Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre privind aprobarea Planului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030. Pe listă au fost incluse mai multe investiții din județul Brașov, unele despre care s-a vorbit de mulți ani, însă nu au trecut de etapa proiectelor. De asemenea, se regăsește și Aeroportul Brașov, însă acesta nu este inclus în rețeaua primară, alături de cele din Timișoara, Iași sau Sibiu, ci în rețeaua secundară, alături de aeroporturile din Arad, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Târgu Mureș, Bacău, Suceava Tulcea, Tuzla.
Intermodalul de la Feldioara, doar în stadiul de proiect
În proiectul Ministerului Transporturilor se arată că „aeroporturile rețelei secundare au obligația dezvoltării de terminale de pasageri pentru trafic național și internațional și pot dezvolta terminale cargo dacă analizele socio-economice susțin viabilitatea economică a acestora. Aeroporturile rețelei secundare trebuie să aibă asigurată o legătură intermodală”.
Numai că în planul ministerului nu se face nicio referire la vreun intermodal în județul Brașov. În urmă cu mai mulți ani, la nivelul județului Brașov se punea problema realizării unui centru intermodal la Feldioara, iar pentru realizarea lui, planul autorităților brașovene era să obțină fonduri europene, însă această investiție a rămas la stadiul de intenție, fără a fi făcuți pași concreți în materializarea ei. Centrul intermodal de la Feldioara ar urma să se realizeze transferul de marfă.
Investiții pentru Aeroportul Sibiu, maxim 208 milioane euro. Pentru Brașov – cel mult 100 milioane euro
Includerea Aeroportului Brașov în rețeaua secundară are impact asupra investițiilor preconizate. Mai exact, în Planul investițional, pentru investiția aeroportuară este prevăzută suma de 2,79 miliarde euro.
„ Se va derula un studiu detaliat pe fiecare aeroport/aerodrom pentru identificarea obiectivelor individuale de investiții în interiorul fiecărui aeroport/aerodrom. Până la realizarea acestui studiu, la aeroporturile rețelei primare unde nu s-au lansat proiecte de pregătire a investițiilor individuale, volumul investițiilor pentru următorii 10 ani se va limita la 200 mil. EUR cu TVA, cu excepția aeroporturilor din București pentru care nu există limită. Pentru aeroporturile de pe rețeaua secundară aflate în aceeași situație, volumul investițiilor se va limita la 100 mil. EUR cu TVA”, se arată în proiectul planului.
În document se mai arată că pentru proiecte de dezvoltare, siguranță, securitate aeroportuară și neutralitate climatică la Aeroportul Sibiu se pot realiza investiții totale în valoare de 200 milioane euro. Tot pentru proiecte de dezvoltare, siguranță, securitate aeroportuară și neutralitate climatică, Brașovul se vor putea investi 100 milioane de euro.
De asemenea, pentru aeroportul din Sibiu este prevăzută și suma de 7,8 milioane euro, pentru echipamente necesare pentru creșterea nivelului de securitate și siguranță al pasagerilor pe aeroportul Internațional Sibiu – activități non-economice.