Profesorii de la Şcoala gimnazială Ghimbav, curs de formare la Praga, într-un proiect de educaţie incluzivă şi egalitate de şanse

Profesorii de la Şcoala gimnazială din Ghimbav continuă să se pregăteacă în cadrul unor cursuri internaţionale, alături de colegi din străinătate. După deplasarea pe care două cadre didactice au avut-o în luna februarie, în Spania, a urmat un flux de formare la Praga (Republica Cehă), în cadrul aceluiaşi prpgram Erasmus +, prin care şcoala a atras o finanţare pentru proiectul Egalitatea de șanse în educație și integrarea, obiective majore pentru un mediu de învățare prietenos (număr de referință 2021 – 1 – RO01 – KA122 – SCH – 000015744).

La cursul de formare “Inclusive Education”, de la Praga au participat  dir. adj. prof. Vasile Mirela și prof. itinerant de sprijin Anton Anca, alături de cursanți din Portugalia, Spania și România. Scopul principal al cursului a fost înțelegerea conceptelor de integrare și incluziune pentru toți factorii implicați în procesul de învățare, cunoașterea diferențelor între elevi ca resursă pentru procesul de învățare, reducerea factorilor de risc și a barierelor în comunicare, aplicarea unor metode și tehnici de învățare prin cooperare, dezvoltarea unor metode de comunicare non-violentă, promovarea unui climat pozitiv în școală, egalitatea de șanse, creșterea gradului de participare a tuturor elevilor la viața școlii. 

“Orașul celor 100 de turnuri” sau „Orașul de Aur” – Praga, capitala Cehiei ne-a surprins prin peisajele sale de neegalate şi personalitatea deosebită a oraşului, dar și prin modul în care a fost organizat și realizat cursul de centrul de formare International Training Center la cele mai înalte standarde de educație europeană, au dezvăluit cele două cadre didactice de la Şcoala din Ghimbav, participante la curs.  

Cursul a debutat cu prezentarea și înțelegerea diferențelor, avantajelor și dezavantajelor conceptelor de: izolare, excludere, integrare și incluziune.

„Majoritatea activităților au fost aplicative și acest lucru ne-a ajutat să înțelegem și mai bine situațiile prezentate. Exercițiile de grup propuse de formatorul nostru au vizat crearea unor oportunități pentru ca fiecare dintre participanți să se implice în mod activ și să împărtășească din experiența profesională.  Cele zece module ale cursului au adus în prim plan importanța și necesitatea creării contextelor potrivite pentru facilitarea incluziunii în general și a elevilor în special, atât în contextul educației formale cât și non formale. În cadrul primului modul s-au identificat factorii de risc și barierele integrării și incluziunii la care noi, ca grup am contribuit cu exemple din activitatea noastră  de la clasa și din școală. În cel de-al doilea modul s-au analizat câteva modele de bune practici în gestionarea situațiilor conflictuale și comunicare non-violentă. Importanța oferirii unui feedback constructiv a fost analizată în cadrul activităților de grup. Evaluarea și identificarea elevilor cu nevoi de incluziune a precedat modulele în care activitățile au avut ca finalitate conștientizarea necesității dezvoltării psiho-sociale și a unui climat școlar pozitiv. Modulul trei a adus în prim plan importanța cunoașterii valorilor personale și încurajarea educației morale în școli prin intermediul situațiilor concrete din viața de zi cu zi”, au mai spus cele două participante. 

Beneficiile activităților artistice (teatru, desen, pictură) și a proiectele de învățare în grup  demonstrate de numeroase studii își dovedesc eficiența și în procesul de incluziune din cadrul unei școli. Iar acest lucru a fost evidențiat în modulele șapte și opt prin exerciții și activități de grup. Ultimele două module au prezentat exemple de adaptare a curriculumului în cadrul procesului de integrare și incluziune.

„Educația incluzivă este adeseori asociată cu elevi cu dizabilități sau care au “nevoi educaționale speciale”. De fapt incluziunea se referă la educația școlară a tuturor copiilor, conform conceptului “școlii pentru toți”. Acest curs ne-a oferit șansa să cunoaștem oameni din domeniul educației cu care am realizat un schimb valoros de idei și experiențe. Împreună ne-am angajat într-un proces de învățare și cooperare care ne-a îmbogățit atât cultural cât și profesional”, au declara cele două cadre didactice de la Ghimbav.

În urma participării la acest curs, ir. adj. prof. Vasile Mirela și prof. itinerant de sprijin Anton Anca spun că vor împărtăși colegilor din școală achizițiile dobândite și împreună vor utiliza și vor pune în valoare importanța și beneficiile activității în echipă/ grup în cadrul claselor și a diversității sarcinilor, a exprimării emoțiilor și a identificării corecte a nevoilor fiecărui elev pentru crearea unui mediu școlar în care elevii să se simtă bine și în siguranță:

„Printr – un bun management al educației incluzive în școală, vom reuși să creăm în mod direct și indirect un mediu școlar incluziv. Incluziunea în educație este primul pas spre incluziune în comunitate”.

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.