Ministerul Apărării Naționale a anunțat miercuri concluziile preliminare privind cauzele prăbușirii aeronavelor MiG-21 LanceR şi IAR-330, din data de 2 martie, în urma cărora au decedat 8 persoane.
„Din informațiile obținute în urma măsurătorilor şi a evaluărilor efectuate, analizei datelor extrase din sistemul de înregistrare a parametrilor de zbor şi de funcţionare de la bordul aeronavelor, audierii convorbirilor radio, examinării stării epavelor aeronavelor, studierii hărţilor sinoptice şi a condiţiilor meteorologice existente în zonele de impact la momentele producerii celor două catastrofe aeriene, comisiile au concluzionat că ambele evenimente s-au produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani şi de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilită la finalizarea procedurilor de investigare. Cercetările pentru stabilirea cauzelor și concluziilor finale continuă, sub coordonarea Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti.”, a anunțat ministerul.
De asemenea, MApN a comunicat că, pe baza concluziilor preliminare, a fost autorizată reluarea misiunilor de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR şi IAR-330, toate variantele.
„Statul Major al Forţelor Aeriene a luat măsurile necesare în vederea reluării misiunilor de zbor cu aceste aeronave: au fost revăzute şi actualizate procedurile de operare, au fost parcurse module de pregătire teoretică şi practică cu toate categoriile de personal aeronautic care operează aceste aeronave şi s-au executat verificări tehnice la toate aeronavele de tip MiG-21 LanceR şi IAR-330, toate variantele”, a asigurat Ministerul Apărării Naționale.
Cel mai „tânăr” MIG românesc, intrat în dotarea Forţele Aeriene Române în anul 1982
Forţele Aeriene Române au primit în dotare primul avion MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu variantele MiG-21 PF (denumire locală MiG-21RFM), MiG-21 PFM (denumire locală MiG-21RFMM), MiG-21M şi MiG-21MF. De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982.
În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne.
Programul de modernizare a vizat crearea unor variante ale avionului, având la bază o configuraţie comună, în funcţie de misiunile pe care urmau să le execute: MiG-21 LanceR A (pentru misiuni aer-sol), LanceR B (versiune de instruire) şi LanceR C (optimizate pentru misiuni aer-aer).
Care au fost ultimele incidente în care au fost implicate avioane MIG 21 LanceR:
– 20 aprilie 2021: O aeronavă MiG 21 LanceR s-a prăbușit în apropierea localității Dedrad, județul Mureș, într-o zonă nelocuită. Pilotul s-a catapultat.
– 7 iulie 2018: O aeronavă MiG 21 LanceR, care participa la un un miting aerian s-a prăbușit la aproximativ 10 km de Fetești. Pilotul a decedat.
– 12 iunie 2017: Un avion MiG 21 LanceR s-a prabușit în județul Constanța. Pilotul s-a catapultat.
Fii primul care comentează