Consiliul Județean (CJ) Brașov a încheiat contractul „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor din Județul Brașov – Servicii de consultanță și asistență tehnică pentru elaborarea și implementarea proiectului”, cu Asocierea SC EPMC Consulting SRL – SC FINTECH ADVISERS SRL din Cluj-Napoca, care a fost desemnată câștigătoare în urma procedurii de achiziție care s-a derulat în perioada 14 noiembrie 2017 – 20 august 2018. Valoarea contractului este de 3.449.165,40 lei (fără TVA), respectiv 4.235.852 lei, cu tot cu TVA.
Potrivit prevederilor contractuale, asocierea de firme va realiza Master Planul gestionării deșeurilor la nivelul județului Brașov și studiul de fezabilitate, va elabora cererea de finanțare în vederea accesării fondurilor disponibile prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 pentru proiectul „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor din Județul Brașov”, inclusiv anexele solicitate și va asigura servicii de consultanță și asistență tehnică pe durata implementării proiectului. Acestea includ asistare și sprijin pentru membrii Unității de Implementare a Proiectului; elaborarea proiectelor tehnice și a documentației tehnice necesare obținerii avizelor pentru proiect; asigurarea asistenței din partea proiectantului pe parcursul execuției lucrărilor; elaborarea documentațiilor de atribuire și sprijin acordat pe parcursul desfășurării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de produse, servicii și lucrări; asistență tehnică pentru delegarea operării instalațiilor realizate prin proiect către operatorii finali.
Durata contractului este de 72 luni, urmând a se finaliza după delegarea gestiunii serviciilor către operatorii finali.
Contestația a ajuns chiar și la Înalta Curte de Casație și Justiție
Acest contract a fost încheiat cu întârziere datorită faptului că rezultatul procedurii de achiziție a fost contestat în instanță de către ofertantul clasat pe locul doi. Prima instanță – Tribunalul Brașov – a respins contestația, însă firma a formulat recurs la Curtea de Apel Brașov. Totodată, contestatarul a depus o cerere la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a solicitat suspendarea și strămutarea procesului de pe rolul Curții de Apel Brașov. În 10 aprilie 2019, Instanța Supremă a respins cererea privind suspendarea judecării cauzei și a precizat că asupra solicitării de strămutare se va pronunța pe 6 noiembrie 2019. În urma judecării recursului, Curtea de Apel Brașov a respins recursul formulat de firma contestatoare printr-o decizie definitivă care a fost comunicată Consiliului Județean Brașov în data de 19 iunie 2019.
Între timp, administrația județeană a solicitat consiliere metodologică din partea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, care a precizat că autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul, în cazul unei hotărâri judecătorești favorabile, rămasă definitivă și comunicată instituției, chiar dacă Înalta Curte de Casație și Justiție încă nu s-a pronunțat asupra cererii de strămutare.
Dacă nu se obțin banii europeni în actualul ciclu bugetar, CJ Brașov va avea o problemă
Practic, contractul care a fost semnat zilele trecute este primul pas în rezolvarea crizei gunoaielor din județul Brașov, pentru că, după pregătirea documentațiilor tehnice care fac obiectul acestui contract, administrația județeană va trebui să depună cererile de finanțare pentru realizarea lucrărilor.
„Deoarece amânarea semnării contractului până în luna noiembrie 2019, când este stabilit primul termen la Înalta Curte de Casație și Justiție, ar influența în mod semnificativ riscul ca proiectul «Sistem de Management Integrat al Deșeurilor din Județul Brașov» să nu poată fi implementat cu fonduri din POIM aferente exercițiului financiar 2014-2020, s-a luat decizia încheierii contractului cu ofertantul declarat câștigător în urma procedurii de achiziție. Având în vedere și necesitatea asigurării conformării și atingerii țintelor stabilite de Uniunea Europeană în domeniul deșeurilor, considerăm că este în interesul Autorității Contractante, respectiv în interesul public să înceapă cât mai repede activitățile de pregătire a Proiectului, astfel încât acesta să poată fi aprobat pentru finanțare și să înceapă a fi implementat în perioada de programare 2014-2020. S-a ținut cont inclusiv de documentele existente și aprobate până în prezent de instituțiile europene privind indicatorii finanțați prin programarea 2021-2027, conform cărora pentru viitoarea etapă de programare, acești indicatori (în forma existentă la ora actuală) prevăd susținerea financiară pentru sectorul deșeuri doar a infrastructurii necesare reciclării/reutilizării, nu și tratării, respectiv depozitării deșeurilor, cum este cazul nostru”, a declarat vicepreședintele CJ Tóásó Imelda, care a definitivat termenii contractuali cu reprezentantul legal al Asocierii SC EPMC Consulting SRL – SC FINTECH ADVISERS SRL.