Site icon

A început săparea celui mai lung tunel feroviar din România. Eleni a fost pusă în funcțiune după ce a primit binecuvântarea preoților

Eleni, prima „cârtiță” care sapă cel mai lung tunel feroviar din România, la Ormeniș (care face parte din proiectul de modernizare a căii ferate Apața – Cața), a fost pusă marți în funcțiune. În perioada următoare va începe să sape și „sora” ei, Varvara, care va săpa cealaltă galerie. Timp de 19 luni, cele două utilaje vor săpa tunelurile gemene Racoș – Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare.

Înainte ca Eleni să intre în munte, Aktor, compania care modernizează calea ferată Apața – Cața a organizat o ceremonie oficială, din care nu au lipsit discursurile oficiale și slujba religioasă, ținută de doi preoți.

„Eleni și Varvara, prin priceperea constructorilor, vor ajunge și ne vor arăta tuturor lumina de la capătul tunelului”, a spus unul dintre cei doi preoți.

În vară începe săparea tunelurilor de la Homorod

În vara acestui an va începe și săparea tunelurilor gemene de la Homorod, cu o lungime de 5,1 km. Toate cele patru tuneluri sunt fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht din Germania.

Conform proiectului, cele patru tuneluri avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Un TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod. Distanța dintre tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.

Solicitarea Ministerului Transporturilor: lucrările să nu întârzie și mai mult

Pe e altă parte, prezent la ceremonie, Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a amintit lucrările la acest proiect sunt în întârziere și a cerut constructorului să facă astfel încât să nu întârzie și mai mult. Declarația lui vine după ce anul trecut, după ce a fost pe șantier, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, menționat că pentru acest sector de cale ferată, contractul a fost semnat în anul 2020, iar în august 2023 lucrările erau realizate în proporție de 17,5 %.

„În continuare se prefigurează întârzieri”, a spus atunci ministrul.

Exit mobile version