliban a anunțat că va fi nevoie de achiziția a 22 de garnituri, dintre care două de rezervă.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu noul spital al Brașovului 

În ceea ce privește noul spital al Brașovului, din actuala formă a PNRR nu rezultă nici că va fi finanțat, nici că nu va fi finanțat. Practic, în proiectul dezbătut de Guvern în primă lectură se arată că vor fi realizate „investiții în infrastructura medicală spitalicească, cu scopul conformării la normele de siguranță la incendiu, la seism și la cele igienico-sanitare, prioritizând în special următoarele: investiții în spitale noi; investiții în capitalul uman din sistemul de sănătate”.

Din acest paragraf se poate deduce că proiectul Spitalului Clinic Regional de Urgență Brașov are o șansă să beneficieze de finanțare prin acest mecanism. 

Reamintim că pentru realizarea Spitalului Clinic Regional de Urgență, a cărui valoare este estimată de primarul Brașovului la 600 milioane de euro (inclusiv dotările), Allen Coliban a anunțat la începutul lunii martie că PNRR este o variantă luată în calcul pentru finanțarea proiectului.

„Un scenariu ar fi ca jumătate din acești bani să fie asigurați din Planul Național de Recuperare și Reziliență, iar cealaltă jumătate din alte fonduri guvernamentale atrase. Există și varianta ca suma să fie asigurată din viitorul Program Operațional de Sănătate. Aceste lucruri sunt pe masa Ministerului Sănătății, care nu a luat încă o decizie. Ce este important este că avem această investiție, în valoare de 600 milioane de euro, de care Brașovul are nevoie și există perspectiva ca acest proiect să fie finanțat din fonduri atrase la nivel guvernamental”, a declarat primarul în 7 martie.

Pentru ce alte investiții a solicitat Brașovul bani

În cadrul dezbaterii pe tema actualizării Planului Național de Relansare și Reziliență (PNRR), organizată în 10 februarie 2021, de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene cu Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene, Adrian Veştea, şeful UNCJR şi preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, a adus în atenţia ministrului Cristian Ghinea proiectele prioritare pe care judeţul nostru le propune spre finanţare prin intermediul acestui mecanism financiar.

Lista proiectelor pentru care Adrian Veștea a solicitat finanțare prin PNRR:

  • Autostrada Braşov – Bucureşti, (tronsonul Ploiești – Brașov), proiect ajuns în stadiul de revizuire a studiului de fezabilitate şi elaborare a proiectului tehnic, a cărui valoare este de 2,9 miliarde de euro; 
  • Autostrada Braşov – Sibiu, proiect aflat în stadiul de revizuire a studiului de fezabilitate, în valoare de 737 milioane de euro;  
  • Autostrada Braşov – Bacău, proiect ajuns în stadiul elaborării studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic, cu o valoare de 2,1 miliarde de euro;  
  • Spitalul Regional Braşov, proiect aflat în stadiul elaborării studiului de fezabilitate, a cărui valoare ajunge la 300 de milioane de euro; 
  • Acces pe calea ferată la Aeroportul Internaţional Ghimbav Braşov, proiect cu o valoare estimată la 300 de milioane de euro; 
  • Extinderea domeniului schiabil Braşov – Râşnov, proiect cu o valoare de 30 de milioane de euro; 
  • Trenul metropolitan Brașov, proiect în valoare de 25 de milioane de euro; 
  • Terminalul Intermodal Feldioara, proiect totalizând 300 de milioane de euro; 
  • Amenajarea complexă a râului Olt între Hoghiz şi Făgăraş, obiectiv investiţional aflat în stadiu de proiect tehnic, cu o valoare de 1,5 miliarde de euro.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.