Consiliul Judeţean Braşov a luat decizia de a amâna implementarea procedurii privind taxarea emiterii permiselor de liberă trecere pe drumurile judeţene pe care sunt instituite limitări de tonaj, care ar fi trebuit să intre în vigoare începând cu 15 ianuarie 2025, se arată într-un comunicat de presă transmis de instituție.
„Decizia survine atât ca urmare a întâlnirii conducerii CJ cu reprezentanţi ai Federației Operatorilor Români de Transport (FORT) şi ai mediului politic braşovean, în cadrul căreia s-au formulat unele propuneri asupra cărora discuţiile vor continua, cât în condiţiile în care anumite prevederi din Regulamentul pentru eliberarea și folosirea permiselor de liberă trecere pe drumurile județene care au restricţii de tonaj, aprobat de forul deliberativ în 25 aprilie 2024, au fost îmbunătăţite între timp. Astfel, documentele pe baza cărora sunt emise LT-urile, după încărcarea în sistemul informatic, nu vor mai trebui validate de un funcţionar al CJ Braşov, ci acest lucru se va face automat, ceea ce va permite eliberarea LT-urilor 24 de ore din 24 şi 7 zile din 7”, a anunțat administrația județeană.
Excepția a devenit regulă
În același comunicat se mai arată că „taxa de liberă trecere instituită de CJ Braşov nu este o vignetă, deoarece nu afectează nici toate drumurile de interes judeţean şi nici pe toţi participanţii la trafic. Vorbim despre 16 tronsoane pe care existau limitări de tonaj, instituite din cauze obiective, care ţin atât de starea structurii rutiere existente, cât şi de solicitările cetăţenilor riverani care au de suferit din cauza traficului greu. Trebuie amintit faptul că limitările traficului greu pe respectivele drumuri judeţene sunt în vigoare de mai mulţi ani, iar permisele de liberă trecere solicitate Consiliului Judeţean Braşov ar fi trebuit să reprezinte mai degrabă o excepţie pentru autovehiculele a căror masă maximă autorizată depășea limita de tonaj impusă, nicidecum o regulă. În lipsa unui Regulament în baza căruia să fie eliberate permisele de liberă trecere și a unui sistem informatic care să permită eliberarea acestora în mod rapid și la orice oră, LT-urile erau acordate în mod gratuit oricui le solicita. Din acest motiv, obținerea LT-lor era o simplă formalitate, fără niciun efect asupra diminuării traficului greu şi protejării infrastructurii respectivelor drumuri. S-a ajuns până acolo încât în cererile transmise către Consiliul Județean Brașov, unii operatorii economici solicitau eliberarea LT-urilor pe toate drumurile județene, fără măcar să nominalizeze vehiculele, drumurile sau intervalul de timp în care utilizează respectiva infrastructură rutieră. În opinia noastră, taxa de liberă trecere instituită de CJ Braşov este o necesitate obiectivă care ar trebui să ne responsabilizeze pe toţi – transportatori, alţi operatori economici, în beneficiul cetăţenilor”.
Scopul taxei, reducerea traficului greu
Reprezentanții Consiliului Județean Brașov susțin că introducerea acestei taxe este justă şi justificată obiectiv, obiectivul ei principal nefiind colectarea unor venituri substanţiale la bugetul judeţean, ci scăderea traficului greu pe drumurile care nu permit acest lucru:
„Costurile permiselor LT au fost stabilite în limite maxime care să nu fie împovărătoare pentru agenţii economici, sistemul permiţând o flexibilitate totală în privinţa tarifării, în funcție de necesităţile fiecărui utilizator. LT-urile pot fi săptămânale, lunare şi anuale, pe un singur drum sau pe mai multe, tarifele fiind diferenţiate în funcţie de lungimea drumului județean, de perioadă și de tonaj în patru categorii: 3,5-7,5 tone, 7,5-12 tone, 12-24 tone şi 24-40 tone, astfel încât fiecare operator economic are posibilitatea să achiziționeze permis de Liberă trecere doar pentru ce are strict nevoie. Costurile depind de lungimea drumului, iar nivelul de taxare este foarte redus”.
Suspendată pe termen nedeterminat
Consiliul Județean Brașov a anunțat din timp și în mod deschis intenția de a introduce această taxă, respectiv de la începutul anului 2024, dar cu aplicabilitate din ianuarie 2025, tocmai pentru a nu schimba regulile în timpul jocului.
Anterior adoptării Hotărârii Consiliului Judeţean Braşov nr. 162/24.04.2025 privind aprobarea Regulamentului pentru eliberarea și folosirea permiselor de liberă trecere pentru circulaţia vehiculelor pe drumurile județene, documentul a fost pus în consultare publică timp de o lună, perioadă în care nu s-a primit nicio propunere de modificare/completare etc. La momentul aprobării HCJ, instituţia a emis un comunicat de presă, prezentat atât pe site-ul Consiliului Judeţean Braşov www.cjbrasov.ro şi pe pagina oficială de Facebook, cât şi difuzat pe larg în mijloacele mass-media scrise, audiovizuale şi online, spre o mediatizare cât mai extinsă.
Abia la sfârșitul anului trecut, în 20 noiembrie 2024 a fost înregistrată la CJ Brașov solicitarea reprezentanţilor FORT pentru o întâlnire tehnică pe tema abrogării/modificării/completării prevederilor Regulamentului. La începutul acestui an a avut loc o întâlnire în cadrul căreia conducerea executivă a CJ Braşov, reprezentată prin vicepreşedintele Constantin Todorică Şerban şi administratorul public Szenner Zoltan, a justificat necesitatea acestei măsuri şi a analizat propunerile formulate de transportatori.
Chiar dacă aplicaţia informatică este finalizată şi funcţională, iar propunerile FORT au venit foarte târziu, având în vedere că transportatorii sunt cei mai vizaţi de taxa pentru eliberarea permiselor LT Consiliul Județean Braşov își manifestă deschiderea pentru continuarea discuțiilor, sistează implementarea măsurii și va solicita transmiterea propunerilor și în scris. Dacă propunerile vor fi benefice, în măsura în care va fi nevoie administraţia judeţeană va opera modificări în Regulament, în vederea unei implementări cât mai bune şi mai corecte a acestei măsuri pentru toate părţile implicate. Data de la care aceasta se va pune în aplicare va fi anunţată din timp.
Drumurile judeţene din zona Braşov pe care este instituită limitarea de tonaj:
Zona Brașov:
– DJ 106 B Vulcan (DJ 112 A) – Holbav – Paltin (DJ 106A) km 0+000–6+505, limită 7,5 tone;
– DJ 108 Hărman (DJ 112A) – Sânpetru km 0+000–4+380, limită 7,5 tone;
– DJ 112: Hărman – Podu Olt – lim. Jud. Covasna km 0+000–10+100, limită 3,5 tone;
– DJ 112 A Hărman – Bod – Hălchiu – Codlea – Vulcan – DN 73A km 0+000–38+980, limită 7,5 tone;
– DJ 112 B: Intersecţie A3 – Vulcan km 2+151–5+030, limită 7,5 tone;
– DJ 112 C Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăviţa – Vlădeni km 0+000–15+500, limită 7,5 tone;
– DJ 103 Braşov – Sânpetru – Bod – lim. Jud. Covasna km 0+000–17+987, limită 7,5 tone;
– DJ 113 Sânpetru (DJ 103) – Preventoriu TBC Sânpetru km 0+000–2+500, limită 7,5 tone.
Zona Făgăraş:
– DJ 103D: Viștea de Jos – Viștea de Sus (DJ 104A) km 0+000–5+106, limită 7,5 tone;
– DJ 104B: Făgăraş – Ileni – Hârseni – Sebeş km 4+604–13+862, limită 12 tone;
– DJ 104C: Făgăraş – Hurez – Săsciori – Recea km 4+972–12+700, limită 12 tone;
– DJ 105B: DN1 Sâmbăta de Sus – Staţiunea climatică Sâmbăta km 0+000–14+620, limită 12 tone.
Zona Rupea:
– DJ 104 D: Făgăraş – Şoarş – Bărcut – lim. Jud. Sibiu km 1+960–27+400, limită 12 tone;
– DJ 105 Voila – Cincşor – Cincu – lim. Jud. Sibiu km 0+000–18+843, limită 12 tone;
– DJ 105 A: lim. Jud. Sibiu – Cincu – Rotbav – Şoarş – Văleni – Lovnic – Jibert – Dacia – Rupea km 29+473–81+600, limită 12 tone;
– DJ 131 A DN 13 (Gara Rupea) – Homorod (DJ 132) km 0+000–2+878, limită 3,5 tone.