Site icon

România nu și-a făcut temele pentru exercițiile NATO de la începutul lunii mai. Ministerul Dezvoltării încearcă imposibilul: vrea să reabiliteze mai multe drumuri din județul Brașov

Chiar dacă știau de mult timp că în județul Brașov, în luna mai a acestui an, se vor desfășura exerciții militare de mare amploare, autoritățile române nu s-au grăbit să pregătească terenul. Nici în ceasul al 12-lea, când, până la acest exercițiu mai sunt câteva luni, nu au fost luate măsuri concrete, singurul progres fiind lansarea în consultare publică a unui proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului.

Mai exact, în 10 ianuarie 2025, pe site-ul Ministerului Dezvoltării a fost lansat în dezbatere publică proiectul unei Ordonanțe de urgență privind stabilirea unor măsuri pentru implementarea programelor naționale din domeniul lucrărilor publice în vederea realizării unor lucrări urgente”. Perioada în care acest proiect este în dezbatere publică este de 10 zile, ceea ce înseamnă că ar trebui supus aprobării după data de 20 ianuarie 2024.

Lansarea în dezbatere publică a acestui proiect a fost făcută după ce Ministerul Apărării a depus mai multe adrese la Ministerul Dezvoltării, prin care solicita realizarea unor lucrări la mai multe drumuri, astfel încât pe acestea să poată fi transportată tehnica militară grea.

„Ministerul Apărării Naționale prin adresa nr. 7133/23.07.2024, înregistrată la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu nr. 151260/25.07.2024  și adresa  nr. 11886/17.12.2024, înregistrată la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu  nr. 282642/19.12.2024, ne face cunoscut faptul că în perioada 05.05.2025-25.05.2025 se vor desfășura pe teritoriul național exerciții militare la care vor participa și țările aliate (NATO). Analiza locațiilor de dislocare pentru trupe și a infrastructurii ce va fi utilizată pe timpul exercițiilor, executată la nivelul Ministerul Apărării Naționale, a condus la concluzia că o parte din drumurile de acces în/din aceste locații necesită lucrări de reabilitare/consolidare astfel încât să permită deplasarea tehnicii grele (…) Conform informațiilor furnizate de Ministerul Apărării Naționale prin adresele menționate, structurile care au în administrare cazărmile au intervenit la autoritățile administrației publice locale pentru a dispune măsurile ce se impun pentru reabilitarea/consolidarea drumurilor de interes local care fac legătura între drumurile județene și accesul la locațiile mai sus menționate. Autoritățile administrației publice locale au comunicat că nu dispun de surse de finanțare pentru realizarea lucrărilor solicitate. Menționăm faptul că lucrările de reabilitare/consolidare prezentate se încadrează în prevederile legale privind desfăşurarea de operaţiuni de către forţele armate străine pe teritoriul României, precum și în prevederile sprijinului națiunii gazdă (HNS) menționat în Memorandumul între Guvernul României şi Comandamentul Suprem al Forţelor Aliate din Europa”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului Ordonanței de Urgență a Guvernului.

Conform documentului amintit, lucrările ar urma să se realizeze la mai multe drumuri din județele Brașov și Sibiu, prin Programul Național de Dezvoltare Locală – etapa II:

– drumul  de pământ ce face legătura între drumul județean DJ 104J și accesul la locația 997 Făgăraș;

– drumul de exploatare/vecinătate de interes local care face legătura între DJ 104A și locația 2581 Bucium (pe care se află trei podețe), drum aflat în proprietatea Comunei Șinca (județul Brașov). Pe traseul acestuia sunt trei podețe dintre care două necesită să fie reabilitate;

– drumul de exploatare identificat cu De 73, De 38, respectiv De 79, drum care face legătura între DJ 7C și locația 3063 Cârțișoara (drumul se află în proprietatea Comunei Cârțișoara, județul Sibiu și este identificat în tarlaua 108, parcela DE 3327/39);

– în Municipiul Brașov, extinderea străzii 13 Decembrie (drum de categoria III), pe tronsonul de la intersecția cu strada Orizontului până la intersecția cu strada Vasile Goldiș.

Multă birocrație pentru a se ajunge la etapa semnării cererii de finanțare

Pentru a putea începe lucrările va fi nevoie, însă, de parcurgerea mai multor proceduri birocratice. Practic, numai pentru aprobări va fi nevoie de aproximativ o lună. Astfel, în proiectul ordonanței se arată că, în primă fază, proiectele sunt incluse în PNDL – etapa II. Apoi, în termen de 10 zile, Ministerul Dezvoltării transmite autorităților locale o solicitare de aprobarea privind includerea obiectivului de investiții în program. Autoritățile locale vor trebui ca în termen de 10 zile să emită hotărâri de Consiliu Local pentru includerea drumurilor în PNDL, iar în maxim 3 zile de la data emiterii actului normativ trebuie să îl transmită ministerului. Ulterior, Ministerul Dezvoltării aprobă prin ordin al ministrului lista obiectivelor de investiții care se realizează.

După ce sunt parcurse aceste etape, urmează pregătirea cererilor de finanțare. Astfel, autoritățile locale trebuie să transmită Ministerului Dezvoltării un dosar complet, din care să rezulte valoarea investițiilor (conform Studiilor de fezabilitate), dar și extrasele de Carte funciară, din care să rezulte că terenurile sunt în domeniul public. În lipsa extraselor de Carte funciară, autoritățile locale trebuie să transmită hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului județean/hotărârea Guvernului de atestare a domeniului public/de trecere a unui bun în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale beneficiare, după caz. Pe de altă parte, în textul Ordonanței nu este prevăzută situația în care lucrările la aceste drumuri ar urma să afecteze și terenuri private și, cel mai probabil, va fi nevoie de exproprieri, care, la fel, sunt mari consumatoare de timp.

Contracte de finanțare pentru o perioadă de maxim 2 ani

Tot în proiectul Ordonanței de de Urgență a Guvernului se menționează:

Art. 6. – (1) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) și h) și alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 4 alin. (1), se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și beneficiari, pe o perioadă de maximum 2 ani, în limita creditelor de angajament disponibile potrivit art. 2, aprobate anual cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.

(2) Durata contractelor de finanțare se poate prelungi cu maximum 2 ani în situația în care durata programului se prelungește potrivit art. 1 alin. (3)”.

Altfel spus, din textul Ordonanței de Urgență rezultă că România va rezolva o problemă urgentă în ritmul ei și în „limita creditelor de angajament”…

Misiune suplimentară pentru soldații francezi?

Conform comunicatului Ministerului Apărării Naționale. Exercițiul DACIAN SPRING 25 (DASP 25) planificat și condus de către MND-SE (Divizia Multinațională Sud-Est), în perioada 05 – 26 mai, reprezintă o premieră prin dislocarea pe teritoriul României de către Franța, națiunea-cadru a Grupului de Luptă NATO de la Cincu, a unei structuri multinaționale de nivel brigadă, aproximativ 4.000 de militari francezi cu mijloace de luptă. Cel mai probabil, lucrările amintite nu vor fi realizate în până la începutul lunii mai, iar militarii NATO care vor participa la Exercițiul DACIAN SPRING 25 (DASP 25) vor avea o misiune în plus față de cea prevăzută în „scenariul de luptă”: să găsească soluții logistice pentru a ajunge la destinație cu tehnica militară de mare tonaj (posibil și tancuri de peste 60 de tone) și cu militarii.

Exit mobile version