Site icon

Misiune dificilă pentru Consiliul Județean Brașov. Va trebui să găsească bani pentru sectorul de cale ferată Ghimbav – Aeroport

Construirea căii ferate care să lege Brașovul de Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav va fi o provocare financiară pentru Consiliul Județean Brașov. Investiția a fost anunțat în urmă cu mai mulți ani, însă până acum nu a trecut de etapa documentațiilor tehnice și nu a fost identificată o sursă de finanțare care să acopere întregul proiect, a cărui valoare este estimată la 740 de milioane de lei.

Calea ferată Brașov – Aeroport este inclusă în proiectul trenului metropolitan (operaționalizarea mai multor rute feroviare în zona Brașov), pe care Consiliul Județean Brașov vrea să îl implementeze cu bani europeni până în anul 2029, prin Programul Transport 2021-2027.

Astfel, în timpul ședinței de săptămâna trecută, în timpul ședinței de lucru cu echipele de specialişti de la Asociaţia Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Braşov, Sucursala Regională CFR Braşov, Primăria Municipiului Braşov şi Consiliul Judeţean Braşov au fost stabilite primele două rute: Brașov – Stupini și Brașov – Codlea.

„Pe ambele trasee vom utiliza infrastructura feroviară existentă, dar vom include în proiect electrificarea porţiunii dintre Braşov şi Codlea, precum şi extinderea cu o linie simplă electrificată, în lungime de 4,3 km, spre zona industrială Ghimbav. Deoarece ghidul de finanţare prevede că investiţiile în linii de cale ferată noi pot reprezenta maximum 15% din valoarea proiectului, suntem obligaţi să ne concentrăm pe valorificarea infrastructurii feroviare existente şi acest lucru îl vom face în primă fază. Pe lângă investiţiile amintite, în proiect vom prevedea şi costurile cu operaţionalizarea rutelor, inclusiv achiziţia de garnituri de tren”, a declarat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea.

Cale ferată Braşov – Aeroprotul Internaţional Braşov ar urma să aibă 21,5 kilometri. Proiectul prevede dublarea liniei actuale, de la Gara Braşov – Bartolomeu, până la Gara Ghimbav. De la Ghimbav, din Magistrala 200 (Braşov – Sibiu) va exista o linie dublă de cale ferată, până la Aeroportul Internaţional Braşov.

Câți bani europeni poate accesa Consiliul Județean Brașov pentru sectorul de cale ferată Ghimbav – Aeroport

La finalul lunii ianuarie, președintele Consiliului Județean Brașov anunța că pentru proiectul trenului metropolitan Brașov (care include achiziția de garnituri, amenajarea unor stații, a unor căi de acces, dar și investiții la infrastructura feroviară) se poate obține o finanțare de 230,58 milioane de euro (aproximativ 1.147.366.080 de lei, la un curs de 4,976 lei pe euro). Așa cum anunța președintele Consiliului Județean Brașov, pentru linii de cale ferată noi, cum este cazul sectorului Ghimbav – Aeroport (pe care Consiliul Județean Brașov o vrea dublă, electrificată), se poate folosi 15% din valoarea proiectului. Altfel spus, din suma totală de 1.147.366.080 de lei, pentru căi ferate noi poate fi folosită, din bani europeni, suma de 172.104.912 lei.

Nu este exclus ca, în primă fază, administrația județeană brașoveană să mai „reducă din pretenții”, adică să realizeze o cale ferată simplă între Ghimbav și Aeroport.

Exit mobile version