CFR Călători este una dintre „cenușărese” atunci când se pune problema finanțării investițiilor de la bugetul de stat. Cel puțin așa rezultă dintr-un răspuns transmis de Ministerul Transporturilor deputatului USR Mihai Cătălin Botez.
Mai exact, printr-o adresă semnată de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, deputatului i s-a comunicat:
„Începând cu anul 2012, CFR Călători nu a mai beneficiat de finanţare de la bugetul de stat pentru realizarea proiectelor de investiţii, respectiv pentru dotarea cu materialul rulant necesar desfăşurării activităţii. În acest context, la SNTFC «CFR Călători» SA, investiţiile anuale nu s-au putut concretiza decât prin modernizarea unor vagoane şi locomotive strict în limita fondurilor proprii de investiţii, care reprezintă mai puţin de 10% faţă de fondurile avute la dispoziţie anual înainte de 2011. Din această cauză, parcul de material rulant de tracțiune a ajuns la o vârstă medie de peste 35 de ani, echipamentele fiind uzate fizic și moral și, în consecință, energofage, fiind necesar a se efectua intervenții de mentenanță corectivă cu frecvență ridicată. Parcul de vagoane de călători, de asemenea învechit, necesită efectuarea de lucrări de modernizare și este ineficient”.
Cercul vicios al datoriilor
În același document se arată că, din cauza subcompensării de transport public de călători în perioada 2008 – 2014 „CFR Călători are de încasat de la bugetul de stat suma de 2649 milioane lei (2,6 miliarde lei, n.n)”.
Liderii sindicali de la Societatea de reparaţii „CFR SCRL Braşov” SA (firmă cu sediu la Brașov, la care CFR Călători este unic acționar) spun că această firmă a ajuns în insolvență din cauza faptului că CFR Călători nu a plătit la timp facturile pentru repararea locomotivelor.
Mai rău ca-n „Epoca de aur”
În prezent, CFR Călători are 730 de locomotive, iar în fiecare zi se efectuează, în medie, intervenții la câte 100 de locomotive (în acest număr sunt incluse atât reviziile periodice, cât și reparațiile capitale). În ceea ce privește condițiile de muncă, sindicaliștii spun că, din multe puncte de vedere sunt mai proaste decât înainte de 1990.
24 de vagoane reparate într-un an
În documentul amintit se mai arată că anul trecut, exercițiul bugetar al CFR Călători a avut un rezultat negativ. Dar, a precizat Ministerul Transporturilor „cu finanţare din fonduri proprii «CFR Călători» a realizat modernizarea a 24 vagoane de călători, ceea ce a condus la sporirea capacităţii de transport cu peste 2000 de locuri”.
Pe de altă parte, potrivit Mediafax, Ministerul Transporturilor reclamă faptul că prin bugetul de venituri şi cheltuieli alocat pe anul 2019, CFR Călătorii a primit 340 de miliarde de lei pentru investiţii, fiind în pierdere şi acest an.