Profesorii de liceu și gimnaziu din România și din Europa au la dispoziție o bază de date cu instrumente digitale, ușor de utilizat, pentru lecții și activități menite să prevină consumul noilor substanțe psihoactive (așa-numitele NPS) în rândul tinerilor. Instrumentele digitale au fost create de mai multe cadre didactice și studenți ai Universității Transilvania din Brașov (UNITBV), alături de cei ai altor cinci instituții de învățământ din Europa, în Proiectul „INES: modalități inovatoare de predare și învățare în scopul prevenirii abuzului de noi droguri”. Scopul acestui proiect a fost tocmai elaborarea unor materiale pe care profesorii sau alte persoane implicate în prevenția și combaterea consumului noilor droguri, să le poată utiliza oricând, gratuit, în activitățile lor școlare sau extracurriculare.
O estimare îngrijorătoare: 5,1% dintre tinerii din România au încercat NPS
Proiectul „INES: modalități inovatoare de predare și învățare în scopul prevenirii abuzului de noi droguri” s-a încheiat în luna ianuarie a acestui an și a beneficiat de finanțare europeană prin programul ERASMUS+, perioada 2021 – 2024. În urmă a rămas o platformă de instrumente digitale open-source, puse la dispoziția profesorilor din Europa și din lume, care își doresc să susțină lecții sau să creeze activități de prevenție a consumului de NPS în rândul tinerilor.
Ideea acestui proiect a pornit de la o constatare îngrijorătoare: creșterea alarmantă la nivel european a consumului drogurilor de nouă generație, așa-numitele substanțe psihoactive noi (NPS). Acestea mimează efectele drogurilor cunoscute și sunt obținute prin sintetizarea diferiților compuși chimici, pentru a eluda controlul legal. Efectectele lor însă, fac ravagii pe termen lung pentru tinerii consumatori.
Conform informațiilor Agenției Uninunii Europene pentru Droguri, pe parcursul anului 2023, la nivelul UE, utilizarea NPS de către tineri cu vârste cuprinse între 15 si 34 ani, este estimată a fi cuprinsă între 0,1% în Letonia și Norvegia si 5,1% în România.
De asemenea, conform unei cercetări naționale din cadrul studiului european ESPAD (The European School Survey Project on Alcohol and other Drugs), realizat în 2019, în rândul elevilor de 16 ani din România, consumul oricărui drog ilicit de-a lungul vieţii este de 9,5%, în timp ce consumul oricărui drog ilicit în ultimul an a fost declarat de 9% dintre elevi.
Același studiu a arătat că în topul drogurilor preferate de adolescenți, noile substanțe psihoactive (NPS) se situează pe locul doi, după cannabis (foto jos).
Lupta cu producătorii unor astfel de substanțe este mare consumatoare de resurse, iar eficiența nu este cea așteptată, pentru că, periodic, apar pe piață noi și noi produse care, până în momentul în care sunt introduse pe lista substanțelor interzise, ajung să facă ravagii.
„Cred că putem spune despre aceste substanțe, nu că sunt legale, ci mai degrabă, că nu au fost încă declarate ilegale și pot avea efecte încă necunoscute”.
Așa explică prof. dr. Dana Perniu de la Facultatea de Design de Produs și Mediu – coordonator INES la nivelul Universității Transilvania, dificultățile care apar în prevenția consumului de NPS, în rândul tinerilor cu vârste tot mai mici.
Instrumente inovatoare, pentru profesorii și elevii care vor să se implice în prevenția consumului de NPS
În aceste condiții, proiectul „INES” a venit cu o altă abordare, bazată pe acțiuni de prevenție care folosesc o serie de instrumente educaționale ușor de aplicat și plăcute de către principalii beneficiari: elevii și, indirect, întreaga comunitate.
Pentru că din analiza datelor statistice, se știe că „noii consumatori” de NPS provin din rândul tinerilor cu vârste de 15-16 ani, școala are un rol esențial, de catalizator, pentru promovarea unui context de învățare pentru prevenirea consumului acestor substanțe. Utilizând instrumente digitale ca cele create în proiectul INES, școala poate acționa nu doar episodic, ci constant, printr-o abordare transversală a subiectului. De altfel, „proiectul INES a fost gândit tocmai pentru a dezvolta un cadru complex care să sprijine colaborarea dintre profesorii și elevii din licee, mediul academic, precum și alți actori, pentru a identifica, adapta și utiliza, în procesul didactic cotidian, strategii și resurse educaționale deschise în vederea abordării problemei NPS”, explică prof. dr. Dana Perniu, cea care a coordonat, la nivelul Universității Transilvania, acest proiect european.
Instrumentele open-source de pe platforma INES, o abordare unitară la nivel european
Partenere în proiectul INES au fost Universitatea Alma Mater Studiorum din Bologna, Italia, (coordonator); Universitatea din Porto, Portugalia; Universitatea Transilvania din Brașov, România; Liceul João Gonçlaves Zarco, Matosinhos, Portugalia; Liceul Gaetano Salvemini, Bologna, Italia; Colegiul Tehnic Mircea Cristea, Brașov, România și compania Swingtree Brussels, Belgia (companie software).
Prin acest proiect a rezultat un site web, https://ines.unibo.it/, pe care au fost publicate materialele didactice de conștientizare la care profesorii sau reprezentanții altor instituții implicate în combaterea consumului de droguri au acces gratuit. Pe platforma web se regăsesc, printre altele, o programă școlară europeană, care susține abordarea subiectului NPS; resurse deschise, destinate cadrelor didactice pentru proiectarea și implementarea activităților de predare/învățare a subiectului NPS; Manualul colaborativ la nivel european, cu conținuturi ale învățării, strategii de predare – toate dezvoltate de către profesorii, elevii și reprezentanții ai mediului academic și din alte instituții implicate în proiectul INES.
Un instrument important pus la dispoziția cadrelor didactice este Cartea INES: O experiență interdisciplinară și colaborativă de cercetare-acțiune pentru a integra tema Noile Substanțe Psihoactive în programele de învățământ preuniversitar”. Cartea, în limba engleză, este în curs de publicare la Editura Universității Transilvania și prezintă rezultatele unor activități didactice experimentale din cadrul proiectului, precum și recomandări organizaționale, tehnice și didactice pentru transferul lor în diverse experiențe educaționale locale.
Unul dintre punctele forte ale acestei platforme este și jocul educațional interactiv creat în proiect, de către elevii din liceele participante. Jocul permite învățarea plăcută, activă, a elementelor esențiale referitoare la NPS.
UNITBV, implicată în proiectul INES prin patru facultăți
Universitatea Transilvania din Brașov a fost implicată în toate etapele proiectului INES, prin reprezentanți de la Facultatea de Design și Mediu, Facultatea de Sociologie și Comunicare, Facultatea de Medicină și Facultatea de Psihologie și Științele Educației.
La acestea se adaugă și Facultatea de Drept.
Responsabilitățile Universității Transilvania au constat în realizarea unui studiu care să cartografieze nivelul cunoștințelor elevilor și profesorilor referitoare la NPS (prin intermediul unor cercetări cantitative și calitative), elaborarea Modulului 3 al proiectului, referitor la Canale de difuzie din programa comună, precum și pregătirea unor capitole din Cartea INES.
O muncă în echipă și abordare inovatoare pentru pregătirea materialelor
Proiectul INES s-a extins, în final, și cu o mobilitate în orașul italian Bologna, unde, profesori ai tuturor universităților implicate și studenți care urmează și modulul psihopedagogic pentru a deveni viitoare cadre didactice, s-au reunit în luna martie a anului 2024, ca să pregătească materialele ce vor fi puse la dispoziția cadrelor didactice. Mobilitatea asigură sustenabilitatea proiectului, promovând mai departe, în rândul viitorilor profesori, acest tip de instrumente educaționale pentru prevenția consumului de NPS.
De asemenea, tot pentru a găsi cea mai bună modalitate de structurare a informației și strategia optimă de comunicare, au fost organizate și numeroase sesiuni online, până la conturarea platformei de instrumente educaționale care acum este la dispoziția celor interesați de acest subiect.
“În cadrul proiectului s-a creat un mediu colaborativ, s-a lucrat mult împreună: elevi și profesori, elevii între ei, profesorii între ei, profesori din mediul preuniversitar și din mediul academic, dar și cu membrii companiei care a dezvoltat jocul educațional. Au fost întâlniri față-în-față, foarte multe on-line, formale, de management al proiectului, întâlaniri de lucru, dar și întâlniri informale care au creat o atmosferă plăcută, de prietenie și au consolidat grupul. Rezultatul final este unul care ne mulțumește și sperăm ca profesorii să se implice în activități reale de prevenție și să se folosească de aceste surse, cu atât mai mult cu cât ele sunt dispobibile gratuit“, a concluzionat prof. dr. Dana Perniu.