Modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara se anunță a fi cea mai complexă investiție de infrastructură din România ultimilor 30 d de ani a ajuns de aproximativ un an și în județul nostru. De altfel, Asociația Pro Infrastructura a făcut o vizită în tren la șantierul unde lucrează asocierea Aktor-Arcada-Alstom, iar reprezentanții ONG-ului spun că lucrările prevăzute sunt impresionante din toate punctele de vedere: două tuneluri noi cu lungimea de 5, respectiv 7 kilometri cu galerii duble, alte trei tuneluri cu galerii comune, un viaduct de 1.700 de metri și zeci de mii de metri liniari de piloți forați.
„Ne bucurăm să vedem o mobilizare bună în mai multe puncte de pe șantier”, au spus reprezentanţii Pro Infrastructura.
Patru „cârtiţe” pentru tunelurile Homorod și Ormeniş
Potrivit contractului semnat de CFR, pe tronsonul Sighișoara-Cața, şi lotul Caţa – Apaţa lucrează Aktor, iar pe porţiunea Ormeniş – Apaţa (între cele două tuneluri), Arcada. De asemenea, pe porţiunea Apața-Brașov va fi de la Apața la Măieruș Aktor, iar de la Măieruș la Brașov, Euroconstruct. Pe toate cele trei loturi, de electrificare și semnalizare se va ocupa Alstom. Constructorii din asocierea care a câştigat contractul au achiziţionat deja câteva echipamente absolut necesare pentru a sapa tunelurile de pe acest traseu. Este vorba despre patru TBM-uri (Tunnel Boring Machine), utilaje folosite pentru execuția tunelurilor lungi, asemănătoare „cârtițelor” folosite la metrou pentru extinderea reţelelor. Acestea vor săpa tunelurile cu o viteză de 15 metri/zi. Prima zonă unde vor fi folosite aceste TMB-uri este în judeţul Braşov, pentru săparea tunelului Homorod. Aici lucrările de foraje vor începe în cursul acestei luni, iar lucrările propriu-zise cu două dintre echipamente încep în prima parte a anului 2022. Alte două TMB-uri vor fi folosite pentru viitorul tunel de la Ormeniş, care va avea 7 kilometri. Pentru a începe lucrările de la acest tunel, reprezentanții asociației au anunțat că mai trebuie rezolvate unele probleme birocratic.
În ceea ce privește viaductul de la Măieruș, cu o lungime de 1.700 m, acesta este în etapa de reproiectare, după ce s-a constatat că terenul este mai mlastinos decât era estimat inițial.
Pe sectorul Brașov – Sighișoara se va circula cu o viteză de 160 km/h
Potrivit directorului CFR SA, proiectul de modernizare a căii ferate dintre Brașov și Sighișoara este cea mai importantă investiție ce se derulează în județul Brașov, valoarea totală a lucrărilor fiind de peste 1,2 miliarde de euro. Segmentul Brașov – Sighișoara face parte din Culoarul 4 Paneuropean Frontiera Ungară – Curtici – Arad – Simeria – Sighișoara – Brașov, la care, de mai mulți ani se fac lucrări de modernizare cu bani europeni. Finanțarea pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/oră, pentru trenurile de călători și 120 km/oră pentru cele de marfă. Contractul prevede o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară: terasamente, linii CF, consolidări poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, linie de contact, sistem de informare a călătorilor, energoalimentare, telecomunicaţii, comunicaţii pentru semnalizare, fibră optică, supraveghere video, instalatii electrice, instalatii sanitare, instalaţii termoventilaţie, apărări de maluri, semnalizare, protecţia mediului.
Cel mai mare progres s-a făcut pe tronsonul Sighişoara – Caţa
Până acum, cel mai mult s-a progresat pe tronsonul de la Sighișoara la Cața, acolo fiind cele mai multe lucrări în teren la ora actuală. „Cei de la Arcada vor să deschidă firul nou de la Sighișoara la Albesti în iunie 2022, cei de la Aktor au spus că din 42.000 de metri de coloane forate, câte au de forat în total, au forat 32.000 pe Archita-Cața. În cursul anului următor vor începe munca și la cele două tuneluri Archita (nu sunt lungi, unul are în jur de 100 de metri, celălalt în jur de 400). Mai e de reabilitat actualul tunel de la Beia, acolo Aktor va face o expertiză să vadă ce trebuie făcut. Tunelul celor de la Arcada (Mureni) e puțin mai lung, dar nu cred că trebuie să ne facem probleme, Arcada a dovedit în repetate rânduri că duc la bun sfârșit cu succes proiectele lor”, a precizat Asociaţia Pro Infrastructura. Trosonul Apața-Brașov, din judeţul Braşov, se află în prezent în stadiul de reproiectarea pe zona Măieruş, unde va fi viaductul de 1700 de metri. „O problemă ar fi cu solul în zona localității Apața, e mlăștinos. Au făcut studii geo, vom vedea ce va fi”, au mai precizat reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura.
Fii primul care comentează