Interimarul de la Educaţiei, Daniel Breaz, a declarat sâmbătă, că numărul școlilor care au toaleta în curte a coborât la 300, în condițiile în care Ministerul afirma, la mijlocul lunii aprilie, că această problemă este consemnată în 1.180 de unități.
Dacă cifra avansată de Breaz este corectă, înseamnă că problema toaletei în curte a fost rezolvată peste vară în aproape 800 de școli. Și mai ales, într-un ritm mai mult decât rapid, față de ceea ce ne-au obișnuit administrațiile publice locale.
Estimarea făcută sâmbătă de ministrul interimar al Educației poate fi considerată optimistă, în condițiile în care, potrivit informațiilor apărute public săptămâna aceasta, doar în Botoșani (157 unități) și Teleorman (43) sunt 200 de școli care încă au toaleta în curte.
Ce a spus Breaz sâmbătă, conform Hotnews.ro:
” (…) cu toaleta în curte, din aproximativ 2.300 de şcoli aflate la nivel naţional, în momentul de faţă mai sunt, undeva, în jur de 300. Deci, cele peste 2.300 erau în anul 2017, iar în 2019, odată cu începerea anului şcolar, mai avem circa 300“.
Ce spunea Ministerul Educației pe 17 aprilie:
„În anul 2017, în rețeaua de învățământ preuniversitar de stat funcționau 2.219 unități de învățământ cu grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare. Dintre acestea, 730 de unități de învățământ au fost cuprinse în finanțare prin diferite programe gestionate de către MDRAP (PNDL I și II), MF (POR) și MEN (PRET – program prin care au fost construite grădinițe noi dotate corespunzător).
Drept urmare, în anul 2018 au rămas 1.489 de unități de învățământ care funcționau cu grupuri sanitare în exteriorul construcțiilor. Pentru 309 dintre aceste unități de învățământ, situația neconformă a fost remediată.”
Dacă e să ne luăm după această comparație, înseamnă că peste vară, cam 800 de clădiri în care funcționează grădinițe și școli au fost dotate cu apă curentă și legate la canalizare. Oricât de optimistă ar fi estimarea, este greu de crezut că acest lucru este și posibil, mai ales că o astfel de lucrarea înseamnă obligatoriu, întocmirea unui studiu de fezabilitate, a unui proiect și apoi desfășurarea propriu-zisă a lucrărilor de amenajare.
Dând doar un exemplu, din județul Brașov, vrem să ridicăm un semn de întrebare asupra corectitudinii datelor prezentate de ministrul interimar al Educației.
În județul Brașov, există patru școli cu „toaleta în fundul curții“ (cum s-a împământenit deja formularea), nelegate la vreun sistem de alimentare cu apă sau la canalizare. Este vorba despre școlile gimnaziale din Cața, Ungra, Jimbor și Mercheașa.
Potrivit inspectorului școlar general al județului Brașov, Ariana Bucur, „Ministerul Educației a alocat din primăvară sume pentru unitățile administrativ-teritoriale respective, pentru co-finanțarea lucrărilor, însă primăriile trebuie să contribuie cu cheltuielile legate de documentație“. Tot Ariana Bucur spune că, în ciuda alocărilor bugetare de la stat, din cele 4 primării, doar una este „mai avansată“ cu investiția, și anume Ungra. „Mai avansat“ înseamnă însă, în acest moment, doar realizarea Studiului de fezabilitate pentru lucrarea respectivă, astfel că este de așteptat să mai dureze câteva luni bune până la finalizarea ei.
Este doar un exemplu care arată să „matematica“ MEN, care vorbea în aprilie de 1.200 de școli fără apă curentă și canalizare la toaletă, iar în august prezintă „în jur de 300“, s-ar putea să nu fie (voit) cea mai corectă.