Site icon

Fabrica de elicoptere de la Brașov, în pericol. Șeful Airbus Helicopters global: „Azi fabrica e închisă, nu există activitate”

foto: arhiva

Fabrica de elicoptere de la Brașov, deschisă de Airbus de mai bine de patru ani, are în acest moment activitățile înghețate. „Nu pot să o susțin în contextul actual, într-o piață dificilă, nu pot susține costul unei fabrici care nu are o activitate”, a declarat CEO-ul Airbus Helicopters, Bruno Even, într-un interviu acordat HotNews.ro. Oficialul francez spune că firma încă mai așteaptă un semn clar de la Guvern, un prim contract pentru minimum 16 elicoptere pentru Armată. MApN tocmai ce precizase pentru HotNews.ro că nu are în vedere înlocuirea bătrânelor IAR 330 Puma decât abia după 2030, însă șeful Airbus crede că Guvernul poate schimba această planificare dacă vrea să impulsioneze cooperarea industrială. 

„Relația dintre Airbus și România e una de lungă durată. Avem un parteneriat puternic cu IAR, avem o companie împreună – Airbus Helicopters România. E o poveste de succes având la bază angajamentul inițial al României pentru elicopterul Puma”, a declarat directorul executiv al Airbus Helicopters, Bruno Even, într-un interviu acordat HotNews.ro. 

„Am putut să construim această puternică amprentă industrială. Când mă uit la viitor, viziunea și ambiția mea pentru România și Airbus Helicopters este de a continua să dezvoltăm industria locală, joburile și expertiza în jurul unui angajament al Guvernului pentru dezvoltarea industriei și care să confirme că elicopterele noastre sunt cele potrivite să răspundă nevoilor. Sunt optimist, dar suntem în fața unui nou capitol”, a declarat directorul executiv al Airbus Helicopters. 

Potrivit acestuia, dezvoltarea industrială Airbus-România ar trebui să se bazeze pe o abordare „win-win”, în care ambele părți au de câștigat.  

„Un angajament clar de ambele părți. Din partea noastră totul e clar, am demonstrat în trecut că suntem de nădejde. Suntem pregătiți să dezvoltăm industria locală. Din partea Guvernului un angajament clar înseamnă un contract care dă un semnal că are sens să facem investiția”, spune Even.  
Ca perspective pe termen scurt și mediu, CEO-ul Airbus Helicopters vorbește de două contracte ce ar implica direct compania Airbus Helicopters Romania: prezenta licitație a MAI pentru elicoptere grele multirol, acolo unde Airbus a depus o ofertă de 8 elicoptere SuperPuma H215, dar mai ales un potențial contract cu MApN pentru înlocuirea vechilor elicoptere IAR330 Puma, circa 40 de aeronave care se apropie de finalul duratei lor de viață fiind în uz de aproape 40 de ani. 
„Ambele sunt oportunități să declanșăm acest nou capitol industrial. Însă trebuie să se bazeze pe un volum minim pentru că o astfel de dezvoltare industrială necesită o investiție semnificativă din partea noastră. Ca să aibă justificare, avem nevoie de un prim contract cu un volum minim pentru elicopterul H215. Vedem oportunitatea de a face în România un centru de excelență pentru această platformă, precum și o perspectivă pentru export”, a declarat Bruno Even care a confirmat că o comandă minimă ar fi de 16 elicoptere de tipul H215. 
„Azi avem un parteneriat puternic cu IAR, suntem prezenți aici cu Airbus Helicopters Romania și ne concentrăm pe suport și mentenanță pentru actuala flotă românească, dar și pentru mentenanța unor elicoptere din alte țări. Nu vedem acum un motiv să nu continuăm această activitate. Întrebarea e dacă dezvoltăm competențele în domeniul unei noi producții și customizări, precum și competențele ce țin de inovare, de cercetare și dezvoltare. Aceste aspecte țin de un angajament comun”, a mai adăugat oficialul francez.
 

Despre înlocuirea flotei de elicoptere Puma  ca oportunitate de a declanșa cooperarea industrială și de dezvoltare a industriei locale în interviul integral acordat HotNews.ro. 

„Azi această fabrică de la Brașov e închisă, e pusă în așteptare, nu există activitate. Nu pot să o susțin în contextul actual” 

CEO-ul Airbus recunoaște, până la urmă, că decizia de a achiziționa noi elicoptere e doar la latitudinea Guvernului României, însă lipsa unui contract care să pornească producția în fabrica deschisă deja de mai bine de patru ani la Ghimbav, lângă Brașov, pune probleme companiei.  

„Azi această fabrică de la Brașov e închisă, e pusă în așteptare, nu există activitate. Nu pot să o susțin în contextul actual, într-o piață dificilă, nu pot susține costul fabricii care nu are o activitate. Din această perspectivă am luat decizia de a o pune în așteptare, de a îngheța activitățile. (…) Sunt optimist, dar atâta timp cât nu am un angajament clar (n.r. din partea Guvernului României), nu pot decide să investesc mai departe, să susțin un cost suplimentar când nu am activitate. Nu e posibil. Trebuie să fie o situație win-win”, spune Even. 
Ca perspective pe termen scurt și mediu, CEO-ul Airbus Helicopters vorbește de două contracte ce ar implica direct compania Airbus Helicopters Romania: prezenta licitație a MAI pentru elicoptere grele multirol, acolo unde Airbus a depus o ofertă de 8 elicoptere SuperPuma H215, dar mai ales un potențial contract cu MApN pentru înlocuirea vechilor elicoptere IAR330 Puma, circa 40 de aeronave care se apropie de finalul duratei lor de viață fiind în uz de aproape 40 de ani. 

„Din partea Guvernului un angajament clar înseană un contract care dă un semnal că are sens să facem investiția”  

În același timp, Bruno Even a precizat că eventualul contract de la licitația MAI pentru elicoptere multirol, acolo unde Airbus a depus oferte cu 8 elicoptere H215, nu ar fi suficient pentru a declanșa producția în fabrica de la Ghimbav, dar ar putea fi un semnal bun care să miște mai departe lucrurile pentru alte comenzi adiționale.  
„Poate fi parte dintr-o abordare mai globală a Guvernului pentru ca MAI și MApN să se îndrepte către această platformă cu toate perspectivele de cooperare industriale. Opt aparate nu sunt de-ajuns, dar dacă aceste opt aparate fac parte dintr-o viziune mai largă a Guvernului, atunci da, ar avea sens”, a declarat Even.
Cât privește posibilitatea ca Airbus să producă elicoptere la Brașov pentru clienți externi, dacă o comandă de la statul român nu vine, Even a spus că un contract inițial de la MApN ar fi un semnal puternic și pentru alte state.  

Riscul închiderii cu totul a fabricii de la Brașov. Dincolo de întârzierea primei comenzi, ce altceva ar putea alunga Airbus cu totul din România 

Întrebat de HotNews.ro dacă există riscul ca fabrica să fie închisă cu totul, nu doar activitățile suspendate, CEO-ul Airbus Helicopters a admis că acest lucru este posibil și a declarat că, în afară de factorul timp, un alt aspect ar mai putea cântări decisiv. 
„În mod special, când va veni momentul deciziei de a cumpăra noi elicoptere și de a reînnoi actuala flotă – această primă decizie va fi un semn clar. Fie mergem în direcția viziunii noastre comune, de a dezvolta industria împreună, fie nu (n.r. România să aleagă alt producător de elicoptere). Voi respecta decizia și voi înțelege mesajul”, spune Even. 
 
Cât privește alte proiecte pe care Airbus Helicopters le are în România, CEO-ul Bruno Even a vorbit despre prototipul Airbus Racer, la care Romaero și INCAS au colaborat să producă structura centrală a elicopterului experimental.

„E un proiect captivant și face parte dintr-o ambiție globală pe care o putem avea împreună cu Guvernul României. Ține de inovație, de cercetare și dezvoltare. Trebuie să ne gândim pe termen lung. În Europa avem nevoie de azi să pregătim noua generație de elicoptere. Să gândim care va fi următorul elicopter militar în 2040-2045. Începe cu inovație, cu avansuri tehnologice, cu un prototip. (…) Sunt bucuros că industria din România e parte din acest proiect prin Romaero, care a construit structura centrală. Obiectivul e ca prototipul să aibă primul zbor în 2022. Suntem la început, e un demonstrator, dar această tehnologie ar putea sta la baza următoarei generații de elicoptere militare”, a declarat Bruno Even.

 

Exit mobile version