În România, Codul Rutier nu a ținut pasul cu tehnologia, iar astfel de dispozitive nu sunt reglementate prin lege. Reprezentanții Poliției Rutiere au precizat, pentru Hotnews.ro, că în legislația rutieră actuală nu sunt menționate în mod expres reguli specifice pentru această categorie de vehicule electrice, iar conducătorii acestora trebuie să respecte regulile generale de circulație. Excepție fac vehiculele electrice care îndeplinesc condițiile legale pentru a fi supuse înregistrării ca moped (viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h).
Sunt mulți români care folosesc vehiculele electrice pentru a se strecura ușor în trafic: unii le închiriază, alții le cumpără. Aceste dispozitive de deplasare sunt utile, dar și periculoase, uneori, cu atât mai mult cu cât nu există o regulă strică conform căreia trotinetele electrice trebuie să meargă pe carosabil sau pe trotuar.
Într-un videointerviu acordat HotNews.ro, Dan Adrian Drăgan, fondatorul comunității de vehicule electrice WeAreElectric.ro spune că atunci când merge pe trotinetă, poartă cască și vestă reflectorizantă, pentru a limita riscurile.
„Poate par penibil cu vestă, dar nu trebuie să lipsească. La fel, și casca – ar trebui purtată de orice trotinetist. Prefer trotineta electrică, este un pic mai ușor de condus, de exemplu mi s-a părut destul de greu să merg pe un monociclu electric. Ca să te sui pe trotinetă, ai nevoie de curaj în primul rând, după câteva sute de metri parcurși te obișnuiești să îți ții echilibrul, după câteva ore de mers poți să ieși în trafic, dacă esti suficient de curajos. Și mie mi-a fost puțin teamă la început, până m-am obișnuit cu zgomotele din jur, cu camioanele, cu autocarele care trec pe lângă tine și fac foarte mult zgomot. Dar am avut acea doză de inconștiență încât să nu îmi fie frică”.
Întrebarea cheie pentru conducătorii de vehicule electrice este pe unde trebuie să circule.
Dan Adrian Drăgan: „Nu știm răspunsul nici noi. Am primit un răspuns de la Brigada Rutieră că suntem nereglementați, că nu existăm în lege. Așa este, legea care se ocupă cu reglementarea acestor tipuri de vehicule și de circulația acestora pe drumurile publice este din 2002, când în România nu existau trotinete electrice, monicicluri sau alte dispozitive de acest gen. Anul trecut, ne spuneau că trebuie să mergem pe carosabil, pentru că trotuarul este destinat doar pietonilor. În 2019, când i-am întrebat dacă s-a schimbat ceva, ne-au comunicat faptul că nu avem voie pe trotuar, pentru că nu suntem pietoni, dar nu avem voie nici pe carosabil, pentru că ar trebui să fim omologați, înmatriculați, înregistrați. Dar legea nu permite trotinetelor electrice să fie înregistrate, dacă nu are șezut. Suntem prinși, cumva, între legi și nu știm nici noi pe unde să mergem. Prin urmare, avem două variante – ori trebuie să credem că suntem nereglementați, deci ilegali, și atunci nu avem voie să mergem sau varianta pe care vem noi să o credem (și așa interpretăm și noi legea) că putem să mergem peste tot, nefiind reglemetați. Practic, nu ne interzice nimeni să mergem pe trotuar sau pe carosabil. Eu nu am fost niciodată oprit de vreun agent de circulație și același lucru s-a întâmplat cu majoritatea colegilor din comunitate. Și ei ne-au spus că nu știu și că totul ține de modul în care fiecare polițist interpretarează legea. Nu ne-au spus niciodată treceți pe trotuar sau treceți pe carosabil.”
Anul trecut, în contextul unor discuții contradictorii privind regimul conducătorilor de trotinete, în trafic, clujust.ro a identificat o hotărâre judecătorească emisă în 2016 de Judecătoria Baia Mare, prin care s-a admis plângerea contravențională și a fost anulată amenda aplicată de poliție unui posesor de trotinetă electrică care circula pe carosabil. Agentul de poliție a considerat că nu avea ce căuta pe stradă, dar instanța a stabilit că reclamantul nu a avut calitatea de pieton, ci de conducător de autovehicul