Site icon

Dezbaterea proiectului drumului Cărămidăriei – Poiana Brașov, un nou exercițiu de imagine marca USR. În cazul acestui proiect zarurile au fost aruncate luna trecută, chiar de Primărie

După ce, întâmplător sau nu, pe rețelele de socializare au apărut mai multe mesaje prin care brașovenii erau alertați despre o posibilă reluare a proiectului drumului care să lege strada Cărămidăriei din Brașov de Poiana Brașov (ca rută alternativă la Drumul Poienii), primarul Brașovului, Allen Coliban, s-a simțit dator să vină cu precizări. Aceste mesaje au apărut în contextul în care joi, 15 iunie, Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Brașov va organiza la CATTIA, de la ora 16,30 o dezbatere publică pe tema acestui proiect, acesta fiind un demers prevăzut de legislație înaintea emiterii sau respingerii cererii de emitere a avizului de mediu.

Mai exact, primarul a scris pe Facebook:

Dezbaterea este un pas din procedura de mediu pentru studiul de fezabilitate. APM Brașov e nevoită să o organizeze și la finalul dezbaterii va exista un raport oficial al acesteia. În ceea ce mă privește, nu mi-am schimbat deloc poziția, aceea că drumul prevăzut prin SF (proiect început de precedenta administrație) nu doar că nu este oportun din punct de vedere al mobilității, dar distruge un deal întreg de pădure (…) Dezbaterea de acum este importantă din două motive: procedural – va conta în avizul (sper, negativ) pe care APM îl va da; juridic – avem încă un argument pentru a arăta celor care bagă bețe prin gard și drujbe prin păduri că brașovenii nu doresc acest proiect. Ne vedem mâine (joi, 15 iunie – n.red.), în număr cât mai mare. Până atunci, vă încurajez să trimiteți opinii / observații / comentarii către APM, oficial, până la momentul dezbaterii”.

Numai că, încă de luna trecută, surse din APM Brașov au spus că Primăria Brașov a depus la dosar un raport de impact asupra mediului (solicitat de agenție și plătit de municipalitate), a cărui concluzie este că investiția nu ar trebui realizată, din cauza impactului asupra mediului. În aceste condiții, APM Brașov nu va face decât să ia act de părerea specialiștilor care au pregătit raportul și să emită decizia de respingere.

Cu alte cuvinte, mobilizarea făcută de primar pare mai degrabă un joc de imagine, ce poate avea în spate două mize:

Încă o săgeată către Garda de Mediu Brașov

Tot prin postarea amintită, primarul Brașovului mai joacă o carte, cea a luptătorului cu sistemul, reprezentat în cazul de față de Garda de Mediu Brașov, care e prezentată ca fiind în cârdășie cu fostul primar, George Scripcaru.

„În ceea ce mă privește, nu mi-am schimbat deloc poziția, aceea că drumul prevăzut prin SF (proiect început de precedenta administrație) nu doar că nu este oportun din punct de vedere al mobilității, dar distruge un deal întreg de pădure. Doar că de la momentul dezbaterii organizate de către mine în februarie 2022 și până acum, ne-am trezit urecheați, paradoxal, de către Garda de Mediu, că de ce nu mai facem nimic cu acest proiect, că era prins în Planul Integrat pentru Calitatea Aerului. Carevasăzică, dacă nu radem pădurea ni se degradează aerul, în opinia foștilor consultanți tocmiți de Scripcaru și a Gărzii de Mediu”, a scris Coliban în postarea de pe Facebook.

Practic, prin această postare, Allen Coliban își continuă războiul cu Garda Națională de Mediu. Este un război mai vechi, pentru că, de câte ori a avut ocazia, primarul a lansat săgeți către această instituție. Ba mai mult, după ce a făcut un pas înapoi în problema închiderii fostului depozit de deșeuri menajere Timiș – Triaj (primarul a insistat aproape doi ani ca lucrările să fie făcute de Fin – Eco, operatorul depozitului de deșeuri, iar când a văzut că nu reușește a anunțat că de închidere se va ocupa Primăria Brașov) primarul a dat în judecată Garda de Mediu, alături de Fin – Eco. Prin această acțiune în instanță, municipalitatea va încerca să obțină contravaloarea lucrărilor de la Fin-Eco (încă de la început, inclusiv specialiști din Ministerul Mediului i-au recomandat primarului să facă lucrările cu bani de la bugetul local și, în paralel, să se adreseze instanței).

Problema în cazul acestui proiect este că, dacă închiderea nu este terminată până la 31 decembrie 2023 (misiune imposibilă, având în vedere că nu a fost lansată nici măcar licitația pentru proiectul tehnic), Primăria Brașov ar putea fi pusă în situația de a plăti amenzi enorme, pentru că fosta rampă este pe lista pentru care Comisia Europeană a deschis procedura de infrigement împotriva României, dar a și deschis o acțiune la instanțele de judecată europene împotriva țării noastre.

Comentariul autorului: aceasta este o opinie, la baza căreia stau informații obținute de la mai multe instituții.

Exit mobile version