In 2013 circa 108 km noi de autostrada au fost deschisi circulatiei, un rezultat destul de bun comparativ cu alti ani, dar cu mult mai putin fata de cei 230 de km estimati de autoritati la finele anului trecut. Chiar si asa, toate autostrazile deschise anul acesta, precum si inaugurarile ce vor veni in 2014, mai exact loturile intarziate de anul acesta, sunt pe tronsoane incepute de fostele guvernari. De fapt, in 2013, autoritatile au bifat un record negativ: au semnat practic primele lor contracte de autostrazi la mai bine de un an si jumatate de cand au fost lansate licitatiile de catre fostii guvernanti. In 2014 aproape 77 de kilometri de autostrada ar putea fi dati in folosinta, iar guvernul spera sa semneze o serie de noi contracte, incepand cu prima autostrada in concesiune din tara noastra: Comarnic – Brasov.
Autostrazile deschise in 2013
In 2013 au fost deschisi circulatiei circa 108 kilometri de autostrada, marea majoritate pe tronsoane din Autostrada A1, acolo unde finantarea vine in procent de 85% de la Uniunea Europeana si este nerambursabila.
Comparativ cu anii anteriori, anul 2013 a fostul unul foarte bun in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrazi finalizati, insa departe totusi de ce estimari aveau autoritatile in urma cu un an (circa 230 km). Mai mult, toate tronsoanele au fost inaugurate cu intarziere, majoritatea avnd termenul de finalizare in aprilie 2013.
Ce s-a deschis circulatiei anul acesta (total 107,86 km):
- A1 Simeria – Orastie – 17,5 km (mai 2013)
- A1 Orastie – Sibiu, lot 1 (Orastie – Sebes Vest) – 24,11 km (19 decembrie)
- A1 Orastie – Sibiu, lot 2 (Sebes Vest – Cunta) – 19,74 (19 decembrie)
- A1 Orastie – Sibiu, lot 3 (Saliste – Sibiu) – 16,11 km (19 decembrie)
- A1 Lugoj – Deva, lot 1 (Dumbrava – Balint) – 17,4 km (23 decembrie)
- A6 Centura Lugojului – 11 km (23 decembrie)
- A4 Agigea – Port Constanta – 2 km (iulie 2013)
Autostrazile preconizate a fi gata in 2014 (76,99 km):
- A1 – Orastie – Sibiu, lot 3 (Cunta – Saliste) – 22,11 km (termen: sept. – oct. 2014)
- A1 – Lugoj – Deva, lot 1 (Balint-Sanovita) – 10 km
- A1 – Nadlac – Pecica – 22,22 km (termen estimat: decembrie 2014)
- A1 – Pecica – Arad – 16,66 km (termen estimat: decembrie 2014)
- A3 – Bucuresti – Ploiesti (Sos. Centura – Bucuresti) – 6 km
Ce contracte ar putea fi semnate in 2014:
- A1 Nadlac – Arad, lot 1 si lot 2
- A10 Sebes – Turda, lot 1,2,3,4
- A3 Comarnic – Brasov
- A3 C. Turzii – Targu Mures
- Autostrada Pitesti – Craiova
- A0 Centura Bucuresti Sud
Concesiunea Comarnic – Brasov, experimentul esential pentru alte autostrazi planuite de guvern
Daca 2012 si 2013 au insemnat inaugurari si atribuiri de licitatii incepute de fostele guvernari, anul 2014 va fi un an in care autoritatile vor semna primele contracte pe proiecte lansate de actuala guvernare.
Una din cele mai importante autostrazi este cea de pe Valea Prahovei, dintre Comarnic si Brasov. Importanta acestui tronson nu este dat doar de necesitatea sa in acea zona, ci si de faptul ca va fi, practic, prima autostrada realizata in concesiune si succesul sau este esential pentru strategia actualului guvern in materie de autostrazi.
Practic, de succesul acestei concesiuni depind si celelalte proiecte care vor fi dezvoltate in parteneriat public-privat sau concesiune, unele deja scoase in procedura de dialog competitiv (Pitesti-Craiova, Autostrada A0 de Centura Sud a Capitalei)
Pe 19 decembrie, autoritatile au anuntat ca asocierea Vinci-Strabag-Aktor a fost aleasa pentru realizarea celor 58 de km de autostrada dintre Comarnic si Brasov. Despre aceasta concesiune, despre ce presupune ea, ce costuri inseamna pentru statul roman pe 30 de ani si detalii despre tronsonul de autostrada, puteti citi mai multe aici.
Evolutia km de autostrada deschisi circulatiei in ultimii ani:
2009 – 42 km
2010 – 28 km
2011 – 57 km
2012 – 139 km
2013 – 108 km
Km de autostrada functionali in Romania, in perioada 2008 – 2013:
2008: 262,9 km
2009: 304,9 km
2010: 332,5 km
2011: 389,15 km
2012: 528,15 km
2013: 636,5 km