Managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov a fost chemată joi la sediul Consiliului Județean Brașov, pentru a explica cum a ajuns unitatea sanitară să aibă datorii în valoare de 27.151.460 lei. De asemenea, au fost căutate și soluții pentru ieșirea din impas, una dintre ele, recomandată de șeful administrației județene brașovene, Șerban Todorică, fiind „valorificarea mai bună a investiţiilor pe care Consiliul Judeţean le-a realizat atât din fonduri europene”, ceea ce înseamnă că acesta pare nemulțumit de modul în care a încercat până acum conducerea spitalului să atragă bani din această sursă.
„I-am solicitat domnului manager (Emil Mailat – n.red) să ia măsuri pentru regândirea structurii funcţionale a spitalului, în vederea optimizării activităţii şi obţinerii unei contractări mai bune a serviciilor medicale furnizate, dar şi pentru creşterea cuantumului fondurilor proprii obţinute din valorificarea dotărilor de ultimă oră de care beneficiază spitalul, cu atât mai mult cu cât efectul investiţiilor noastre s-a reflectat în numărul mai mare de cazuri rezolvate în anul 2023, precum şi în complexitatea acestora”, a declarat președintele Consiliului Județean.
Consiliul Județean Brașov cere sprijinul Guvernului
Tot președintele Consiliului Județean Brașov a anunțat că, pentru a scoate din impas spitalul brașovean, a iniţiat demersurile pentru pregătirea unui proiect de Hotărâre de Guvern privind alocarea unor sume din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului din care să fie acoperite arieratele spitalului.
„Specialiştii din executivul judeţean lucrează deja la Nota de Fundamentare a proiectului de HG care va fi înaintat la Guvern în cel mai scurt timp posibil. În paralel, conducerea administraţiei judeţene intenţionează să solicite sprijinul Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, pentru ca problema fondurilor insuficiente cu care se confruntă şi alte spitale publice din ţară să fie adusă în atenţia Ministerului Sănătăţii şi a Ministerului Finanţelor. În acest sens, este necesară modificarea modalității de contractare pentru spitalele clinice județene de urgență, având în vedere importanța strategică și regională a acestora”, a precizat Todorică.
Ce alte măsuri au mai fost propuse pentru creșterea veniturilor spitalului:
- creșterea numărului de norme pe specialitățile din ambulatorul integrat ale medicilor aflați în relație contractuală cu CASJ Brașov. În prezent, numărul de norme este 23, iar medicii în relație cu CASJ Brașov sunt în număr de 117;
- creșterea numărului de servicii medicale în cadrul spitalizării de zi;
- creșterea numărului de paturi contractabile pentru spitalizarea continuă. La această dată spitalul funcționează cu un număr de 834 paturi, dintre care 52 paturi ATI (necontractabile);
- monitorizarea continuă a indicatorilor de utilizare a serviciilor, precum și o gestiune eficientă a costurilor la nivelul fiecărei secții/structuri medicale;
- inventarierea studiilor clinice efectuate în cadrul SCJU Brașov și realizarea demersurilor de încheiere de contracte în baza cărora se pot obține venituri suplimentare.
Cum s-a ajuns la impas
Reprezentanții Consiliului Județean Brașov au precizat că, în urma discuțiilor cu reprezentanții spitalului, cu cei ai Direcție de Asistență Medicală din Consiliul Județean Brașov și cu cei ai Casei de Asigurări de Sănătate a Județului Brașov au fost identificate și motivele pentru care „Județeanul” a ajuns la datorii de aproape 30 milioane de lei: majorarea repetată a preţurilor la medicamente şi materiale sanitare, inflaţia, cheltuielile cu utilităţile, coroborate cu creşterea numărului de pacienţi trataţi prin spitalizare continuă în anul 2023 comparativ cu anii precedenţi, în condiţiile unui număr mai mic de paturi în contract cu CASJ.
Valoarea serviciilor medicale furnizate de SCJU şi validate de CASJ Braşov pe anul 2023 este de 112.800.120,50 lei, valoarea contractată și decontată a fost de doar 106.286.475,97 lei.