Proiectul de modernizare a DN 73 nu va fi gata prea curând. Estimarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este că lucrările, pentru care au fost obținuți bani europeni, vor fi gata în luna decembrie a anului 2023. De altfel, acest termen trebuie respectat, 31 decembrie fiind data până la care se mai pot depune cererile de decontare prin Programul Operațional Regional Infrastructura Mare 2014 – 2020.
Noul grafic de implementare a proiectului a fost publicat pe site-un Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Acesta a fost stabilit având în vedere că în acest moment compania derulează procedurile de reziliere a contractului cu constructorul, Asocierea Azvi SA – Straco Grup SRL – Tractebel.
Conform informațiilor disponibile pe site-ul CNAIR, concilierea între companie și constructor a avut loc în 23 iulie 2020, când s-a stabilit „formularea unor propuneri de către beneficiar în vederea încetării contractului, în condiții amiabile”.
Ulterior, în data de 16 septembrie 2020 a fost recepționat un sector de 28,85 km, în condițiile în care lungimea totală a drumului inclus în proiectul de modernizare este de 103,25 km.
În acest moment, stadiul fizic de implementare a proiectului este de 49,82%, iar cel financiar de 51%.
Care este noul de implementare a proiectului
Având în vedere că se va rezilia contractul cu Asocierea Azvi SA – Straco Grup SRL – Tractebel, CNAIR a stabilit și o strategie de finalizare a lucrărilor, astfel încât acestea să fie gata în decembrie 2023:
- revizuire proiect tehnic: anul 2021
- lotizarea sectorului rămas de reabilitat în două sectoare și relicitarea lucrărilor în baza proiectului tehnic reactualizat (2022-2023).
În șantier de 7 ani
Pentru modernizarea DN 73 (Brașov – Pitești), CNAIR a obținut o finanțare europeană în ciclul bugetar 2007 – 2013 prin Programul Operațional Sectorial – Transport (POS – T), iar lucrările au început în 19 mai 2014. Proiectul nu a fost încheiat până la data de 31 decembrie 2015 (data limită pentru depunerea cererilor de decontare pentru proiectele finanțate în perioada de programare 2007 – 2013), astfel că investiția a fost „fazată”, fiind obținută o nouă finanțare europeană, prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020.
Lucrările au început în județul Argeș, iar din 2017 a intrat în modernizare și sectorul din județul Brașov. În primul an nu au fost mari probleme, fiind realizate casetele de lărgire pe sectorul Brașov – Cristian. De asemenea, în Cristian au fost turnate primele straturi de asfalt.
În anul 2018 au început și lucrările pe mai multe segmente dintre Râșnov și Bran, unde, la fel, erau prevăzute casete de lărgire. Atunci au apărut și problemele, constructorul reclamând faptul că, din cauza ploilor abundente și argilelor de sub drum nu se pot continua lucrările. Tot în anul 2018 a fost decopertat și sectorul din Râșnov și a fost asfaltat după mai multe luni.
Anul 2019 a început prost, iar în 20 mai ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Răzvan Cuc, a rupt contractul cu constructorul, cerând Conducerii CNAIR să încheie cât mai repede procedura de reziliere, dar aceasta nu a mai fost finalizată. După acest episod, constructorul s-a apucat serios de treabă, fiind apoi lăudat de ministru.
Anul acesta, la DN 73 nu s-a mai lucrat ca anul trecut, astfel că s-a ajuns iar la „procedura de concediere” a constructorului.
Foto: Arhiva