Asociația Metropolitană de Transport Brașov a pregătit suma de 12.898.717 lei, fără TVA, pentru realizarea planului strategic/investițional, a studiului de fezabilitate și, unde este cazul, pentru elaborarea documentațiilor aferente licitațiilor necesare realizării unor lucrări de infrastructură feroviară. Ofertele pentru această licitație sunt așteptate până în 18 martie, iar consultantul stabilit în urma acestei licitații va trebui să finalizeze documentația pană în 31 decembrie 2023.
Conform documentației aferente licitației, conceptul trenului metropolitan cuprinde cinci componente, respectiv infrastructura feroviară inclusiv puncte de oprire, infrastructura de acces (la stații și puncte de oprire) inclusiv amenajări urbanistice „verzi”, achiziția de trenuri, sistem integrat de tarifare cu transportul public local, branding, publicitate si informarea publicului. Dintre cele cinci componente, prin contractul scos acum la licitație de Asociația Metropolitană de Transport Brașov vor fi acoperite primele două (infrastructura feroviară și infrastructura de acces), urmând ca celelalte trei să fie pregătite și implementate de către asociație prin activități complementare.
Firma care va obține contactul va trebui să să prezinte un concept de operare, luând în calcul mai multe variante:
- trenul urban (Similar cu un metrou);
- trenul suburban (destinat, în principal, navetiștilor);
- trenul regional (pentru călătorii ocazionale).
Pentru implementarea proiectului trenului metropolitan, primarul Brașovului, Allen Coliban, a promis că va obține o finanțare nerambursabilă prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
Vom avea mocănița de Bran?
Consultantul stabilit în urma acestei licitații va trebui, printre altele, să analizeze şi oportunitatea liniei ferate Brașov – Râșnov – Zărnești -Bran, unde, nu cu mult timp în urmă, reprezentanții Asociației Metropolitane de Transport Braov declarau că au în plan construirea unei mocănițe (cu ecartament mai îngust).
Practic, dacă se dorește realizarea acestui tronson, linia ferată pentru mocăniță va trebui construită în paralel, având în vedere că actuala care ferată asigură legătura cu depozitul de combustibil de la Zărnești.
Ideea trenului de Bran este una veche, fiind lansată în urmă cu mulți ani de fostul președinte al Consiliului Județean Brașov, Aristotel Căncescu.