Site icon

Cui şi cum i se recalculează, de fapt, factura la electricitate şi gaze

Autorităţile au anunţat două metode mari şi late prin care vor să vină în sprijinul consumatorilor, astfel încât să trecem mai uşor prin această criză a facturilor uriaşe. Hotnews.ro a analizat cum ne vor ajuta fiecare dintre ele. În primul rând, recalcularea facturilor din noiembrie şi decembrie, anunţată de premierul Nicolae Ciucă şi de ministrul Energiei, Virgil Popescu, se referă doar la facturile Electrica. Prin urmare, dacă sunteţi abonat la oricare altul dintre cei peste 70 de furnizori din România, această recalculare, anunţată cu surle şi trâmbiţe, nu se aplică în cazul facturilor emise de alţi furnizori.

Aceasta deoarece Electrica Furnizare este singura companie care nu a aplicat deja discounturile şi plafonarea în facturile pe ultimele două luni ale anului. Restul companiilor fie le-au aplicat la timp, fie cu întârziere, însă atunci când au fost emise, ele au conţinut reducerea promisă de stat.
 
Aşadar, dacă nu sunteţi client Electrica şi totuşi factura este mare, cu părere de rău vă spunem că trebuie să o plătiţi. În acest caz, fie nu v-aţi încadrat în limitele de consum, fie aveţi un contract cu preţ sub cel minim stabilit de stat şi atunci autorităţile au decis că nu aveţi nevoie de sprijin. Dacă totuşi observaţi erori frapante în factură, primul căruia trebuie să vă adresaţi este furnizorul.
 
Dacă răspunsul furnizorului nu vă este pe plac sau compania nici măcar nu v-a răspuns, atunci cel mai bine este să vă adresaţi Autorităţii Naţionale de Reglementare (ANRE), care are o secţiune de petiţii pe site. Veţi primi răspuns în maximum 30 de zile, astfel încât să aveţi timp să vă lămuriţi până să vină scadenţa de plată a facturii. 
 

Cui i se recalculează factura 

Să revenim la clienţii Electrica (ce-i drept, foarte mulţi, 3,5 milioane, conform site-ului companiei, din totalul de 8 milioane de consumatori din România). Aceştia au primit facturile pe noiembrie şi decembrie fără a fi plafonate sau compensate. De aici a şi pornit tot acest scandal: oamenii au văzut sume uriaşe în facturi şi niciun discount, deşi autorităţile şi presa anunţaseră că de la 1 noiembrie se aplică această lege.
 
Electrica a anunţat pe 7 ianuarie că toate sumele vor fi plătite integral către consumatori, odată cu prima citire a contoarelor, însă era deja prea târziu, scandalul începuse, iar consumatorii îşi puneau problema că au fost minţiti că facturile vor veni gata compensate. Câteva zile mai târziu, ANRE a amendat cu câte 200.000 de lei fiecare companiile Electrica Furnizare şi Gaz Vest (un mic furnizor) pentru că nu au emis facturi în conformitate cu legea.
 
ANPC le-a amendat şi ea şi a dispus recalcularea tuturor facturilor emise de aceste companii până la 31 ianuarie. Din sursele noastre, Gaz Vest a rezolvat problema, a emis noile facturi, iar Electrica trimite şi ea clienţilor treptat facturile recalculate.
 
Ce s-a întâmplat acolo nu a fost în totalitate vina companiilor, ci şi a statului şi a birocraţiei greoaie din instituţii. Legea privind compensarea şi plafonarea a apărut în 29 octombrie şi a intrat în vigoare la 1 noiembrie, iar furnizorii au acuzat perioada mult prea scurtă de timp pe care o aveau la dispoziţie pentru a modifica integral softurile de emitere a facturilor. Mai mult, normele de aplicare, ce clarificau multe din necunoscutele acestui proces, au fost publicate abia la sfârşitul lunii noiembrie, iar modalitatea de aplicare a TVA a fost stabilită abia printr-o ordonanţă publicată la sfârşitul lunii decembrie (ordonanţa “trenuleţ”).
 

Andrei  din Brașov și factura de la Electrica 

Aşadar, clienţii Electrica vor primi zilele acestea o factură recalculată pentru consumul din noiembrie şi decembrie. Dar, atenţie, nu toţi clienţii Electrica, ci doar cei care au consumat maximum 330 de kWh pe lună şi au un preţ în contract mai mare de 0,68 lei pe kWh. ANPC a anunţat miercuri că este vorba de circa 2,2 milioane de facturi. 

Spre exemplu, Andrei locuieşte în Braşov şi are contract cu Electrica Furnizare pentru un preţ de 0,77 lei pe kWh. Consumul său din noiembrie a fost de 187 de kWh, iar cel din decembrie, de 244 de kWh, deci se încadrează în limitele de consum prevăzute de lege. Legea prevede o compensare de maximum 0,29 lei pe MWh, dar în acest caz Andrei va plăti 0,68 de lei pe kWh, pentru că este preţul minim posibil.
 
Totodată, legea a plafonat preţul la maximum 1 lei pe kWh, deci dacă aţi plătit mai mult veţi primi diferenţa. 
 

Ce se întâmplă mai departe 

O altă mare problemă a acestei legi a fost limita destul de mică de consum, atât la gaze, cât şi la electrictate, astfel că s-au calificat mai puţini consumatori decât îşi propusese Ministerul Energiei iniţial. Din cifrele comunicate de companii, în mare 60% dintre consumatorii casnici se califică pentru a primi compensare în cazul energiei electrice şi 50% la gaze. Deci nu toţi consumatorii, aşa cum s-a înţeles de la televizor.
 
În urma acestui scandal, autorităţile îşi propun să ridice limitele de consum, de la 1.000 la 1.500 de metri cubi la gaze, pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022. De asemenea, potrivit intenţiei Guvernului va scădea prețul plafonat, adică cel maxim care poate fi plătit de client, de la 0,37 lei/kWh la 0,31 lei/kWh, iar compensarea creşte la 40% din preţul gazului marfă, faţă de 33%.
 
La electricitate, consumul pentru care se poate primi compensare este de maximum 500 kWh, faţă de nivelul de 330 kWh de acum. Plafonul de preţ este de 0,8 lei pe kWh, faţă de 1 leu până acum, iar valoarea compensaţiei rămâne 0,29 lei pe kWh. 
 

Noroc cu iarna blândă 

Partea bună în tot acest scandal este că am avut o iarnă destul de blândă în majoritatea regiunilor din ţară şi nu am fost în situaţii extreme. Facturile ar fi putut fi mult mai mari decât oricum sunt acum.
 
Vestea proastă este că nu se ştie cât va dura această criză a facturilor, întrucât problema a cuprins toată Europa şi chiar toată planeta, iar rezolvarea ei implică atât relaţii economice, cât şi geopolitice. Odată cu venirea primăverii şi a căldurii, scăderea consumului ne va da totuşi un răgaz pentru găsirea de noi strategii.
 
Sursa: hotnews.ro
Exit mobile version