Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Mariana Ioniță, a fost marți într-o vizită neanunțată pe două șantiere din județul Brașov: DN 73 și capătul de autostradă Râșnov-Cristian. Pe ambele șantiere ea a anunțat și termene de finalizare a lucrărilor: sectorul Brașov-Bran al DN 73 și segmentul de autostradă care va avea rol de ocolitoare pentru Râșnov și Cristian să fie gata până finalul acestui an.
Aceste termene au fost anunțate după ce pe șantierul DN 73, Mariana Ioniță a „tăiat în carne vie”, declarând că „am constatat deficiențe mari de management ale echipei de implementare a proiectului din CNAIR în derularea acestui contract semnat în anul 2011. Persoanele responsabile cu execuția s-au schimbat în permanență fără să existe o abordare unitară a modului de urmărire a lucrărilor. Contractele derulate de companie trebuie urmărite îndeaproape, pe șantier, nu din birouri cum s-a întâmplat până acum”.
Conform CNAIR, în acest moment proiectul de modernizare a DN73 este realizat în proporție de aproximativ 50%. Lucrările la tronsonul Pitești – Câmpulung sunt aproape finalizate și se estimează recepționarea acestora în perioada imediat următoare. „Un alt tronson foarte important la care lucrările sunt în desfășurare este cel dintre Brașov și Bran. CNAIR și constructorul poartă discuții pentru găsirea soluțiilor optime, astfel încât lucrările de modernizare ale acestui tronson să se finalizeze în acest an”, a comunicat CNAIR.
Totuși, atingerea acestui obiectiv depinde de modul în care se derulează lucrările la rețelele de canalizare din localitățile Bran și Moieciu, pentru aia după ce se termină aceste intervenții pot intra pe șantier și muncitorii firmei care modernizează DN 73. În acest moment, conform datelor Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov, pe întreg sectorul Brașov-Bran, lucrările sunt finalizate în proporție de 70%-80%.
O altă problemă a proiectului de modernizare a DN 73 este legată de costuri, care au crescut din 2011, când a fost semnat contractul de lucrării. „Fiind un contract semnat acum mai bine de 9 ani, este evident că între timp s-au schimbat legislația, normele și normativele de proiectare, tehnologiile de execuție, toate acestea având implicații în creșterea costurilor pentru finalizarea lucrărilor. Acum purtăm discuții pentru eliminarea blocajelor existente și pentru a vedea în ce măsură acest contract mai poate continua în această formulă”, a explicat Ioniță.
Lucrările de modernizare a DN 73 (Brașov – Pitești) au început în luna mai a anului 2014, pe sectorul din județul Argeș, iar în anul 2017 au început și lucrările din județul Brașov. De-a lungul anilor, au fost anunțate mai multe termene de finalizare a proiectului, însă acestea nu au fost respectate, printre motive fiind lipsa unor avize, faptul că Primăria Râșnov nu a autorizat o stație de asfalt, precipitațiile abundente (din cauza cărora nu s-a putut lucra la casetele de lărgire) sau faptul că în Bran și Moieciu au început cu mare întârziere lucrările la rețelele de canalizare. În primăvara acestui an, reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri au anunțat că modernizarea DN 73 va fi terminată în prima parte a anului viitor.
Modernizarea DN 73 (Braşov – Piteşti, cu o lungime de 103,25 km), proiect pentru care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a obţinut o finanţare europeană, sunt realizate de Asocierea Azvi SA – Straco Grup SRL – Piomar Development – Tractebel. Valoarea proiectului este de 275 milioane de lei.
Capătul de autostradă Râșnov – Cristian, finalizat în proporție de 50%
În ceea ce privește capătul de autostradă Râșnov-Cristian, după ce a vizitat șantierul, Mariana Ioniță a anunțat că lucrările sunt finalizate în proporție de peste 50% și au șanse reale de a fi finalizate până finalul acestui an, cu aproximativ 5 luni înainte de termen. Reprezentanții CNAIR au anunțat că de câteva zile constructorul a început să monteze parapetul de siguranță și lucrează la amenajarea sensului giratoriu de la intersecția cu DJ112B precum și la așternerea straturilor de asfalt de pe drumul de legătură. Săptămâna viitoare va începe și montarea grinzilor pe pasajul de peste DN73A.
Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la acest capăt de autostradă a fost semnat la începutul lunii octombrie a anului 2017, constructor fiind Asocierea SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL. Sectorul Râşnov – Cristian (segment al autostrăzii Comarnic-Brașov). Valoarea contractului este de 118.019.701, 80 lei, fără TVA. Sectorul de autostradă are o lungime de 6,3 km, plus 3,7 km de drumuri de legătură. Acest segment face parte din Autostrada Comarnic – Brașov.