Absolvenții clasei a VIII-a susțin azi proba scrisă la limba română, în cadrul Evaluării Naționale 2019. Potrivit Ministerului Educației, 154.956 de absolvenți ai clasei a VIII-a s-au înscris la Evaluarea Națională din acest an. Examenul durează două ore, începând cu ora 9.00. La fel ca până acum, examenul are loc în săli de clasă supravegheate video şi audio. Potrivit calendarului publicat de Ministerul Educaţiei, pe 20 iunie, absolvenţii clasei a VIII-a vor da examenul la matematică, iar pe 21, examenul la limba și literatura maternă, în cazul elevilor minorităților.
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfașoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă. Media obținută la Evaluarea Națională este un criteriu esențial pentru admiterea în învățământul liceal, contând în proporție de 80%. Pe de altă parte însă, un loc în clasa a IX-a, fie la liceu, fie la școala profesională, vor avea toți absolvenții de gimnaziu, indiferent de media obținută.
Proba e Limba și Literatura Română începe la ora 9:00, accesul elevilor în săli fiind permis până la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev. Probele sunt monitorizate audio-video.
Ministerul Educației a publicat modele de subiecte pentru proba de limba română. Modelele orientative de subiecte au fost disponibile în ultimele săptămâni, aici.
Modelele de subiecte pentru Evaluarea Naţională au fost construite în funcție de trei cerinţe: formulare clară, precisă şi în strictă concordanţă cu programele de examen, nivel mediu de dificultate și posibilitatea de a fi rezolvate în 120 de minute. Subiectele urmăresc să evalueze dacă elevii înțeleg un text literar sau non literar, pornind de la cerințe date, dacă sesizează corectitudinea și valoarea experesivă a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi punctuaţiei, dacă identifică valorile etice şi culturale într-un text, cu exprimarea impresiilor şi preferinţelor. De asemenea, subiectele urmăresc să redacteze diverse texte, cu scopuri şi destinaţii diverse, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă. Nu în ultimul rând, subiectele urmăresc să vadă dacă elevii utilizează în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de lexic şi de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie.