Primele troleibuze comandate de Primăria Brașov din Polonia vor ajunge pe străzile din oraș în aprilie-mai, a anunțat Municipalitatea. Toate cele 26 de troleibuze contractate au intrat deja în producție la firma poloneză Solaris Bus & Coach SA, care lucrează în prezent la partea de caroserie. În luna februarie va începe producția și montajul componentelor electrice, produse de Skoda Electric, a anunțat Primăria Brașov.
Potrivit reprezentanților Solaris, primele troleibuze din contract vor ajunge la Brașov în lunile aprilie-mai, anul acesta, iar până la finalul lunii iulie vor fi livrate toate cele 26. Acestea sunt model „Solaris Trollino 18“, de 18 metri, articulate.
„În urma ultimelor discuțiilor cu partenerii noștri de la Solaris, aceștia au confirmat că până la finalul lunii februarie vor finaliza construcția caroseriilor pentru toate cele 26 de troleibuze, iar Skoda, care furnizează ansamblul electric pentru aceste troleibuze, va începe producerea acestor sisteme, astfel că primele troleibuze vor ajunge la Brașov cel târziu la sfârșitul lunii aprilie sau la începutul lunii mai, iar până în luna iulie toate cele 26 vor fi la Brașov. Aceste troleibuze vor asigura legătura centrului orașului cu 4 dintre cartierele Brașovului, Astra – zona Saturn, Valea Cetății, Triaj și Tractorul. Pe lângă aceste troleibuze, din aprilie vor începe să vină și primele autobuze electrice produse în Cehia. La acestea se adaugă alte 20 de autobuze electrice, pentru care avem termen pentru depunerea ofertelor în 22 ianuarie, precum și cele 25 de troleibuze și 10 autobuze hibrid, la care așteptăm semnarea contractului de finanțare nerambursabilă, cu fonduri de la Uniunea Europeană. Odată cu finalizarea acestor achziții, cartierele orașului vor fi legate între ele cu un transport modern și prietenos cu mediul. După cum am spus-o de nenumărate ori, din punctul meu de vedere, transportul în comun este cea mai bună soluție de mobilitate în Brașov și în zona metropolitană, iar utilizarea mijloacelor de transport ecologice reprezintă una dintre soluțiile pentru creșterea calității aerului în orașul nostru. Aceste troleibuze reprezintă doar o etapă în ceea ce înseamnă obiectivul nostru pe următorii 4 ani, de a avea un sistem de transport eficient, ecologic, dedicat călătorilor”, a declarat primarul George Scripcaru.
Autobuzele vor fi dotate cu toate sistemele și gadgeturile de la acest moment, ce vor furniza informații care să permită gestionarea și eficientizarea activității de transport: număr de călători, corelat permanent cu traseul, stația, ora etc, astfel încât activitatea de transport să fie eficientizată la maximum tot timpul zilei, au spus reprezentanții comoaniei producătoare.
Troleibuzele sunt dotate cu acumulator, care oferă o autonomie de minimum 5 kilometri în lipsa contactului cu linia de electricitate, lucru ce le va permite vehiculelor să folosească energia din baterii în zonele în care nu există rețeaua electrică necesară. Autobuzele oferă accesibilitate persoanelor cu handicap locomotor, prin înclinare laterală (spre dreapta) cu o diferență de nivel de 7 centimetri. Articulația este controlată electronic, iar sistemul de propulsie este furnizat de Skoda, motorul având minimum 240 kW (aproximativ 320 cai putere). Viteza maximă a fiecărui troleibuz poate fi de 75 km/h, dar fiecare vehicul va avea un limitator de viteză ajustabil (ASL) astfel încât să nu depășească viteza de 55 km/h. troleibuzele vor avea culoarea verde, la fel ca autobuzele noi din flota RATBV.
Cele 26 de troleibuze care vor fi achiziţionate în cadrul proiectului vor deservi liniile 1, 2, 6 şi 31 din municipiu. Alegerea acestor trasee are la bază necesitatea extinderii transportului electric pe rute care nu sunt 100% electrificate, urmărind să se realizeze: diminuarea poluării în zona centrală a oraşului (până în Livada Poştei), unde se înregistrează cele mai mari volume de trafic, iar transportul public este asigurat în prezent exclusiv cu autobuze Diesel; activarea unui tronson de reţea aeriană neutilizat în prezent (Str. Zizinului) şi creşterea gradului de utilizare a altor tronsoane slab deservite de troleibuze (Str. Hărmanului, Bd. Muncii); diminuarea costului ridicat de operare al transportului cu troleibuze (12,49 lei/km).
Valoarea achiziției este de peste 92 milioane lei inclusiv TVA, din care 2% reprezintă contribuția Municipiului Brașov și 98% fonduri nerambursabile.
Finanţarea nerambursabilă pentru achiziţia celor 26 troleibuze este asigurată prin POR 2014-2020, urmare a aprobării proiectului “Achiziţia de mijloace de transport public- troleibuze” depus de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) în parteneriat cu Municipiul Braşov.