Sindicatul Drumarilor “Elie Radu”, care reuneşte angajaţi ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), solicită majorări salariale în contextul scumpirilor la bunuri de consum, produse şi servicii respectiv în contextul creşterii rapide a inflaţiei. De aproape trei ani, salariile drumarilor nu au mai fost majorate, deşi veniturile proprii ale companiei au fost în creştere şi permiteau acest lucru, susţin sindicaliştii.
Potrivit unui comunicat de presă transmis, sâmbătă, de Sindicatul Drumarilor “Elie Radu”, în prezent, salariile personalului muncitor sunt sub limita salariilor minime din construcţii, deşi angajaţii CNAIR lucrează în condiţii grele şi periculoase, uneori fiind victime ale accidentelor rutiere.
“Pe fondul inflaţiei, al creşterii preţurilor la aproape toate bunurile de consum, la utilităţi şi servicii, puterea de cumpărare a angajaţilor a scăzut mult. În data de 10 mai 2022 începe negocierea unui nou contract colectiv de muncă. În cazul în care problemele salariale nu vor fi rezolvate, sunt luate în calcul proteste care pot duce până la grevă generală întrucât, subliniem, din anul 2019 muncitorii calificaţi sau necalificaţi au salariul de numai 2550 de lei”, scrie în comunicat.
Sindicaliştii consideră că atribuţiile, volumul de muncă şi complexitatea activităţii justifică majorările salariale, arătând că angajaţii CNAIR asigură viabilitatea şi siguranţa circulaţiei rutiere pe toată reţeaua de autostrăzi şi drumuri naţionale, lucrătorii din Agenţiile de Control şi Încasare aflate la intrarea/ieşirea din ţară monitorizează, verifică şi încasează rovinieta şi taxele pentru transporturile agabaritice, acestea fiind o sursă importantă de venituri pentru CNAIR, Centrele de Întreţinere şi Coordonare, precum şi districtele sunt “celula” de bază a companiei, asigurând întreţinerea reţelei de drumuri.
Potrivit sursei citate, multe din sectoarele de drum din administrare nu au fost proiectate pentru gabaritul şi valorile de trafic actuale, iar menţinerea acestora în stare bună pentru circulaţie necesită eforturi mari. Astfel, angajaţii CNAIR efectuează în regie proprie lucrări de reparaţii la partea carosabilă (frezare, aşternere mixturi asfaltice, colmatări fisuri); lucrări de întreţinere şi reparaţii la podeţe şi poduri; montaj şi reparaţii la parapetul metalic distrus în accidente rutiere; montaj şi întreţinere semnalizare rutieră verticală; degajarea părţii carosabile la căderea bolovanilor de pe versanţi; decolmatări şanţuri pentru asigurarea scurgerii apelor; igienizare în zona drumului (strâns gunoaie şi cadavre animaliere).
“Având în vedere complexitatea lucrărilor de întreţinere şi reparaţie a reţelei de autostrăzi şi drumuri naţionale este nevoie de personal suficient şi calificat! Astfel de lucrări se realizează cu utilaje specializate, iar personalul este insuficient şi dotările sunt minime. De asemenea, o parte din utilajele CNAIR sunt învechite, chiar depăşite ca uzura şi tehnologie”, afirmă sindicaliştii.
Sindicatului Drumarilor “Elie Radu” are 4.800 de membri, din cei aproximativ 7.000 de salariaţi ai CNAIR.