Site icon

FOTO. Tinerii, invitați de Agenția Metropolitană Brașov să devină ambasadori ai modelelor sustenabile de producere și consum al alimentelor

1.000 de persoane, în principal tineri, au avut posibilitatea, sâmbătă, în Piața Sfântul Ioan, în cadrul unui eveniment inedit, organizat de Agenția Metropolitană Brașov, să conștientizeze faptul că în contextul schimbărilor climatice este nevoie de o nouă abordare privind gestionarea hranei.

Evenimentul din Piața Sfântul Ioan a început la ora 15.00 și s-a terminat la 21.00, iar în această perioadă voluntarii au mers în zona Republicii – Modarom –  Livada – Piața Sfatului pentru a-i anunța pe oameni despre eveniment și, în același timp, au preluat de la ei soluții și le-au aflat problemele în ceea ce privește gestionarea hranei. 

Acest eveniment a fost organizat pornind de la premisa că schimbările climatice, tinerii și activismul creează o nouă alianță între cetățenii viitorului, comunitățile locale și instituții.

Aceasta este „rețeta” proiectului Food Wave, care vizează conștientizarea și implicarea persoanelor cu vârste între 15 și 35 de ani, astfel încât să ghideze tranziția globală spre un sistem sustenabil al hranei până în 2030.

Agenția Metropolitană Brașov este unul dintre cei 29 de parteneri ai proiectului cofinanțat de Comisia Europeană cu aproximativ 8 milioane de euro, prin programul DEAR (Development Education and Awareness Raising) și coordonat de Municipalitatea din Milano.

Scopul acestui proiect este de a crește gradul de informare a tinerilor cu privire la legătura dintre alimentație și schimbările climatice, implicarea și activarea tinerilor. Obiectivele Food Wave sunt de a ajunge la cel puțin 15 milioane de tineri, prin platforma web și campania digitală, sprijinită de o rețea internațională cu peste 40 de influenceri.

„Acest proiect dorește conștientizarea modelelor sustenabile”

Conform reprezentanților Agenției Metropolitane Brașov, Proiectul Food Wawe este structurat pe 3 piloni: informarea tinerilor printr-o serie de workshopuri, implicarea acestora în cadrul unor sesiuni de formare, realizate inclusiv în cadrul comunităților marginalizate și transformarea lor în activiști prin acțiuni stradale și campanii digitale. Acțiunea stradală organizată în Piața Sf. Ioan din Brașov, au explicat reprezentanții agenției, au făcut parte din pilonul 2. 

Concret, prin acest proiect se dorește conștientizarea modelelor sustenabile de producere și consum a hranei pentru a atenua impactul schimbărilor climatice, implicarea tinerilor în comunitate pentru a putea influența deciziile instituționale și trecerea la un sistem alimentar global sustenabil până în 2030”, a declarat managerul de proiect, Alina Nicoară.

Mesajul Food Wawe, promovat cu ajutorul artiștilor brașoveni

În Piața Sf. Ioan din Brașov, pentru a-i atrage pe tinerii cu vârstă cuprinsă între 15-35 ani organizatorii au pregătit  muzică ambientală, desene pe piatra cubică pentru tinerele familii, pictură colaborativă pentru copii și adulți, un muzeu pop-up cu lucrări de artă ale artiștilor locali, pus la dispoziție de către Depoul de Artă Urbană și o anamorfoză expusă pe pavaj, realizată de către artista Alice Helen Zigman. Desenul anamorfic, reprezentativ pentru tema proiectului, a fost primul de acest tip realizat în Brașov, iar pentru a ajunge la cât mai mulți brașoveni, acesta va fi expus pe parcursul lunii octombrie, în centrul comercial Coresi.

Degustări de produse locale, într-un spațiu inedit 

De asemenea, alte atracții relevante pentru proiect au fost: o tricicletă cargo transformată într-un panotaj mobil, cu ajutorul căruia ambasadorii și voluntarii proiectului au informat pietonii din zona centrală și un “parklet” neconvențional, construit pe o remorcă, în interiorul căruia a avut loc o sesiune de informare privind importanța produselor locale, precum și un atelier de degustare a acestora.

„Parkletul este o măsură specifică urbanismului tactic, ce presupune soluții adaptate contextului local, realizate pe termen scurt ca un prim pas către schimbările pe termen lung. Un parklet reprezintă o extensie a trotuarului, amenajată pe 1-2 locuri de parcare, ce oferă mai mult spațiu și facilități pietonilor. Spațiul este destinat oamenilor, oferind un loc de odihnă și relaxare pentru trecători. În momentul de față conceptul poate fi regăsit ca parte din strategia unor orașe majore precum: Londra, Berlin, Bogota, Vancouver, Milan sau chiar la nivel de țară, așa cum este cazul Noii Zeelande. Ne bucurăm că am reușit să aducem în cadrul proiectului Food Wave primul parklet din Brașov, ce va mai putea fi întâlnit pe străzile orașului și sperăm să vedem tot mai multe astfel de locuri în comunitatea noastră”, a adăugat managerul de proiect.

Decizia de construire a „parkletului” sub această formă, adaptată legislației naționale, a venit ca urmare a colaborării dintre echipa de implementare a proiectului și partenerii locali, respectiv Agenția Shift Guerrilla și echipa de arhitecți Buildingman.

La finalul evenimentul, brașovenii și turiștii din zonă au putut viziona filmul documentar „Expired”, o producție a casei norvegiene Aldeles, pusă la dispoziția publicului cu sprijinul Artburg și Kinedok România, având ca temă problema risipei alimentare la nivel global.

Exit mobile version